Його звати Ерос. Хто такий Billionaire Chef, як він просуває африканську кухню і що має спільного з Євгеном Клопотенком

11 вересня 2024, 10:01

Як привнести західноафриканську кухню в Америку і зробити її популярною? Цим займається екстравагантний Шеф-Мільярдер з Нігерії.

Толу «Ерос» Ерогбогбо — так званий Шеф-Мільярдер (Billionaire Chef). Це прізвисько йому дали друзі після того, як він працював кухарем на найбагатших громадян Нігерії. Ерогбогбо (справжнє ім'я) нині виконавчий шеф-кухар Eros & Gourmet Foods, засновник і генеральний директор пекарні Cookie Jar Bakery в Лагосі, Нігерія, а також візіонер нігерійського ресторану високої кухні iLÉ EROS.

Реклама

Нігерійський ресторатор не мріяв створити власний кулінарний бренд, але йому це вдалося. У соцмережах він став зіркою, відомим ресторатором та екстравагантним інфлюєнсером. Одне із головних досягнень шефа-Мільярдера — це популяризація африканської кухні в Америці зокрема, і навіть за її кордонами.

Вивчившись в США Ерос (друге ім'я взяте на честь грецького бога сексуальної любові) повернувся до рідної Нігерії, де відкривав із матір'ю ресторан. Незабаром пекарню і кейтерингову компанію та ще кілька ресторанів на різних континентах. Із веденням сторінки зі'являлися підписники, які слідкували за тим, як він влаштовує звані вечері. Щобільше, чутки про його екстраординарні вечори почали поширюватися. У 2019 році Ерос представляв страви своєї рідної кухні одній елітарній групі на Голлівудських пагорбах. Тоді ж і зрозумів наскільки важливо познайомити Америку з африканською кухнею.

Нині він як шеф та ресторатор отримує нагороди, наприклад імені Джеймса Бірда за кращий новий ресторан. А Chishuru, його сучасний західноафриканський ресторан Адейоке Бакаре в Лондоні, нещодавно отримав зірку Мішлена — вперше для темношкірої жінки-шеф-кухаря у Великій Британії.

Безперечно, Шеф-Мільярдер міг би мати прибутковий та спокійний бізнес з невеликою конкуренцією у Нігерії. Однак представлення смаків поки не такої розвиненої африканської кухні важливе для Америки. «Ми хочемо, щоб відвідувачі дійсно відчули смак унікальних культур, а не створили невпізнанну суміш — важливо поважати кожну культуру окремо, але показати, як вони можуть спілкуватися одна з одною», — каже він для Eater.

Толу «Ерос» Ерогбогбо велику кількість асу проводить у турах, де власшотуває звані обіди та презентація. Так 11 вересня стартує його гастротур Taste of Culture у мережі ресторанів Immigrant Food у Вашингтоні. Звідти Ерос розгортає подальші колаборації меню в інших новаторських ресторанах у Нью-Йорку, Новому Орлеані, Г’юстоні, Маямі, Атланті та Лос-Анджелесі. 15 вересня він також завітає до латиноамериканського ресторану Seven Reasons в CityCenterDC венесуельського шеф-кухаря Енріке Лімардо, щоб оживити бранч та сімейну вечерю із західноафриканськими інгредієнтами. Завершення подорожі буде через тиждень, 18 вересня.

А от Forbes пояснює більше: «Шеф-кухар Ерос бере на себе зобов’язання не лише продемонструвати відвідувачам смаки Західної Африки, але й поділитися історіями про інгредієнти, регіони та історію страв, даючи відвідувачам цілісне уявлення про цю раніше незвідану кухню». У виданні пишуть, що Шеф-Мільярдер навіть запрошує відвідувачів до свого голлівудського дому, де знайомить їх із сучасною західноафриканською кухнею та культурою. Гості збираються за спільним столом для сімейного або дегустаційного меню.

Якою є західноафриканська кухня очима Шефа-Мільярдера

У коментарі він розповів, що кухню Нігерії та інших найблжчих африканських країн формувала любов до землі та історія. «Основні культури, такі як рис, просо, сорго та батат, підтримували наші громади протягом багатьох поколінь, доповнюючись різноманітними фруктами, овочами та дичиною.

Традиційні методи приготування їжі, що передаються з покоління в покоління, наголошують на повільному виварюванні, смаженні та тушкуванні, щоб витягнути з інгредієнтів їхні смакові якості. Але історія західноафриканської кухні — це також історія культурного обміну та адаптації. Трансатлантична работоргівля насильно перевезла мільйони африканців до Америки, де їхні кулінарні традиції змішалися з традиціями корінних народів та європейських поселенців, породивши такі страви, як гумбо та джамбалайя. Так само європейська колонізація принесла до Західної Африки нові інгредієнти та методи приготування їжі, сформувавши нашу кухню такою, якою вона є зараз. …

Сьогодні, як шеф-кухар, що працює в сучасному світі, я бачу спадщину цієї історії в кожній страві, яку готую. Хоч це вогненний жар перцевого супу, заспокійливі обійми миски з рисом джолоф або складні шари смаку в арахісовому рагу, кожен шматочок розповідає історію стійкості, адаптації та непереборної сили їжі, яка пов’язує нас з нашим минулим і один з одним".

Схожість ситуації західноафриканської кухні з українською

Україна виборювала свою культуру та право на існування десятиліттями. Кожна збережена традиція та смак — результат активної праці багатьох ентузіастів та патріотів, і навіть простих людей, які продовжували готувати рідні страви у своїх домівках. Як і нігерійська кухня, українські довелося зазнати багатьох деформації та примусових знищень. Можна проводити багато паралелей, де, наприклад, депортації змушували народ підлаштовувати свої смаки до звичаїв іншої країни.

В обидвох ситуаціях помітна недостатня репрезентованість у кухоня для світу та окремих регіонів. Населення Західної Африки вже кілька століть проживає на території Америки, однак їхня традиційна їжа, зі слів Шефа-Мільярдера, досі лишається чимось далеким та невідомим. Українська гастрономія в тій же мірі потерпає від невпізнаваності в Європі.

Клопотенко та Ерогбогбо

Прикметно, що Шеф-Мільярдер відстоює право на існування та розквіт західноафриканської кухні в Америці так само як це Україна виборює своє на теренах Європи. І наша національна кухня так само має свого амбасадора — Євгена Клопотенка. Можна навіть помітити певну схожість у цілях та методах цих двох персоналій. По-перше, це розголос який створюють Євген та Ерос навколо кухонь. Вони обидвоє є чи не обличчям національних гастрономічних звичаїв. По-друге, згадаймо яким чином шефи та ресторатори популяризують свою їжу: вони влаштовують звані вечері, проводять кулінарні презентації для іноземців, їздять у подорожі обраними регіонами (Америка та Європа) з ціллю готувати, і є медійними.

Українську кухню, на думку Євгена Клопотенка добре уособлює борщ — страва, яку готують як у будинках, так і в ресторанах. Вона має велике значення і чи не першою спадає на думку при згадці національної їжі. А от для західноафриканської кухні такою сигнатурною стравою став джолоф (Jollof rice). Толу «Ерос» Ерогбогбо у інтерв'ю розповідав, що цей рис є найціннішим надбанням. Цю страву готують навмисне у великих кількостях, щоб нагодувати багато людей і об'єднати громаду таким чином. Як і борщ, джолоф має безліч варіацій, і рецепти різняться від родини до родини. «Моя мама каже, що кожна людина робить свій джолоф по-своєму, і хоча між ними є схожість, основні інгредієнти переважно однакові». Помідори, червоний болгарський перець і червона цибуля формують основу страви, надаючи їй солодкість, кислинку та глибину смаку.

Популяризація національної кухні через соцмережі

Сьогодення подарувало безліч майданчиків для просування не лише власних здобутків, а й народних. Так, Шеф-Мільярдер зміг отримати немалу аудиторію для розвитку впізнаваності власної персони та національної кухні. Ерос розповідав, що відкриватиме більше західноафриканських ресторанів у великих містах США та буде співпрацювати з існуючими, щоб демонструвати не лише автентичні страви, але й сучасну західноафриканську кухню.

"…Я усвідомлюю важливість культурних заходів та фестивалів. Проведення таких заходів, присвячених західноафриканській кухні, може підвищити обізнаність та викликати інтерес серед американців. Неважливо, чи це фестивалі їжі та вина, чи масові заходи на кшталт Coachella, ми можемо розширювати свідомість відвідувачів там, де вони найменше цього очікують. Соціальні мережі - ще один цінний інструмент. Використовуючи такі платформи, як Instagram, YouTube та TikTok, я можу продемонструвати не лише красу нашої кухні, але й розповісти про неї, що охоплює аудиторію по всьому світу". — говорив він для медіа. Можливо, таку стратегію буде переможною й для України, щоб поширювати знання про нашу кухню, смаки та традиції в Європі та світі надалі.

Показати ще новини