Менше цукру та солі. Як борються з ожирінням у Німеччині і чи допоможуть обмеження українцям
Німеччина вирішила законодавчо обмежити вміст цукру та солі в готових продуктах харчування. Мета - оздоровлення нації. Розповідаємо про боротьбу з ожирінням у Німеччині та Україні.
Угода уряду з виробниками
Угоду про обмеження кількості солі та цукру у продуктах уклало Міністерство продовольства, сільського господарства та захисту прав споживачів з виробниками, повідомив німецький телеканал MDR. Зниження рівня цукру, жирів і солі вкрай необхідно з точки зору харчування, зазначається в сюжеті Радіо НВ.
Це технологічно реально і економічно виправдано, заявила авторка ініціативи та міністр відповідного відомства Юлія Клекнер. За її словами, від підвищеного вмісту цих інгредієнтів страждає не тільки здоров'я самих споживачів, але й бюджет, адже щорічно страхові компанії змушені виплачувати клієнтам до 70 млрд євро на лікування відповідних захворювань.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, у 2016 році понад 20% населення Європи страждали на ожиріння, а майже 60% мають зайву вагу. За останні шість років ці показники зросли майже на 3%.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я у 2016 році, понад 20% населення Європи страждали на ожиріння
Втілювати у життя угоду про обмеження споживання солі та цукру у Німеччині планують з 2019 року. Виробники безалкогольних напоїв та дитячих пластівців для сніданку повинні скоротити вміст цукру у свої продуктах майже на 20%. Асоціація молочної промисловості погодилась зменшити на 10% вміст цукру в йогуртах. Що стосується солі, німецький інститут заморожених продуктів погодився знизити вміст її у піцці на 20%.
У німецьких ЗМІ ініціативу називають першою подібною угодою між владою та виробниками. Поставлених цілей країна повинна досягнути до 2025 року.
Міністр подовольства, сільського господарства та захисту прав споживачів Юлія Клекнер також хоче розширити план дій щодо фізичних вправ, який називається У формі. Він буде спрямований передусім на дітей та осіб похилого віку, яким потрібно більше рухатись.
Нагадаємо, у квітні цього року організація із захисту прав споживачів Німеччини Foodwatch у своїй доповіді виступила із критикою компанії Coca-Cola. Їй закидають співвідповідальність за збільшення кількості хворих на діабет та ожиріння, особливо серед молоді.
Хвороби українців через неправильне харчування
Ситуація в Україні з цукром та сіллю не така оптимістична, як у Німеччині, говорить у коментарі Радіо НВ дієтолог, лікар Інституту геронтології Юлія Поворознюк. За її словами, надлишкова вага - це лише вершина айсбергу, яку ми бачимо. Чимало захворювань українці навіть не асоціюють із їжею, проте отримують їх саме внаслідок відповідного споживання.
Якби у хліб додавали менше солі, це б різко зменшило захворювання, пов'язані з тиском
"Сіль, цукор і трансжири, вони викликають хронічні запалення в організмі, збільшують кількість онкозахворювань, автоімунних процесів, дисбактеріози кишківника. Це те, що ми не асоціюємо, фактично, з харчуванням, з трансжирами, з цукром, з великою кількістю солі. Артеріальна гіпертензія, серцево-судинні захворювання: сіль - головний чинник того, що у людей підвищується тиск. І в нас дуже багато хворих після 50 років мають підвищений тиск", - перераховує Поворознюк.
Якби у хліб додавали менше солі, це б різко зменшило захворювання, пов'язані з тиском, адже це один із найбільш вживаних продуктів, додала вона.
Ринок та споживачі
На законодавчому рівні Україна має інші пріоритети, розповіла в коментарі Радіо НВ президент спілки виробників органічних сертифікованих продуктів Органічна Україна Олена Березовська. За її словами, законодавчі акти, які зараз ухвалює парламент, регулюють вміст шкідливих речовин, щоб забезпечити стандарт продукції. Водночас, на думку Березовської, споживач сам повинен вирішувати, як йому харчуватися, адже саме він формує ринок.
Навіть якби були обмеження на сіль, цукор чи інші продукти, українські виробники знайшли б спосіб, як оминути такі бар'єри
"Якщо споживач буде обирати продукти, де немає цукру, немає солі, то виробник не буде цього виробляти. Країна може обійтися без цього регулювання. Це, знаєте, як дітям штучно забороняти їсти чіпси, не пояснюючи чому. Треба, щоб ішло зсередини це. Тому споживачу варто пояснити - треба підвищувати обізнаність споживача. Він повинен розуміти, що треба читати закони, маркування, упаковку і формувати виробничий ринок", - вважає Березовська.
Навіть якби були обмеження на сіль, цукор чи інші продукти, українські виробники знайшли б спосіб, як оминути такі бар'єри, додала Олена Березовська.
Нагадаємо, на початку грудня Верховна Рада ухвалила закон, згідно з яким в Україні по-новому маркуватимуть продукти харчування. Документ забороняє використовувати недостовірну інформацію на етикетках. Аналогічна заборона поширюється на рекламу продуктів.