Які держпослуги оцифрують: головне з інтерв'ю діджитал-стратега Зеленського
У Петра Порошенка та Юлії Тимошенко не було шансів повторити успіх онлайн-кампанії Володимира Зеленського, вважає головний діджитал-стратег його штабу Михайло Федоров.
Про це він заявив у новому інтерв'ю Громадському.
НВ відібрало з цієї бесіди ключові заяви Федорова, засновника діджитал-агентства SMMStudio, яке спеціалізується в сфері інтернет-маркетингу та реклами в соціальних мережах.
Нагадаємо, Зеленський включив його до складу своєї команди, яку презентував напередодні другого туру голосування. Федоров був представлений як керівник digital-напрямку.
Про ядро онлайн-кампанії Зеленського
Ми вирішили залучити максимальну кількість українців. Ключові показники ефективності для кожного проекту [виборчої кампанії] - залучити максимальну кількість людей.
Хто працював у контакт-центрі
Ми не пішли до знайомих, братів, сестер, у якесь HR-агентство. Ми опублікували в Telegram-каналі, що нам потрібні люди в контакт-центр, волонтери. Попросили відправити нам відео-резюме, щоб ми подивилися, як вони думають, як розмовляють. Відібрали людей - в основному це студенти останніх курсів, молоді енергійні люди. Тепер вони - наш фундамент.
Що таке Зе Book
Ми розробили електронну книгу, назвали її Зе Book. У цій книзі були всі відповіді на запитання, які ставлять звичайні люди. За пошуком можна знайти відповідь на будь-яке запитання: тарифи, податки, бізнес.
Ми відкрили можливість будь-якій людині поставити запитання Володимиру Зеленському та команді. Люди різного віку залишали заявки [питання], а на всі 100% питань відповідали волонтери, без будь-якого контакту з нами. Вони просто брали запитання людини, брали паузу, гуглили в нашій внутрішній системі [у книзі Зе Book] відповідь, виписували, дзвонили - і відповідали на запитання.
Про стратегію розвитку соцмереж Зеленського
Ми зробили акцент на Telegram, але я розумів, що Telegram - це соціальна мережа, яка найважче розвивається. Відповідно, ми розвивали Facebook і Instagram, де просто перелінковкою кликали людей у Telegram.
Ми ще проводили конкурси - на найкращі стікери, на зустріч з кандидатом у президенти, на чашку, футболку. За рахунок цих конкурсів дуже сильно росла аудиторія.
Про перевагу перед Порошенком і Тимошенко
У Володимира Зеленського [найсильніша сторона] це народна підтримка, те, що він впізнаваний на 100%, справжній, щирий. У мене такий інсайт був: Зеленський - це я. Тобто кожна людина каже: блін, Зеленський теж їсть бургери. Зеленський теж плаче, у Зеленського така ж мама, як у мене.
[Тимошенко з хот-догами] - це не її сильна сторона. Спочатку Тимошенко почала грати не свою роль, як і Порошенко. Петро Олексійович в останні три тижні спробував скопіювати нашу модель.
Про використання ботів
Ми ніколи не користувалися ботами або якимось програмним забезпеченням, яке генерує щось. За 100% впізнаваності і за такої підтримки населення нам не потрібні боти.
Як організували онлайн-кампанію
Онлайн - так, це наша територія, і ми тільки в онлайні присутні.
Коли ми почали кампанію, за годину з'являлися десятки, а, може, й сотні неофіційних спільнот [на підтримку Зеленського в соцмережах]. У Facebook, Instagram, Telegram їх було створено за перші два місяці близько двох тисяч.
Ми об'єднали в один чат людей, які створили спільноти, почали з ними комунікувати. Почали їх вчити - вебінари, семінари, як вести сторінки, як спілкуватися з людьми, як підтримувати їхню енергію. Найактивніших ми привезли до Києва, зустрілися і почали далі вчити.
Ми постійно відповідали на коментарі в соцмережах, поштою. У нас зараз є 600 тисяч волонтерів, які залишили заявку, з якими ми комунікували. Наші люди ночами переписуються в Instagram з людьми, відповідають на їхні запитання, цілодобово ми відповідаємо на пошту.
Чим займуться Зе волонтери далі
Немає стратегії акумулювати цих людей і далі з ними намагатися виграти парламентські вибори. Тепер треба разом з ними розробити систему, яка дозволить новим людям увійти в державну систему і змінювати все.
Про свою роль у майбутній адміністрації Зеленського
Відкрити соціальний ліфт - напевно, такою буде моя місія. Мені не потрібні посади. У мене є свій бізнес, є чимало компаній, з якими я працюю, діджитал-агентства.
Держава в смартфоні - незалежно від того, яка у мене буде роль - це точно буде зроблено. Ми за цей час з експертами розробили концепцію розвитку цифрової держави. Це чіткий документ.
Які держпослуги планує "оцифрувати" Команда Зе
Я б почав з бізнесу. Наприклад, відкриття-закриття компаній у два кліка.
Спочатку бізнес, а потім обов'язково медицина, освіта, виборчий та інші процеси. Як мінімум, отримання довідки про несудимість, про склад сім'ї.
І, звичайно ж, важлива правильна робота з ID-картою. Потрібно перевести всю державу на ID-карти, прибрати ці папірці, які доводять, що у тебе є ID-карта.
Про вартість онлайн-кампанії
Не більше 5% від загальної суми всієї кампанії. За моїми відчуттями, витрачено до $200 тис. загалом на всю [онлайн] кампанію за чотири місяці - на Facebook, Instagram, Google, YouTube тощо.