Розробка Сікорського допоможе Україні. Головні факти про гелікоптери Sea King, які Британія передає ЗСУ — інфографіка НВ

1 грудня 2022, 14:51
Сюжет

Велика Британія вперше передає Збройним силам України військову авіацію: три вертольоти Sea King у рамках нового пакету військової допомоги. Один із них уже доставлений в Україну.

Передачу Україні трьох гелікоптерів Sea King нещодавно підтвердив британський міністр оборони Бен Воллес. Останні шість тижнів українські екіпажі проходили навчання у Великій Британії з пілотування та обслуговування цих вертольотів.

Реклама

За інформацією Міноборони Британії, британські ВМС підготували 10 українських екіпажів для Sea King. Там зазначили, що британські гелікоптери розширять пошуково-рятувальні можливості українських сил.

НВ розповідає найважливіші та цікаві факти, які варто знати про гелікоптери Sea King.

Холодна війна та напрацювання Сікорського: коли і як з’явилися гелікоптери Sea King

Westland WS-61 Sea King — це британська модифікація однойменного американського гелікоптера, також відомого як Sikorsky SH-3 Sea King.

Вперше цей вертоліт був збудований у США наприкінці 1950-х років у розпал холодної війни. Тоді СРСР використовував значний флот підводних човнів, яким ВМС США протиставили вдосконалені засоби протичовнової оборони. Саме для цього і був розроблений Sea King — один із перших протичовнових вертольотів з турбовальними двигунами.

Американський протичовновий вертоліт Sikorsky SH-3H Sea King (Фото: ВМС США)
Американський протичовновий вертоліт Sikorsky SH-3H Sea King / Фото: ВМС США

Такий запит від ВМС США вдалося реалізувати компанії Sikorsky Aircraft — знаменитій авіабудівній фірмі, яка була заснована в США українським авіаконструктором з Києва Ігорем Сікорським. Ключовими особливостями нового протичовнового вертольота, розробленого фахівцями Sikorsky, був його корпус-амфібія, який дозволяв гелікоптеру виконувати посадку на воду, а також використання двотурбінного двигуна, що дозволило апарату бути більшим і важче оснащеним у порівнянні з можливостями інших гелікоптерів.

Перший тестовий політ прототип майбутнього Sea King виконав у 1959 році, у 1961-му був введений в експлуатацію та в різних модифікаціях використовувався у США протягом кількох десятиліть, перш ніж у 1990-х роках його замінив неамфібійний Sikorsky SH-60 Seahawk.

Британія ж із 1960-х років виробляла свій варіант гелікоптерів Sea King. Британська компанія Westland Helicopters мала ліцензійну угоду з Sikorsky Aircraft, що дозволяла їй виробляти гелікоптери Sikorsky ключаючи SH-3 Sea King).

Водночас британський авіавиробник суттєво модифікував цю модель вертольота. Британський гелікоптер відрізняється від американської версії двигунами Rolls-Royce Gnome, протичовновими системами британського виробництва та повністю комп’ютеризованою системою управління польотом. Крім того, британський варіант Sea King, відомий як Commando, був розроблений і для використання як військовий транспортний транспорт.

Гелікоптер Sea King AEW 2 (Фото: SAC Oldfield / www.defenceimagery.mod.uk)
Гелікоптер Sea King AEW 2 / Фото: SAC Oldfield / www.defenceimagery.mod.uk

Відрізнялася і оперативна роль таких гелікоптерів у британській армії. Якщо США гелікоптери Sea King мали перебувати під тактичним контролем авіаносця, з якого вони і діяли, то в британському Королівському флоті, а згодом і у ВПС їхнє завдання було іншим. Передбачалося, що гелікоптери будуть набагато більш автономними, здатними діяти поодинці або координувати свої дії з іншими одиницями авіації. Це призвело до інакшого розташування екіпажу в британському літаку, а також встановлення на його борту пошукового радара.

Однією з найпоширеніших у британській армії варіантів була модифікація Sea King Commando (HC4) — це був вже не амфібійний, а транспортний вертоліт, який міг взяти на борт до 28 повністю екіпірованих військовослужбовців. Його бічні поплавці з конструкції прибрали, змінили також ходову частину вертольота: гелікоптер модифікували для потреб єгипетських ВПС, а в пустелі не було необхідності сідати на воду. Commando здійснив перший переліт у 1979 році та завдяки дальності польоту до 600 морських миль без дозаправки став важливим засобом авіації для десантних операцій та перевезення військ.

Транспортна модифікація: Royal Navy Sea King HC4 (Фото: aeroresource.co.uk)
Транспортна модифікація: Royal Navy Sea King HC4 / Фото: aeroresource.co.uk

У Британії такі гелікоптери Sea King HC4 (Commando) брали участь у Фолклендській війні, операціях на Балканах, в обох війнах у Перській затоці, у Сьєрра-Леоні, Лівані та Афганістані.

Спеціальна пошуково-рятувальна (SAR) версія HAR3 була розроблена для пошуково-рятувальних сил Королівських ВПС.

У 2018 році останній з британських Sea King, які залишалися на службі, був списаний, зараз їх замінили більш сучасні вертольоти.

Вид з кабіни пілота Sea King HC4 (Фото: aeroresource.co.uk)
Вид з кабіни пілота Sea King HC4 / Фото: aeroresource.co.uk

Головні характеристики вертольотів Sea King

Поки невідомо точно, три гелікоптери якої саме модифікації Великобританія передає Україні (хоча один Sea King вже в Україні). Загалом їх існувало кілька десятків варіантів.

Транспортний варіант – вертоліт Royal Navy Sea King HC4 (Commando) (Фото: aeroresource.co.uk)
Транспортний варіант – вертоліт Royal Navy Sea King HC4 (Commando) / Фото: aeroresource.co.uk

Технічні характеристики моделі Sea King HC4 (Commando), який виконував у Британії роль військово-транспортного вертольота, такі:

  • двигун: 2 турбовальні двигуни Rolls Royce Gnome 1400−1 (по 1400 к. с. кожен)
  • діаметр основного гвинта: 18,9 м
  • довжина 22 м
  • ширина 3,78 м
  • висота 4,72 м
  • маса: порожній — 6,35 т, максимальна злітна вага — 9,7 т
  • екіпаж 3 (2 пілота, 1 член екіпажу)
  • крейсерська швидкість - 208 км/год
  • місткість: 27 військовослужбовців, при такому завантаженні вертоліт здатний здолати 396 км без дозаправки.
  • гранична стеля польоту — 3,65 км
  • озброєння: 4 торпеди Mark 44, Mark 46 або Sting Ray / або 4 глибинні бомби
  • передбачено встановлення дверного кулемета різних калібрів.
Редактор: Інна Семенова
poster
Сьогодні в Україні з Андрієм Смирновим

Дайджест новин від відповідального редактора журналу NV

Показати ще новини