Подія, яка сколихнула весь Близький Схід. Як і чому Ліван скасував арешт судна з краденим українським зерном — посол
Посол України в Лівані Ігор Осташ в інтерв'ю Радіо НВ розповів, як і чому Ліван скасував арешт судна з викраденим Росією українським зерном.
«У нас була дуже серйозна позиція. Ліванську позицію проти нас очолював сам міністр інфраструктури Лівану, який відповідає і за порт, і за митницю. Вони робили нам максимальну обструкцію і впливали на ситуацію, яка відбувалася. Незважаючи на це, нам удалося і заарештувати, і взяти зразки, і довести, що це крадене борошно», — розповів Осташ Радіо НВ.
Дипломат пояснив, що уряд Лівану опинився «між двома вогнями».
«З одного боку, потужний пресинг і Росії, і Сирії, і всіх, хто за ним стоїть, а з іншого боку — Україна. Було дуже складно, було дуже багато політичних впливів на цей процес. Ми просто спостерігали це за свідченнями, виступами, заявами російського посольства в Лівані, за заявами сирійського посольства в Лівані, сирійського МЗС. Це був дуже потужний пресинг на Ліван, абсолютно очевидний», — сказав посол.
Він додав, що на посольство чинили тиск — «були погрози, переслідування». Однак дипломатам вдалося здобути докази викрадення українського зерна Росією.
Осташ також розповів, що рішення про зняття арешту з російського судна головний прокурор Лівану прийняв до того, як надійшли реальні свідчення та документи з Офісу генерального прокурора України.
«Було проведено їхнє розслідування, але ми розуміємо, що рішення було таке, аби просто проблема зникла. Ми розуміємо, що це приватний бізнес, приватний корабель, приватні бізнесмени намагалися купити це борошно. Тому також треба розуміти, що ліванська держава зробила все можливе, щоб не допустити на ліванський ринок цю крадену продукцію», — пояснив дипломат.
Він також заявив, що затримання судна з краденим зерном на 144 години — «це дуже велика перемога».
«Нам удалося заарештувати це судно, майже взяти зразки для експертизи. І найголовніше — здобути доказ, що це було судно з краденим борошном із України, зокрема з Криму. Нас три дні не допускали до судна, ми його вчора відкрили. Це дуже важливо, коли ти ловиш злодія за руку. … Ми побачили мішки — вісім тисяч тонн борошна і майже дві тисячі тонн ячменю. На цих мішках дуже чітко написано: Красногвардейский элеватор. Тобто це зерно було перемелено у Красногвардійську, у Криму, на українській території. Це беззаперечний доказ того, що вони прибули сюди з краденим вантажем», — розповів Осташ.
Посол також повідомив, що Україні вдалося отримати сателітні супутникові знімки з трьох країн з порту Феодосії, які підтверджують, що це судно було завантажено не в порту Кавказ, як було подано в маніфесті Карго.
«У нас були незаперечні докази. В останній момент вони зрозуміли, що запахло смаженим. Це не була наша поразка, це була втеча», — наголосив він.
4 серпня суд у ліванському Тріполі зняв арешт із сирійського суховантажного судна Laodicea з вкраденим російськими окупантами українським зерном.
2 серпня посольство України запропонувало уряду Лівану купити борошно та ячмінь, вкрадені російськими окупантами, за цінами вдвічі нижчими за ринкові.
Про прибуття судна в порт Тріполі стало відомо кілька днів тому. У четвер, 28 липня, посол України в Бейруті Ігор Осташ зустрівся з президентом Лівану Мішелем Ауном і попросив з’ясувати обставини перебування у ліванських територіальних водах сирійського судна. За його словами, судно було завантажене в Феодосійському порту ячменем, вивезеним з тимчасово захоплених Росією територій України. Наступного дня МЗС Лівану повідомило, що проведе перевірку вантажу на цьому судні.
Незабаром генпрокурор країни Гасан Вейдат підтвердив, що судно перебуває під арештом на час проведення експертизи. Посольство України отримало докази того, що на борту судна — вкрадені з України борошно та ячмінь.
26 червня перший заступник міністра аграрної політики і продовольства Тарас Висоцький розповів, що з початку повномасштабного вторгнення в Україну країна-терорист Росія вивезла з тимчасово захоплених українських територій щонайменше 400 тисяч тонн зерна.