Літаки «недоп'ятого» покоління. У РФ уражений новітній Су-57: що варто знати про найцінніші винищувачі росіян

9 червня 2024, 10:07
Сюжет

У Головному управлінні розвідки заявили, що 8 червня на території аеродрому Ахтубінськ в Астраханській області РФ, розташованому за 589 кілометрів від лінії бойового зіткнення, було уражено багатоцільовий винищувач Су-57. Це перший такий випадок в історії.

NV нагадує, що відомо про російські літаки Су-57, які Росія досі дуже нечасто застосовувала у війні проти України через їхню цінність та нечисельність.

Су-57: літак «недоп’ятого» покоління

Реклама

Су-57 (за кодифікацією НАТО Felon, Злочинець) — це російський багатоцільовий винищувач, який РФ класифікує як літак п’ятого покоління, тобто найсучасніший тип реактивних винищувачів.

Літак розробило російське дослідно-конструкторське бюро ім. Сухого. Початково у розробку входила також Індія, але пізніше вийшла із програми.

Перший політ Су-57 було здійснено у січні 2010 року. У 2019 році Росія заявляла про початок серійного виробництва таких літаків, у 2020 році - про випуск першого серійного Су-57.

Технічні характеристики літака:

  • Екіпаж: 1 людина
  • Довжина: 19,7 м
  • Розмах крила: 14 м
  • Висота: 4,8 м
  • Маса: порожнього — 18,5 т; нормальна злітна маса: з 63% палива — 26 т; зі 100% палива — 30 т.
  • Максимальна швидкість на висоті: М 2,45 (близько 2600 км/год), максимальна безфорсажна швидкість 2 M (приблизно 2100 км/год).
  • Тривалість польоту: до 5,8 години
  • Практична стеля: 20 000 м

Водночас літакам п’ятого покоління, до яких Росія відносить Су-57, мають бути властиві кілька виняткових характеристик, серед яких:

  • високоефективні двигуни;
  • можливість крейсерського польоту на надзвукових швидкостях без використання форсажу;
  • високі швидкісні показники (максимальна безфорсажна швидкість — не менше Мах 2);
  • надманевреність;
  • кардинальне зменшення помітності літака, зокрема радіолокаційної та інфрачервоної, завдяки стелс-технологіям (зміні геометрії літака і сопел двигунів; застосуванню радіопрозорих композиційних матеріалів і радіопоглинаючих покриттів, а також завдяки переходу бортових датчиків на пасивні методи отримання інформації та режими підвищеної прихованості).
Основне озброєння літака може розміщуватися у внутрішніх відсіках фюзеляжу для зниження його радіолокаційної помітності (Фото: Міноборони РФ)
Основне озброєння літака може розміщуватися у внутрішніх відсіках фюзеляжу для зниження його радіолокаційної помітності / Фото: Міноборони РФ

Однак на практиці російський Су-57 не відповідає кільком з цих характеристик, неодноразово підкреслювали українські експерти.

«Нинішній Су-57, про який в РФ спершу заявляли, ніби він матиме нове оснащення, пласке сопло — реалізувати цього не змогли, літає на модернізованих двигунах від Су-27. Фактично це натягнутий на глобус літак 4+ покоління», — розповідав восени 2023 року в інтерв'ю NV Олег Катков, головний редактор військового порталу Defense Express.

У квітні 2024 року його думку підтверджував і відомий авіаексперт Валерій Романенко, провідний науковий співробітник НАУ.

«Загалом, чому він [Cу-57] „недоп'яте“ покоління? Тому що розроблявся разом з з індійськими фахівцями, але ще десь приблизно у 2018−2019 році індійці вийшли з цього проєкту, бо впевнилися, що росіяни не мають відповідних технологій. По-перше, там немає новорозробленого двигуна. Дотепер на Су-57 стоять двигуни такі самі, як на літаках Су-34 і Су-35. А там має бути двигун із соплом, що зменшує теплове випромінювання. Це саме для того, щоб реалізувати технологію „стелс“ ще й в тепловому спектрі», — нагадував Романенко.

По-друге, пояснював він, літак п’ятого покоління має бути дуже глибоко інтегрований в усі системи управління військами — зокрема в системи управління військами ППО, повітряно-космічних сил і навіть сухопутних військ. Наприклад, американський літак JSF (Joint Strike Fighter) F-35 Lightning II, який приймають на озброєння країни НАТО, може «сам без додаткових штабів бути пов’язаний з будь-яким ракетним чи артилерійським підрозділом і здійснювати коригування артилерійського вогню», пояснював Валерій Романенко.

«Ось якщо він бачить якусь зенітну систему біля фронту в тому місці, де він летить, то настільки висока інтеграція, що він може самостійно передавати інформацію на командний пункт. Він сам на своєму дисплеї тактичної інформації вибирає підрозділ, моментально зв’язується і реалізує вогневе ураження загрози для себе. У росіян такої інтеграції бойових систем управління [в Су-57] нема. Вони просто не здатні. Це потрібні системи обміну інформацію дуже високого рівня, з дуже високою здатністю до передавання великих обсягів інформації», — наголошував експерт.

Скільки літаків Су-57 має Росія?

Авіаексперти констатують, що Росії досі не вдалося налагодити масовий випуск літаків Су-57, тож на озброєнні їх небагато.

«Мова йде десь до ескадрильї літаків [12 одиниць], із яких половина це дослідні зразки і не факт, що вони мають повну комплектацію. Росіяни сильно хімічать“ і, як я зрозумів, брали дослідні зразки в дослідну експлуатацію і таким чином розмивали реальну кількість літаків», — розповідав NV восени 2023 року Олег Катков, головний редактор Defense Express.

Наразі, за його словами, російський ВПК не може нормально виробляти ці літаки, зокрема і через вплив санкцій. «Тому темпи виробництва можуть бути одиниці або ж ніякі. І це реальність, тому що армія РФ планувала у значній кількості брати Су-57 на озброєння. Вони кричали про сотні одиниць з початком постачань з 2014 року, а згодом [планову] кількість було зменшено до 76 одиниць і це вже до 2028 року», — нагадував Катков.

Alex Beltyukov / Wikimedia
Фото: Alex Beltyukov / Wikimedia

Схожі оцінки озвучував і Романенко. Він пояснював, що літаки Су-57 мали б «поступово замінити всю лінійку Су-272, тобто стати заміною для російських Су-27, Су-30 і Су-35. «Але росіяни реалізувати це не можуть», — констатував Романенко.

За його оцінкою, росіяни наразі випустили близько 10 літаків Су-57. «Один (найперший) розбили прямо під час випробувань на заводі. І найбільше їх випустили в 2022 році — 6 літаків. В 2023 році темп різко впав, було випущено всього 2 літаки. І загалом до 2027 року росіяни планують мати 70 таких винищувачів. В Європі до цього часу буде вже понад 700 винищувачів Joint Strike Fighter. Тобто, паритету у РФ тут не буде», — зауважив авіаексперт.

Чим озброєні Су-57 і які ракети несуть?

Літак озробрєний 30-мм вбудованою гарматою і може нести до 10 т боєзапасу. Частина озброєння може розміщуватися у внутрішніх відсіках фюзеляжу для зниження радіолокаційної помітності, що є однією з основних вимог для стелс-технології літака такого класу.

Зокрема для повітряного бою він оснащений ракетами РВВ-МД2 та РВВ-СД Р-77М, тоді як по наземних цілях Су-57 може завдавати ударів ракетами (Х-35, Х-38, Х-58УШК, Х-59, Х-69) або керованими авіабомбами (КАБ-1500 — лише на зовнішній підвісці, а також КАБ-500 та КАБ-250).

Однією з найнебезпечніших типів ракет на озброєнні Су-57 є крилаті ракети Х-69, дуже умовний російський аналог Storm Shadow і Taurus. «Ця високоточна зброя, початково розроблена для [літаків] Су-57, набагато досконаліша за більшість російських тактичних боєприпасів повітряного базування», — попереджали в лютому 2024 року фахівці The War Zone.

Саме такими ракетами 11 квітня 2024 року Росія зруйнувала Трипільску ТЕС. Водночас з якого саме літака тоді було завдано удар і чи був це Су-57, Повітряні сили не повідомляли.

Ракету Х-69 розробляли спеціально під внурішні відсіки Су-57, тому вона має специфічну форму корпусу — зокрема квадратний перетин (подібно до німецьких ракет Taurus), а не більш традиційний круглий, як був у попередньої версії цього боєприпасу Х-59МК2.

Ці ракети мають дальність до 290 км, хоча після удару по Трипільській ТЕС фахівці припускали збільшення її дальності до 400 км. Окрім Су-57, ракети Х-69 здатні запускати також літаки четвертого покоління, зокрема Су-35, Су-30МК, Су-34, які РФ часто використовує на фронті.

Випадки використання Су-57 в Україні

Росія заявляє про використання Су-57 у війні проти України починаючи з весни 2022 року. Тоді агентство ТАСС повідомляло про перший випадок застосування таких літаків. Однак пропагандисти визнавали, що через небезпеку ураження українською ППО росіянам доводиться використовувати Су-57 дуже здалеку, поза зоною активної дії українських засобів ППО.

Видання Defence Express тоді назвало це «тактикою повітряних боягузів» і констатувало, що «стелс-винищувач» фактично використовується як звичайна повітряна платформа для запуску з зовнішніх точок підвіски керованих ракет часів СРСР замість високоточної зброї. За інформацією порталу, 8 квітня 2022 року Су-57 могли завдати ударів з повітряного простору РФ ракетами типу Х-59 по об'єктах на території Кіровоградської області та порту Одеса.

Однак станом на травень 2023 року тодішній спкер Повітряних сил Юрій Ігнат констатував, що українські військові «не фіксували факти застосування цих літаків у повітряній агресії проти України». Водночас Ігнат припустив, що росіяни могли підіймати Су-57 у повітря дуже здалеку, однак фактів бойових пусків з них він на той момент не підтверджував.

«Російське Міноборони декларує, ніби вони застосовувалися. Але чи було це насправді, невідомо, бо цьому немає жодних підтверджень. Те ж саме росіяни казали й про свій [сучасний] танк Армата», — нагадав у листопаді 2023 року Олег Катков в інтерв'ю NV.

13 квітня 2024 року моніторингові канали повідомляли, що над Чорним морем було зафіксовано один з винищувачів Су-57. Однак тоді, попри задекларовану «невидимість» цього літака, його «побачили» сили української ППО.

25 квітня росіяни завдали ракетного удару по Кривому Рогу зі свого новітнього винищувача Су-57, що перебував в акваторії Чорного моря. Це рідкісний випадок підтвердженого бойового застосування росіянами такого літака, який може бути носієм небезпечних ракет Х-69.

Показати ще новини