За що у 1980-х світ ненавидів росіян. Санкції і бойкот всього радянського — так реагував Захід на військове вторгнення СРСР в Афганістан

16 липня, 11:20
Ексклюзив НВ
Журналіст газети Toronto Star Рік Бреннан (зліва) сперечається з власником бензоколонки Нейлом Шепердом, який відмовляється заправляти його автівку, зроблену в СРСР. Торонто, Канада, 21 травня 1980 року (Фото:Reg Innell / Toronto Star / Toronto Public Library)

Журналіст газети Toronto Star Рік Бреннан (зліва) сперечається з власником бензоколонки Нейлом Шепердом, який відмовляється заправляти його автівку, зроблену в СРСР. Торонто, Канада, 21 травня 1980 року (Фото:Reg Innell / Toronto Star / Toronto Public Library)

Автор: Олег Шама

У відповідь на введення Радянським Союзом «обмеженого воєнного контингенту» до Афганістану в грудні 1979 року США, Канада і більшість країн Європи розпочали бойкот усього радянського, підкріпивши його серйозним пакетом економічних санкцій.

«Росіяни йдуть! Росіяни прийшли! На власних автомобілях! На власних автомобілях!» — таким іронічним скандування починалася стаття Ендрю Малкольма в The New York Times (NYT) від 7 листопада 1978 року.

Відео дня

Йшлося про перші помітні поставки радянських автівок на американський континент. Але поки що тільки до Канади, та й тільки до провінції Онтаріо з найбільшим містом країни — Торонто. Того року з Ленінградського порту через Атлантику прибули 3240 легковиків експортної моделі Lada1500S.

У сусідніх США, які справедливо почувалися лідером світового автопрому, з радянських машин відверто кепкували. У 1965-му, наприклад, часопис Mechanix Illustrated писав про Волгу: «Ці брички зроблені якісно, надійно і функціонально, хоча деякі матеріали кепські. Стеля схожа на килимок для душу, а оббивка — на пір'я вилинялого горобця… Волга крениться, як паперовий стаканчик під час урагану… Кращий агрегат — двигун, він зроблений якісно і працює добре».

Ще б пак! Фактично всі двигуни радянських легковиків, які йшли на експорт, закуповувалися за кордоном. Принаймні на Ладу для канадійців їх виготовляли у Франції на дочірньому заводі General Motors. Автоматичну коробку передач союзні автопромівці так само не подужали. Її ставили у Нідерландах. Вже в Канаді міняли ще й шини.

Відтак радянська автівка за океаном коштувала значно менше собівартості. «3645 канадських доларів [тоді — $3098], майже на 1000 доларів дешевше Honda, найбільш затребуваної іномарки в Канаді, чиї продажі тут сильно постраждали через зростання курсу єни порівняно з падінням канадського долара, — писала NYT. — Lada продається лише на 10 доларів дорожче, ніж набагато менший Morris Mini [британський малолітражний легковик], навіть якщо 15%-не канадське мито стягується з усіх іноземних автомобілів, крім британських і американських».

Показати ще новини
Радіо НВ
X