Bihus.Info опублікували нові записи переговорів Медведчука, де він обговорює повернення контролю над «трубою»
Журналісти Bihus.Info опублікували другу частину розслідування, в якій аналізують записи розмов народного депутата від ОПЗЖ Віктора Медведчука. Записи стосуються української частини нафтопродуктопроводу Самара — Західний напрямок.
Магістральний трубопровід Самара — Західний напрямок було побудовано за часів СРСР. Після проголошення незалежності України ділянка трубопроводу, що проходить по українській території, мала перейти у власність держави на підставі правонаступництва, але дочірня компанія російської АК Транснафтопродукт не передала її у власність України. З 2011 року українські суди почали ухвалювати рішення, що повертали «трубу» Україні. Але в 2015 році Господарський суд Рівненської області їх скасував.
Журналісти Bihus.Info дійшли висновку, що Віктор Медведчук вів переговори з приводу «труби» в лютому 2015 року, переважно з керівником Транснафти Миколою Токарєвим. У розмові 25 лютого він сказав Токарєву, що питання «труби» контролює «особисто він [хто саме, не уточнюється]». Наступного дня в розмові з Токарєвим політик попередив про свій візит до Москви, під час якого збирався обговорити «трубу»: «Я обов’язково зайду, ми там поговоримо, тому що я вчора знову зустрічався з нашим головним… Там вже є певна конкретика».
За даними розслідувачів, у травні 2015-го Медведчук повідомив керівнику Транснафти, що з його боку питанням «труби» опікуватиметься Тарас Козак, якого він назвав «депутатом з моєї бригади».
«Він буде начебто, як ви кажете, представником покупця… Це погоджено, і тут погоджено — в мене тут у керівника», — повідомляв політик.
Ще в січні 2015 року Медведчук і Козак разом літали до швейцарського міста Санкт-Ґаллен — тут зареєстровано компанію, у власність якої пізніше перейде «труба». Політик сказав у коментарі журналістам, що не пам’ятає цього.
Після переговорів з Транснафтою Медведчук і Козак вилетіли з Москви, де останній залишився на три дні. Як повідомляє Bihus.Info, Козак у цей час разом з представниками Транснафти займався підготовкою документів.
17 березня 2015 року Вищий господарський суд підтвердив, що «труба» належить Україні. За інформацією Bihus.Info, наступного дня Медведчук, який перебував у Києві, в розмові з Токарєвим заспокоїв його, сказав, що це рішення не остаточне, і запропонував оскаржити. Сам він пообіцяв «протягом двох-трьох годин бути у «нього» і спитати, «що це таке і що ми далі робимо».
«…Нічого не змінюється, усі йдемо за планом. Порушать, посадять, звільнять. Все зроблять як треба», — повідомив Медведчук Токарєву за три години після попередньої розмови, передають журналісти.
За даними Bihus.Info, Медведчук був упевнений, що суд поверне справу першій інстанції. Пізніше так і сталось — Господарський суд Рівненської області скасував рішення про націоналізацію «труби» і повернув її Транснафті. Bihus.Info припускає, що «головним», якого Медведчук часто згадував у своїх переговорах, є п’ятий президент Петро Порошенко.
Головний редактор видання Наші гроші Юрій Ніколов розповів журналістам, що Росія, яка знову заволоділа «трубою», нібито збиралася передати її в обмін на завод в окупованому Криму. Можливо, йшлося про Севастопольський морський завод, який належав структурам Порошенка. За інформацією Bihus.Info, в червні 2015-го Медведчук і заступник голови адміністрації президента РФ Дмитро Козак обговорювали обмін «заводу на трубу».
Пресслужба Євросолідарності в коментарі НВ спростувала інформацію про ймовірний обмін і заявила, що підприємство до війни належало Петру Порошенку, а після окупації Криму його було конфісковано російською окупаційною владою.
«Насправді це не розслідування, не журналістська робота, а злив з Офісу президента. У розмовах між тим немає самого Порошенка, а сумнівні слова і суб'єктивні оцінки третіх осіб про нього подаються аудиторії як істина в останній інстанції», — заявили в Євросолідарності.
У 2015−2016 роках «трубу» почали виводити з російської власності. Новим власником ТОВ ПрикарпатЗахідтранс, на яке записано «трубу», стала компанія International Trading Partners з Санкт-Ґаллена, якою, своєю чергою, володіє пов’язаний з братом Медведчука Анатолій Шефер.
Тодішній прем'єр-міністр Арсеній Яценюк, у якого був конфлікт з Порошенком, намагався перешкодити передачі «труби» і скликав екстрене засідання уряду, але через відсутність частини міністрів воно не відбулося.
Журналісти Bihus.Info вважають, що тодішня українська влада нібито сприяла Медведчуку. У «трубі» залишався старий дизель, який не відповідав стандартам, що діяли в Україні, і який потрібно було кудись подіти. У 2016 році дизель купило Міністерство оборони України, нібито змінивши для цього технічні вимоги. За словами Юрія Ніколова, за це рішення особисто відповідає тодішній очільник відомства Степан Полторак. Розслідувачі вважають, що таким чином «труба» позбулася старого дизеля і змогла почати прокачувати новий, про що Медведчук у червні 2016-го повідомив Токарєву.
Прокачуванням палива з Росії до «труби» зайнялася компанія Протон, яка в Україні стала власницею мережі АЗС Glusco. Журналісти пов’язували обидві структури з Медведчуком, але він це спростовував.
У вересні 2016 року Дмитро Козак під час розмови з Віктором Медведчуком попросив його про «особисті гарантії», коли вони вирішували питання з продажем бензину покупцям, що не подобались Росії. У Bihus.Info зазначають: політик фактично підтвердив, що контролює Протон.
19 лютого 2021 року Рада нацбезпеки (РНБО) України доручила повернути в держвласність частину нафтопродуктопроводу Самара-Західний напрямок, яку, імовірно, присвоїло оточення політика Віктора Медведчука. Сам депутат заперечує свій зв’язок з нафтопродуктопроводом.
Згідно держреєстру, власниками ТОВ ПрикарпатЗахідтранс є International Trading Partners (Швейцарія), Анатолій Шефер і виробниче унітарне підприємство Нафтобітумний завод (Білорусь), а кінцевим бенефіціаром — Шефер.
Президент Володимир Зеленський 21 лютого ввів у дію рішення РНБО, яким повернув у державну власність частину нафтопродуктопроводів Самара-Західний напрямок і Грозний-Армавір-Трудова.
За підсумками засідання РНБО 2 квітня президент заявив, що 400 км нафтопроводу Самара-Західний напрямок було знищено, і пригрозив кримінальними справами причетним до цього процесу.
У конкурсі АРМА з відбору керівника для частини нафтопродуктопроводу Самара-Західний напрямок перемогла Укртранснафта. Другим учасником конкурсу було ТОВ ПрикарпатЗахідтранс, якому суд заборонив розпоряджатися цим активом.