Чорна середа. У Броварах загинули міністр Монастирський і його заступник Єнін. Що далі буде з МВС — інтерв'ю з Фесенком
Тимчасового виконувача обов’язків міністра внутрішніх справ оберуть сьогодні на позачерговому засіданні уряду.
Разом з Денисом Монастирським під час падіння гвинтокрила загинув і його перший заступник — Євгеній Єнін, який мав би обійняти цю посаду. Тож попереду — складні кадрові рішення, вважає політолог Володимир Фесенко.
Чи похитнеться стабільність інституції, політолог розповів в інтерв'ю Radio NV.
— На борту одночасно були і міністр, і його перший заступник. Обидва загинули. Чи матиме це вплив на інституцію, чи не похитнеться стабільність інституції зокрема?
— Певні ризики, безумовно, є, але треба розуміти: МВС — велика структура. Єнін як перший заступник був швидше політичним заступником. Нагадаю, він працював і в МЗС, і в інших структурах, у системі правоохоронних органів. Я тому би сказав, що він був політичним заступником. Є керівництво окремих інституцій, наприклад, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Національної гвардії тощо.
Так, відбулася трагедія. Насамперед співчуття всім родинам загиблих, на жаль, трагічний тиждень для нас видався.
Безумовно, зараз виникає непроста кадрова проблема для керівництва країни. Я думаю, що з цієї трагедії треба зробити висновки, ви правильно звернули увагу.
Правило до нас прийшло з-за кордону. У Штатах і багатьох європейських країнах це правило діє. Наскільки я пам’ятаю, в Радянському Союзі воно теж було. Коли неможливо, аби якась поїздка, закордонний візит [здійснювалися] перебуванням в одному літаку політичного керівництва, щоби не було там одночасно першої особи та людини, яка має її заміщати. Коли були трагічні події 11 вересня 2001 року у США, теж одразу роз'єднали президента США та віце-президента [у поїздках].
Чи є така службова інструкція по міністрах, аби не було одночасно в літаку чи гвинтокрилі міністра та першого заступника, — мені важко сказати, треба запитувати представників виконавчої влади. Бажано, на мій погляд, аби таке було. Тому висновки треба зробити.
Я думаю, що зараз керівництво країни має чітко вимагати, щоби не було таких ситуацій в інших відомствах, особливо в тих, які причетні до організації оборони країни. МВС — це теж частина нашого оборонного комплексу.
І зараз треба, думаю, терміново визначитися, хто виконуватиме обов’язки міністра, а далі - хто офіційно буде новим міністром внутрішніх справ, тому що його кандидатуру треба буде затвердити в Верховній Раді.
Але не думаю, що зараз робота МВС якось буде дестабілізована. Все ж таки треба віддати належне: війна довела, що у нас не така слабка держава і не такі слабкі державні інституції, як багатьом із нас здавалося.
МВС — це відомство, де робота була налагоджена. Це складний, комплексний механізм. Там є окремі ланки, які працюють достатньо автономно, міністр був координатором. Є Національна поліція — автономна ланка, Національна гвардія, Державна служба з надзвичайних ситуацій тощо. Тому я думаю, що дестабілізації не буде.
Та, безумовно, зараз треба максимально швидко вирішити кадрові питання, враховуючи ці трагічні обставини.
— У мене напросилася аналогія, коли відбулася авіакатастрофа, де на борту літака був польський президент. Там теж загинуло все керівництво.
— Не все, але значна частина керівництва, так. Ви правильно про це нагадали. Такі трагедії відбувалися не тільки у нас, десь і в набагато більших масштабах. Там деяких інших керівників не було, але все одно дуже значна частка вищого політичного керівництва Польщі [загинула].
В авіації є закономірність, трагічна мудрість, що правила пишуться кров’ю. Коли внаслідок саме таких трагічних ситуацій визначаються правила безпеки, що не можна робити або що треба робити заздалегідь, аби не виникало якихось трагічних ситуацій.
Тож так, це урок на майбутнє.
Але ми не знаємо, чому це сталося, чому вони разом були на гвинтокрилі. На майбутнє дійсно бажано уникати таких ситуацій. Та на сьогодні, я думаю, Міністерство буде працювати, просто треба максимально швидко визначити, хто буде виконувати хоча б у найближчий час обов’язки міністра.
— Призначити виконувача обов’язків мають вже прямо сьогодні, в лічені години? І буквально за день-два призначати міністра? Верховна Рада має зібратись і призначити?
— Бажано, так. В умовах війни не можна зволікати з такими кадровими рішеннями, тому що МВС, як я вже зазначив, — це важлива складова нашого оборонного комплексу, Сил оборони України. Йдеться про цілу низку підрозділів, які пов’язані з організацією спротиву російській агресії як на фронті (Національна гвардія), так і в тилу.
І Національна поліція, ми знаємо, також дуже тісно співпрацює з територіальною обороною. Тож дійсно тут треба швидко визначитись.
Є декілька заступників у міністра внутрішніх справ, враховуючи складну та велику структуру Міністерства. Оскільки перший заступник загинув, хтось із заступників має виконувати обов’язки.
А от хто буде новим міністром — питання відкрите. Один із заступників може претендувати на посаду міністра, таке часто відбувається.
У нас на посаді міністра внутрішніх справ декілька разів були дуже потужні політичні фігури. [Арсен] Аваков був рекордсменом перебування на посаді міністра, Монастирський був політичним призначенцем. Він був керівником профільного комітету в Верховній Раді, був знайомий із роботою відомства, тому його призначили.
Зараз мені важко навіть сказати, [кого призначать]. Треба зараз дивитися, що різні джерела кажуть, хто саме це може бути. Я думаю, готової кандидатури на сьогодні немає.
Але тут питання. [Це буде] або адміністратор — людина, яка має досвід роботи в МВС, можливо, в Національній поліції і, безумовно, яка має довіру з боку політичного керівництва країни. Або це теж може бути політичний призначенець, тому що посада міністра — це політична посада. Тож це зараз теж питання відкрите.
— Я пам’ятаю перший брифінг Дениса Монастирського, коли вже він став міністром. Усі тоді звернули увагу, що він був не те, щоб засмучений, але радістю теж якось не відзначився. І говорив, що пішов на цю жертву, не пам’ятаю дослівно. Ви пам’ятаєте цей момент?
— Не був на цій пресконференції, не дивився її, тому цього моменту я не пам’ятаю.
Але я точно знаю, що Денис Монастирський був головним претендентом на цю посаду, коли стало очевидно, що Авакова звільняють.
Одна з наших традицій. Коли відбувається заміна когось із міністрів, хто претенденти? Або хтось із заступників, або, як правило, керівник профільного парламентського комітету. Денис Монастирський якраз був керівником відповідного парламентського комітету, він був тісно пов’язаний із роботою відомства, працював із керівниками. Тому для нього було менше часу на адаптацію.
Відомство ж дуже складне, різнопрофільне, тому тут досвід, розуміння структур, завдань цього відомства дуже важливе. І людина повинна мати і адміністративний досвід, навички потужного сильного керівника, тому що дуже різні ланки.
Після відставки Авакова було зрозуміло, що Монастирський — кандидат № 1. Такої ситуації я зараз поки що не бачу, тому і говорю, що це буде непросте кадрове питання для Офісу президента і Кабінету міністрів.
— Знайшла цю цитату з першого брифінгу Монастирського в якості міністра: «Я розумію, на яку жертву я йду як людина, як особистість і як політик. Я людина, яка йшла з президентом у команді, я керівник профільного комітету Ради і людина, на думку президента, яка зможе очолити цей напрямок».
Зараз керівник профільного комітету у Верховній Раді — депутат від Слуги народу Сергій Іонушас. У мене є сумніви щодо того, що призначать його. Він правник, досвідчений юрист, кілька років тому входив до кола людей, близьких до президента. Та думаю, що все ж навряд чи будуть дивитись у його бік, хоча все може бути, не знаю.
— Свого часу, нагадаю, пан Іонушас був одним із претендентів на посаду генпрокурора, тому цей варіант треба мати на увазі, якщо буде політичне призначення.
Але враховуючи умови війни, не виключаю, що буде хтось із людей уже з бойовим досвідом чи з керівників профільних структур системи МВС. Для того, щоби це Міністерство працювало як бойове міністерство, як складова частина нашого опору, наших сил оборони.
— Яку роль Міністерство внутрішніх справ відігравало під час війни? Чи справді є підстави вважати, що це могла бути диверсія, тому що Міністерство внутрішніх справ, можливо, грало якусь потужну роль під час війни і це якимось чином заважало Росії?
— Ми не можемо виключати версії про диверсію, тому що ми знаємо інформацію про замахи і на життя президента України. Була інформація, що були замахи і на життя Дениса Монастирського як керівника МВС. Минулого року була інформація, що такі замахи були, як і замахи на керівництво інших оборонних відомств, зокрема на керівника військової розвідки неодноразово були спроби замаху. Тому так, ця версія є.
Інша річ, що повідомляють про складні погодні умови, туман, це теж треба брати до уваги. Це одна з типових ситуацій, на жаль, передумова для трагічних ситуацій із гвинтокрилами. Складні, погані погодні умови теж не можна виключати. От дві головні версії, на мій погляд.
Відомство дуже важливе. Ми згадували Національну гвардію, Національну поліцію, тому що вона співпрацює з територіальною обороною, прикордонники. Це автономні відомства, та вони все ж пов’язані між собою. І система надзвичайних ситуацій важлива в тилу, ми всі це бачимо. Трагедія у Дніпрі зайвий раз засвідчила, наскільки важливе зараз це відомство, одне з ключових в умовах війни в тилу, особливо після таких ракетних атак, які у нас регулярно відбуваються з боку Росії. Та воно і на фронті активно працює.
Тому практично всі структурні підрозділи МВС надзвичайно важливі в умовах війни. Безумовно, головна відповідальність та головне навантаження на Збройні сили України, на структури Міністерства оборони, але я би на друге місце поставив МВС, враховуючи різнопрофільні підрозділи у цьому відомстві. Тож диверсію виключати не можна.