Чому виробникам БПЛа потрібно дозволити експорт, незважаючи на їх нестачу на фронті - пояснює СЕО Skyeton
СЕО компанії Skyeton, яка виробляє безпілотні авіаційні системи, Роман Княженко в інтерв'ю Radio NV пояснив, чому виробникам українських безпілотників необхідно дозволити їх експортувати, незважаючи на нестачу на фронті.
В ефірі Radio NV Княженко наголосив, що єдиний шлях для розвитку індустрії виробництва українських безпілотників — це застосування все більшої кількості просунутих і складних технологій.
Він зазначив, що для випробування лише однієї додаткової функції компанії Skyeton довелось придбати та привезти в Україну «корисного навантаження» на півмільйона доларів, тоді як виробникам дозволено отримувати лише до 25% прибутку.
«Розробки як нових продуктів, так і модернізація існуючих. Це дуже дорого. Це, напевно, найдорожче, що відбувається в компанії. Це основний потік грошей, які ми витрачаємо кожного дня. Іншого шляху нема, тому що наші користувачі кожного дня потребують складнішої техніки, просунутішої, з новими функціями, інтеграціями з натовськими стандартами, натовськими видами озброєння тощо. Для цього потрібно проводити дуже багато роботи, дуже багато треба купувати обладнання тощо», — наголосив СЕО Skyeton.
Княженко пояснив, що коли компанія експортує техніку, вона отримує набагато більшу маржинальність, «яку можемо витрачати на девайси, випробування, розвиток, розробки».
«Для того, аби наша техніка розвивалась, ми отримували нові зразки, нові функції в цій техніці, нам потрібні гроші, які ми витрачаємо на обладнання за кордоном. З тієї маржинальністю, яку ми отримуємо в Україні, просто неможливо [це зробити]», — констатував СЕО Skyeton.
Він також зазначив, що компанія повинна займатись оптимізаціями, ремонтами, супроводом, а в Україні собівартість не до кінця правильно сформульована.
«Ці 25% насправді набагато менші, бо ми не можемо включити в собівартість жодним чином саму розробку, вартість розробки, гроші, які витратили на розробку. Ми оцінювали, якщо будемо працювати лише в Україні… У нас є доволі дорогі розробки, які будемо окуповувати десь років 20. Але будьмо чесні, за 20 років ця розробка вже нікому не буде потрібна, вона нікому не буде потрібна вже за п’ять років. Тому експорт — відповідь на це питання, це єдиний шлях», — підсумував Княженко.
Можливість зняття заборони на експорт українських дронів
9 жовтня видання Financial Times повідомило, що Україна просувається до скасування заборони на експорт дронів у воєнний час — через потребу в грошах заради нарощування масштабів власного виробництва БПЛА.
За даними видання, в українського уряду немає достатніх фінансових ресурсів для закупівлі всіх необхідних безпілотників, не кажучи вже про інвестиції в подальші дослідження і розробки. Тому дозвіл українським компаніям експортувати надлишки продукції тепер широко розглядається як спосіб залучення інвесторів.
У держбюджеті України на закупівлю зброї 2024 року передбачено всього $6 млрд, приблизно третину з яких призначено на безпілотники — що набагато менше, ніж необхідно для покриття потреб фронту, повідомляють журналісти.
Українські виробники БПЛА також кажуть, що, крім інвестицій, вони відчайдушно потребують набагато більшої стандартизації та планування з боку уряду України.
Того ж дня заступник командира Третьої окремої штурмової бригади Максим Жорін розкритикував імовірний дозвіл на експорт українських дронів. За його словами, українській армії «критично не вистачає дронів». Він зазначив, що підрозділи ЗСУ самостійно шукають можливості, щоб забезпечити себе дронами. Жорін також сказав, що частина потреб «лягає на плечі» волонтерів, громад та бізнесу.