«Частина компаній уже померла». Для виробників зброї є лише один шлях заробити на нові розробки для війни — інтерв'ю з СЕО Skyeton Княженком
СЕО компанії Skyeton, яка виробляє безпілотні авіаційні системи, Роман Княженко в інтерв'ю Radio NV — про необхідність дозволити виробникам продавати зброю за кордон, хоч це і буде складний шлях, та унікальність українських зразків озброєння.
— Розпочнемо з питання, яке було озвучено і міністром оборони Рустемом Умєровим минулого тижня, і президентом Володимиром Зеленським, щодо ймовірності відкриття ринку зброї, експорту озброєнь за кордон. Це така дуже соціально невигідна тема, тому що в людей одразу виникає логічне та просте запитання: якого милого ми будемо продавати зброю за кордон, якщо в нас для наших хлопців не вистачає зброї. Ви маєте відповідь на це питання?
— Скажімо так, дуже важливо розуміти, звідки це береться. Коли ми розмовляємо на цю тему просто виключно з погляду того, що нам вистачає або не вистачає, це дуже помилкова позиція. Треба дивитися набагато глибше. На сьогодні ми потребуємо все більше просунутих і складних технологій. Це єдиний шлях як розвиток для нашої індустрії, іншого шляху просто немає.
Можу навести дуже гарний приклад: у нас відбувалися випробування техніки за новим призначенням, і тільки корисне навантаження, яке нам потрібно було купити та привезти до України, коштувало нам пів мільйона доларів. Це гроші, які просто були витрачені на те, аби випробувати якусь функцію. Для розуміння: всі знають, що зараз дозволено отримувати до 25% прибутку, ви просто можете порахувати, що пів мільйона доларів… Скільки треба заробити грошей, аби просто купити один девайс.
Якщо говоримо про реальне RND…
— Чекайте, пане Романе, простішою мовою, що таке RND?
— Це з англійської перекладається розробки. Розробки як нових продуктів, так і модернізація існуючих. Це дуже дорого. Це, напевно, найдорожче, що відбувається в компанії. Це основний потік грошей, які ми витрачаємо кожного дня. Іншого шляху нема, тому що наші користувачі кожного дня потребують складнішої техніки, просунутішої, з новими функціями, інтеграціями з натовськими стандартами, натовськими видами озброєння тощо. Для цього потрібно проводити дуже багато роботи, дуже багато треба купувати обладнання тощо.
Дуже простий ще один кейс: коли ми розробляли нове корисне навантаження, аби зробити наш літак…
— Вибачте, переб’ю, чи правильно я розумію, що поясненням для відкриття ринку зброї та продажу її за кордон: це потрібно, аби наші виробники заробили гроші і вкладали їх у розробку технологій? Бо війна не стоїть на місці, потрібно постійно шукати якісь нові рішення, формати і це дуже затратний процес.
— Із погляду компанії, так, це найважливіша функція експорту. Коли ми експортуємо техніку, продаємо її набагато дорожче, отримуємо набагато більшу маржинальність, яку можемо витрачати на девайси, випробування, розвиток, розробки. В умовах, коли ми працюємо лише в Україні, є велика проблема, бо дуже багато коштів витрачається, щоби підтримувати техніку, яка працює. Це, на жаль, на сьогодні повністю на виробниках.
Не лише Skyeton у такій позиції, майже всі виробники, бо контрактування на ремонт і технічний супровід дуже бюрократизований, довгий [процес]. Ми як компанія, яка має дуже правильну цивільну позицію, не можемо собі дозволити, аби наші користувачі знаходилися без інструменту пів року або рік. Ми це робимо просто за два дні. Це наш вклад із нашого боку. Але для того, аби наша техніка розвивалась, ми отримували нові зразки, нові функції в цій техніці, нам потрібні гроші, які ми витрачаємо на обладнання за кордоном. З тієї маржинальністю, яку ми отримуємо в Україні, просто неможливо [це зробити].