Легалізація «Л/ДНР» і капітуляція? Як політики реагують на те, що Україна підвищила статус переговірників у Мінську
5 травня президент Володимир Зеленський ввів у склад Тристоронньої контактної групи в Мінську віце-прем'єра Олексія Резнікова, двох заступників міністрів та трьох голів комітетів Веховної Ради.
Таким чином статус переговірників української сторони у ТКГ був значно підвищений.
НВ розповідає, як реагують на це рішення українські політики.
Слухайте також подкаст НВ: журналіст Донбасс Реалії Олександр Демченко розповідає про те, хто і з якої причини потрапив в оновлений склад української переговорної групи в Мінську.
«Легалізація переговорів з „Л/ДНР“»
Голова парламентської фракції партії Голос Сергій Рахманін розкритикував підвищення статусу членів української делегації, заявивши, що воно «фактично легалізує процес переговорів з представниками окупаційного режиму».
За його словами, логіка президентського указу щодо оновлення Тристоронньої контактної групи незрозуміла, а сам указ нагадує спробу підіграти Кремлю в його намірах остаточно і безповоротно відрізати тимчасово окуповані території від України.
Рахманін наголосив, що «проблема Мінського процесу не в тому, що українській делегації не вистачає людей, і не в тому, що ТКГ збиралася рідше, ніж хотілося, а у відсутності компромісів через очевидну негнучкість Москви і надмірну (часом) гнучкість української сторони».
Він зазначив, що переговори не стануть більш представницькими, оскільки Україна підвищила статус учасників ТКГ в односторонньому порядку — Росія цього не зробила.
Голова фракції Голосу додав, що, якщо президент виходив з логіки «треба щось робити», то треба було особисто очолити українську делегацію в Тристоронній контактній групі і безпосередньо нести відповідальність за обіцянки провести вибори на тимчасово окупованих територіях Донбасу вже в цьому році і за наслідки можливого проведення цих виборів.
Аналогічну думку висловила співголова парламентської фракції Європейської солідарності Ірина Геращенко.
«Мій коментар дуже простий — це продовження легітимізації „республік“, новий крок до реалізації сценарію Кремля про „прямий діалог з Донецьком і Луганськом“. Чому? Тому що в переговорну групу офіційно вводяться представники виконавчої влади на рівні віце-прем‘єра і заступників міністрів. Тим самим піднімаючи статус так званих „представителей“ ОРДЛО, які сидять в Мінську як запрошені, а не учасники», — заявила вона на своїй сторінці у Facebook.
Геращенко додала, що рівень представництва Росії у ТКГ навпаки поступово знижувався.
«Тактика Кремля — знижувати статус, демонструючи, що москвичі там лише модератори, а не безпосередні учасники і відповідальні за війну», — пояснила вона.
За її словами, присутність у Мінську голів профільних комітетів Ради дозволить Росії та «їхнім маріонеткам» голосніше говорити про «узгодження українського законодавства з ОРДЛО».
«Нас вперто штовхають до місцевих виборів під дулами автоматів в жовтні 2020 на Донбасі. Й це будуть псевдовибори, звичайно, але вони допоможуть Москві зняти санкції», — вважає співголова фракції Європейської солідарності.
Геращенко наголосила, що в Україні повільно просувається наратив Кремля про «внутрішній конфлікт», а «нинішні учасники переговорного процесу» або не усвідомлюють цього, або роблять вигляд, що не усвідомлюють.
Також вона зазначила, що сама була членом ТКГ виключно як уповноважена президента з мирного врегулювання на Донбасі (на той час Ірина Геращенко була також віце-спікером Верховної ради — ред.).
«Будуть обговорювати деталі капітуляції»
Ще один депутат від Європейської солідарності Олексій Гончаренко заявив у коментарі Інтерфакс-Україна, що, на його думку, українська делегація обговорюватиме на переговорах у Мінську питання особливого статусу Донбасу та місцевих виборів на окупованих територіях восени 2020 року, назвавши це «капітуляцією».
«Викликає занепокоєння, що в такому розширеному складі й ще й фрагментованому за блоками (гуманітарному, соціально-економічному, сфері безпеки, політичній) проговорюватимуть якраз деталі „реінтеграції“ ОРДЛО в Україну. З місцевими виборами вже восени, особливим статусом та іншими небезпечними речами. Тобто проговорюватимуть деталі нашої фактичної капітуляції. Від перестановки переговірників Путін не змінюється», — наголосив нардеп.
За його словами, указ Зеленського про оновлення складу ТКГ — це формалізація ідеї, озвученої напередодні головою Офісу президента Андрієм Єрмаком.
«Односторонньо ініціюючи такий крок від України, він сподівається дати „імпульс“ переговорам. Чи буде такий крок ефективним і чи призведе до якихось відчутних результатів? Ні», — заявив Гончаренко.
Він також наголосив, що насправді «головним переговірником» є президент РФ Володимир Путін і його Єрмак у будь-якому випадку змінити не зможе, «як і його планів на захоплення України і нашу безумовну капітуляцію».
Також Гончаренко нагадав, що РФ у ТКГ вже представляли такі політики як Михайло Зурабов та Борис Гризлов, однак на ефективність переговорів це не вплинуло.
Нардеп від Батьківщини Валентин Наливайченко заявив у коментарі Інтерфакс-Україна, що розширення складу української делегації і підвищення її статусу може спричинити посилення тиску на Україну щодо виконання Мінських домовленостей в односторонньому порядку.
Депутат зазначив, що звертає на це увагу не випадково, оскільки «добре розібрався з ситуацією щодо комюніке, підписавши яке в Парижі, президент Зеленський підтвердив повну відданість виконанню Мінських домовленостей».
Наливайченко додав, що після більше ніж 120 зустрічей ТКГ необхідно було, перш за все, почути звіт про роботу делегації.
«Що було не так з української сторони, за якими директивами працювали, що саме не спрацювало, і тоді вже розібратися … Я як колишній дипломат кажу: якщо переговірник не впорався з переговорами, то його змінюють, а не розширюють склад делегації», — зазначив він.
За словами депутата, такі зміни в українській делегації в ТКГ були б виправдані, «якби з’явилися нова угода, новий план дій про деокупацію і звільнення від окупації окупованих територій».
Посилений склад
Голова МЗС України Дмитро Кулеба в інтерв'ю Радіо НВ висловив думку, що склад української делегації в ТКГ «посилено».
«Я завжди позитивно ставлюся до будь-якого посилення позицій України на міжнародній арені. Якби ці зміни не означали посилення, то вони б просто не робилися», — заявив Кулеба.
За його словами, присутність у складі делегації міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Олексія Резнікова створює вертикаль не тільки «напрацювання рішень», а й їх реалізації.
«Ви бачите появу представників парламенту, що дуже важливо, тому що ми розуміємо, що парламент має бути безпосередньо залучений до тих рішень, які напрацьовуються в Тристоронній контактній групі», — сказав також міністр.
Голова комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів нардеп від Слуги народу Галина Третьякова, яку призначили представницею України у підгрупі ТКГ з гуманітарних питань, заявила Інтерфакс-Україна, що переговори тепер відбуватимуться під парламентським контролем.
«Я працюю в комітеті соціальної політики та захисту прав ветеранів і, відповідно, багатьма питаннями, які розглядаються в гуманітарній групі ТКГ, я займалася і раніше», — зазначила вона.
Третьякова висловила думку, що до роботи в ТКГ будуть залучені й інші народні депутати, «навіть з інших фракцій».
За її словами, депутати повинні стежити за тим, що відбувається на переговорах у Мінську, інформувати українське суспільство, стежити, щоб не було перейдено так звані «червоні лінії».
«Звісно, в гуманітарну частину Мінських переговорів входить і обмін полоненими. Будемо дивитися на списки, намагатися домовитися. Будемо намагатися доповнити якимись новими речами. У тому числі, щоб наших полонених військових обмінювали за достатньою, скажімо так, квотою в тих обмінах, які відбуваються», — заявила депутат.
Голова комітету ВР з правової політики нардеп від Слуги народу Андрій Костін, якого призначили представником України у політичній підгрупі ТКГ, заявив в коментарі Інтерфакс-Україна, що підвищення рівня делегації є чітким сигналом Росії, ОБСЄ та міжнародним партнерам про серйозність намірів України врегулювати ситуацію на Донбасі.
За його словами, це також свідчить про готовність перейти до формальної реалізації домовленостей, якщо таких домовленостей в Мінську буде досягнуто.
«Політична підгрупа займається не лише питаннями закону про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, а й питаннями організації місцевих виборів, які повинні пройти відповідно до законів і Конституції України, і дуже чутливими питаннями, які належать до амністії і помилування, про що також йдеться у Мінських домовленостях», — нагадав Костін.