Не тільки Facebook: Cambridge Analytica використовувала українок для політичних провокацій

21 березня 2018, 13:54
Сюжет

Дискредитація політиків за допомогою симуляції підкупу і провокацій "українських дівчат" – такі методи входили в арсенал дій британської аналітичної компанії Cambridge Analytica, яка опинилася в центрі скандалу через незаконне використання даних 50 млн користувачів Facebook, зокрема на користь Дональда Трампа під час президентських виборів у США.

Про це йдеться в спеціальному розслідуванні британського телеканалу Channel 4 про методи роботи Cambridge Analytica. Журналісти провели цілу спецоперацію: виступивши в ролі представників одного з політиків Шрі-Ланки, вони звернулися до Cambridge Analytica з проханням допомогти своєму кандидатові домогтися успіху на місцевих виборах.

Відео дня

У підсумку представники Channel 4 записали на приховану камеру серію зустрічей з керівниками Cambridge Analytica, під час яких топ-менеджери компанії розповіли про її втручання в десятки виборчих кампаній по всьому світу, включно з виборами в Нігерії, Кенії, Чехії, Індії та Аргентині. Викривальні відео оприлюднені в підсумковому репортажі телеканалу.

З України з любов'ю

Зокрема, коли журналіст Channel 4 запитав, чи можуть фахівці Cambridge Analytica допомогти "накопати" що-небудь компрометувальне на опонентів віртуального ланкійского кандидата, голова компанії Олександр Нікс запропонував кілька варіантів дискредитації політичних суперників.

"Ми можемо запропонувати велику суму грошей кандидату, наприклад, запропонувати профінансувати його кампанію в обмін на землю, а потім запишемо все це на відео, приховаємо обличчя нашої людини і опублікуємо в інтернеті", – розповідає Нікс про можливі провокації на користь своїх клієнтів.

"Ми можемо підіслати дівчат до будинку кандидата", - запропонував голова Cambridge Analytica Олександр Нікс

"Ми також можемо підіслати дівчат до будинку кандидата", – озвучив Нікс ідею провокації з навмисним спокушанням політиків, відзначаючи, що в арсеналі компанії є "ще багато чого". При цьому він уточнив, що це можуть бути "українські дівчата" – за словами голови Cambridge Analytica, "вони дуже красиві і це чудово працює".

Вже після оприлюднення скандальних відео офіційні представники Cambridge Analytica відкинули використання подібних провокацій, запевнивши, що з журналістом вони "розіграли кілька безглуздих вигаданих сценаріїв".

Інтернет-маніпуляції

Під час чотирьох місяців зустрічей з журналістами Channel 4, що відбулися з листопада 2017 року до січня 2018 го, топ-менеджери Cambridge Analytica розповіли і про те, як їх компанія використовує інтернет і соцмережі для просування інтересів своїх клієнтів.

Скандал навколо Facebook: як все починалося і чому таємне стало явним

Так, Марк Тернбулл, голова CA Political Global, розкрив механізми просування необхідних матеріалів. "Ми просто поміщаємо інформацію в кровотік інтернету, а потім дивимося, як вона набирає обертів, час від часу трохи" підганяючи "процес, немов на дистанційному управлінні, - зазначив Тернбулл.

При цьому, за його словами, найважливіше завдання для Cambridge Analytica – уникнути підозр у пропаганді. "Тому що в той момент, коли ви думаєте, що це пропаганда, наступне запитання – хто за цим стоїть?" визнав Тернбулл.

Голова Cambridge Analytica Олександр Нікс додав, що в подібних процесах його компанія готова приховувати своє справжнє обличчя в інтересах клієнтів – підписувати контракти через підставні фірми, а також працювати через фейковий ID і веб-сайти, представлятися студентами-дослідниками, туристами тощо. "У нас безліч варіантів і в цьому у мене великий досвід", - заявив Нікс журналістам Channel 4 під час прихованої зйомки.

Звинувачення проти Cambridge Analytica

Скандал навколо компанії Cambridge Analytica розгорівся після того, як видання The New York Times і The Observer of London з'ясували, що британська фірма зловживала даними 50-ти мільйонів користувачів Facebook в політичних цілях. Ця справа вважається однією з найбільших витоків даних в історії соціальної мережі.

У розслідуванні йдеться, що збиранням персональних даних Cambridge Analytica почала займатися ще в 2014 році. У 2015 році компанія отримала особисту інформацію користувачів, заплативши за неї російсько-американському академіку Олександру Когану, який збирав дані нібито для академічних досліджень. Раніше Коган отримував гранти від російського уряду на вивчення емоційного стану користувачів Facebook. Збирав дані росіянин завдяки додатку This is Your digital life.

Соціальна катастрофа. Все, що потрібно знати про скандал, який може знищити Facebook

В цілому його завантажили 270 тисяч осіб. Завдяки цьому йому вдалося отримати інформацію з приблизно 50 млн профілів. Тоді Facebook вимагав видалити додаток і знищити всю інформацію про користувачів. Зараз Cambridge Analytica фігурує в двох розслідуваннях. У Великій Британії – про роль компанії в референдумі щодо Brexit, а в США – в рамках розслідування про втручання РФ у американські вибори президента 2016 року.

Україна – серед постраждалих?

Як розповів у коментарі Радіо НВ керуючий партнер комунікаційної групи PlusOne Максим Саваневський, подібних масштабних інформаційних кампаній та скандалів варто очікувати і в майбутньому.

Найімовірніше, Коган і компанія Cambridge Analytica збирали інформацію не тільки про британців і американців, а й про українців, додав Саваневський.

Україна була однією з перших жертв впливу через соцмережі на те, як люди сприймають інформацію

"Мені здається, що Україна була однією з перших жертв впливу через соцмережі на те, як люди сприймають інформацію, як вони взаємодіють з нею", - вважає Саваневський. За його словами, перші спроби маніпулювання інформаційним полем через соцмережі фактично відбулися в Україні.

"Якщо ми подивимося на те, що відбувалося протягом останніх 4-5 років, тобто за рік-два до Майдану і в післямайданних період – то Росія, як країна, яка дійсно володіє досить потужними технологіями саме в соцмережах, я думаю, домоглася непоганих успіхів у цій сфері", - заявив експерт.

Редактор: Інна Семенова

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Сьогодні в Україні з Андрієм Смирновим

Дайджест новин від відповідального редактора журналу НВ

Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Показати ще новини
Радіо НВ
X