«Ворога треба вбивати правильно». Авіаційний експерт — про навички і знання, необхідні пілотам F-16 та інженерам, що ці літаки обслуговують

11 липня 2024, 08:14

Анатолій Храпчинський, авіаційний експерт і колишній офіцер Повітряних сил ЗСУ, поділився спостереженнями за темпами навчання українських фахівців для роботи на західних літаках.

Якість навчання і підготовки екіпажів добре проявляються під час виконання реальних бойових задач, оскільки фахівця потрібно не просто навчити працювати на техніці, а й щоб він міг експлуатувати її в будь-яких умовах.

Реклама

Таку думку Анатолія Храпчинського, авіаційного експерта, колишнього офіцера Повітряних сил ЗСУ, а нині — заступника директора miltech-компанії, навів NV у статті Якщо F-16 прибудуть уже влітку.

За його словами, українські інженери технічного обслуговування літаків F-16 Fighting Falcon навряд чи вдовольняться інформацією, що, наприклад, при відмові роботи радіостанції необхідно замінити умовний блок А1 на новий, а зламаний відправ на завод.

«Тому що досвідчені інженери почнуть цікавитися, що саме в цьому блоці може вийти з ладу, — вважає колишній офіцер Повітряних сил. — З огляду на це, інженерний склад за власною ініціативою хоче більше розбиратися в техніці, а тому ставитиме більше запитань і намагатиметься більше вивчити наявну літературу».

Щодо пілотів F-16, то важлива не тільки їхня підготовка для допуску до самостійних польотів, а й навички керування літаком в умовах бойових дій та відпрацювання певних задач.

Тому, на думку Храпчинського, більшість українських пілотів, які вже пройшли підготовку й допущені до виконання самостійних польотів, найімовірніше, нині тренуються виконувати певні бойові задачі.

«Наприклад, відпрацьовують відбиття ворожої атаки над Харковом чи прорив ворожої ППО для блокування Криму», — перераховує авіаексперт. — Усі ці задачі повинні виконуватися, а пілоти натреновуватися, щоб потім на інтуїтивному рівні могли відпрацювати протидію".

З огляду на це, фахівець вважає темп підготовки українських пілотів F-16 та інженерів технічного обслуговування правильним.

«Хоча розумію, що всі дуже хочуть, щоб F-16 якнайшвидше з’явилися в українському небі», — ділиться спостереженнями спеціаліст. І звертає увагу на певну тенденцію, коли спершу тільки велися розмови про винищувачі F-16, потім почалися реальні навчання, а коли з’явилася інформація, що низка українських пілотів уже може самостійно літати на цих літаках і розпочалася підготовка виконання певних бойових задач, західні союзники оголосили про передачу літака-розвідника ASC 890.

«З чого я роблю висновок, що західні партнери, після того як надавали озброєння для українського контрнаступу влітку 2023-го, провели роботу над помилками і ретельніше спланували заходи з передачі необхідного озброєння», — пояснює свою позицію заступник директора miltech-компанії.

Як ілюстрацію він наводить приклад, що після закінчення навчання у Великій Британії українські пілоти відправились навчатися до Франції, яка не має для цього F-16.

«Річ у тім, що існує певна процедура навчання, — пояснює спеціаліст, — скажімо, у Великій Британії пілоти спершу навчалися керувати легкомоторними літаками, а потім реактивними, а потім поїхали у Францію, де є винищувачі Dassault Mirage 2000».

Храпчинський підкреслює, що саме після цього президент Франції Еммануель Макрон оголосив про те, що його країна відправить в Україну Mirage 2000.

«І не треба думати, ніби Макрон зранку прокинувся й каже: „О, а давайте Україні дамо ще Mirage“. Тому тут усе логічно й сплановано», — переконує NV авіаексперт.

«Звісно, я розумію, що ми хочемо ці літаки [F-16] швидко, але ворога необхідно вбивати правильно. І це насправді непроста задача», — каже Храпчинський.

Нагадаємо, у травні видання BBC Україна, а згодом агентство Bloomberg припустили, що, найімовірніше, Повітряні сили ЗСУ отримають від західних союзників винищувачі F-16 Fighting Falcon старіших модифікацій, які матимуть скромніший від сучасних моделей функціонал.

Своєю чергою українські експерти вважають, що отримувані Повітряними силами моделі можуть бути оснащені старішим бортовим радаром, технічні можливості якого не дозволяють F-16 використовувати далекобійні ракети класу повітря-повітря.

10 липня державний секретар США Ентоні Блінкен заявив, що винищувачі F-16 наразі перебувають у дорозі до України з Данії та Нідерландів.

Повну версію інтерв'ю з Анатолієм Храпчинським про те, наскільки критичним є отримання ЗСУ винищувачів F-16 старих модифікацій і які бойові завдання зможуть виконувати ці літаки на фронті та в тилу, читайте тут.

poster
Сьогодні в Україні з Андрієм Смирновим

Дайджест новин від відповідального редактора журналу NV

Показати ще новини