11 грудня, 2018. вівторок

Новое время

UA RU
Національний інтерес

У світі тварин

11 жовтня, 2018
Львівський виробник кормів для кішок і собак Ростислав Вовк кинув виклик транснаціональним компаніям з мільярдними оборотами і виграв цю боротьбу на внутрішньому ринку

Львівський виробник кормів для кішок і собак Ростислав Вовк кинув виклик транснаціональним компаніям з мільярдними оборотами і виграв цю боротьбу на внутрішньому ринку. Тепер він вступає в битву на ринках зовнішніх

 

Катерина Шаповал

 

 

Робота — мрія. Близько 300 кішок і собак щодня заступають на службу, працюючи на львівську компанію Кормотех. Звичайно, вони не приходять в офіс, не сідають клацати лапками по комп'ютерній клавіатурі, і навіть не охороняють приміщення компанії від зловмисників. Чотирилапі позаштатні "співробітники" просто їдять у себе вдома — пробують нові смаки, які розробляє компанія Кормотех, український виробник кормів для собак і кішок.

Сам процес називається дегустаційна панель. За її підсумками компанія випускає продукти з новими смаками, яких у неї зараз близько 500.

Ось так, почасти завдяки старанням братів менших, Ростиславу Вовку вдалося завоювати 36% внутрішнього ринку (у натуральному вираженні) кормів для собак і кішок і стати найбільшим серед вітчизняних виробників. Таким чином львів'янин заткнув за пояс двох гігантів галузі — Nestle і Mars. Виручка компанії в 2017 році склала понад 1 млрд грн.

Свій бізнес він починав разом з батьком Орестом Вовком. Однак батько нещодавно помер, і тепер сімейний бізнес веде син.

Компанію Кормотех засновано в 2003 році. Її було відкрито в якості диверсифікації бізнесу з виробництва дріжджів, яким володів Орест Вовк.

Для тих, хто забув або не знав, пропонуємо короткий зміст 2003 року. Середня зарплата по Україні — 800 грн. ВВП країни — $50 млрд. Це вдвічі нижче за нинішній, хоча теж усе ще скромний розмір ВВП.

Президент Леонід Кучма завершує свій другий термін, а прем'єр-міністр Віктор Янукович готується стати третім президентом України. До помаранчевої революції, в фіналі якої президентом стане Віктор Ющенко, залишається один рік. У країні назріває політична криза, що загрожує, як відомо, кризою економічною. Для одних це сигнал до того, щоб сховатися і перечекати, для інших — час діяти в новому напрямку.

Зокрема, коли в 2003-му світовий ринок дріжджів стагнував, сім'я Вовків міцно задумалася про новий об'єкт інвестування — де вигідніше розмістити свої кошти.

Вибір був невеликим, згадує ті часи Іван Компан. На початку нульових він керував департаментом консалтингу українського підрозділу компанії Deloitte. "Часи були сумні", — говорить Компан. Усередині країни можна було непогано заробити, вклавшись у банківські депозити або нерухомість, ціна якої в той так званий доіпотечний період стрімко зростала.

Якщо в 2003-му середня вартість квадратного метра в столиці сягала $850, то в 2004 році вона зросла на 30–40%. І це був не показник зростання добробуту українців, а ознака того, що іншого способу зберегти заощадження, крім як вкласти їх у нерухомість у мільйонів громадян, по суті, і не було.

За кордоном, каже Компан, можна було купити акції, що входять до індексу найбільших світових бірж S&P 500 і до кризи 2008 року подвоїти вкладений капітал.

Львів'яни Вовки не вибрали ні першого ні другого. Вони вирішили вкласти наявні у них кошти в нове виробництво — випуск кормів для домашніх тварин.

У конкурентів купували, а в нас тицяли пальцем, говорили, що у нас хімічний продукт
Ростислав Вовк,
Кормотех

Вибір ніші став результатом дослідження ринку — підприємці подивилися, що в Україні така продукція не виробляється зовсім. Все що є — це дорогий імпорт. Телеефіри забиті рекламою котячих і собачих ласощів, які поїдають цілком задоволені пси і кошенята. Ну, і що ще важливо, корм для цих домашніх улюбленців — це продукція з високою доданою вартістю.

Зараз Ростислав Вовк називає запуск цього бізнесу своїм найбільшим ризиком. "Ми нічого не знали про нього, — зізнається Вовк, — не було нікого, хто нам міг би допомогти в цьому".

Дефіцит знань був не єдиною проблемою. Набагато безперспективнішою справа виглядала через кон'юнктуру ринку. Тільки 7% власників собак і кішок пригощали своїх вихованців такими кормами. Решта вважали, що це дорого і шкідливо. Для порівняння: в США 96% громадян, які мають домашніх тварин, годують їх готовим кормом. До того ж скромні українські відсотки були надійно поділеними між транснаціональними корпораціями — Nestle з їхніми кормами Purina та Mars із їхніми Whiskas і Pedigree.

Вовки розсудили так: Україна рухається до цивілізованого ринку, а значить, за якийсь час культура споживання наблизиться до світових стандартів. І запросили іноземних консультантів. Під їхній акомпанемент побудували два заводи у Львівській області, куди вклали $15 млн своїх і позичених у банків коштів.

Ростислав Вовк у 23 роки очолив це новий напрямок, і перші його млинці традиційно вийшли глевкими. Він намагався наслідувати іноземних конкурентів. Компанія створила споживчі бренди — Мяу!, Гав! і Клуб 4 лапи. Випустила продукцію, за зовнішнім виглядом схожу на корми інших гравців ринку. А саме — різнокольорові гранули.

Розрахунок був слушним, але не для України. Співвітчизники порахували, що імпортної продукції можна довіряти, а ось свої в прямому і переносному сенсі щось нахімічать.

"Вирішили, що це хімія, — розводить руками Вовк. — У конкурентів купували, а в нас тицяли пальцем і казали: у вас хімічний продукт, заберіть його".

Довелося змінити колір гранул на більш натуральний. Таким чином виробник діє, якщо з кормом виникають якісь проблеми, розповідає Ігор Чобітько, директор компанії Інтрейд-мікс, яка продає продукцію Кормотеху в Харківській області. "Відразу ж припиняють продаж і відкликають усю партію", — розповідає він про реакцію Кормотеха на виниклі претензії до якості.

НОВИНИ З ЦЕХУ: На підприємствах Кормотеху в 2017 році було вироблено понад 30 т кормів для кішок і собак

Криза в поміч

Найважчим для Кормотеху завданням виявилося не побудувати завод і розрекламувати бренд, а потрапити на полиці супермаркетів. Це проблема багатьох українських виробників, яким дорого і важко заходити в супермаркети, розповідає Олексій Дорошенко, гендиректор Української асоціації постачальників торговельних мереж. Шанси виробників підвищує хіба що криза, коли через девальвацію національної валюти імпортні товари дорожчають і ритейлери, щоб заповнити торгові зали, звертають увагу на вітчизняні марки.

Криза допомогла і Кормотеху. Зневірившись потрапити на полиці супермаркетів, поділені між великими конкурентами, він продавав свою продукцію в основному через зоомагазини. Під час кризи 2008-го компанія розвернула ситуацію на свою користь. Продавцям Кормотеху вдалося домовитися з Metro Cash & Carry, що вони будуть випускати на заводі корми під торговою маркою ритейлера. А також що на полицях стоятиме продукція під рідними для Кормотеху марками. Переговори були успішними ще й тому, що продукція Кормотеху виявилася сертифікованою за міжнародними стандартами якості ISO.

Результат перевершив очікування. Сьогодні, через десять років, Гав!, Мяу!, Клуб 4 лапи і нова преміум-продукція Optimeal займає 25–30% середньої полиці в великому мережевому українському супермаркеті.

Наступний стрибок стався в 2014-2015 роках. За словами Чобітька, в цей період продажі продукції Кормотеху у ввіреному йому регіоні виросли вдвічі, хоча всі попередні роки росли зі швидкістю 10% за 12 місяців.

Втім, Вовк кризі зовсім не радий. За його словами, 30% сировини, що використовується для виготовлення корму, — імпортного виробництва, а значить, продукт дорожчає разом зі стрибками валюти. Проте в 2017 році компанія Вовка продала 31,5 т продукції, а оборот склав більше 1 млрд грн.

Зараз Кормотех, як і безліч інших вітчизняних компаній, виходить на іноземні ринки. "Будемо нівелювати ризик держави Україна в своєму бізнесі", — пояснює свою стратегію Вовк.

Підприємець розраховує, що частка експортних продажів у його бізнесі, яка зараз становить 20%, до 2023 року перевищить 50%. Компанія вже продає продукцію у французьких супермаркетах для дому Truffaut. Туди Кормотех зміг зайти так само, як і колись в Metro Cash & Carry, через виробництво кормів під торговою маркою ритейлера.

Товари, які виробляє Кормотех, також помічено на прилавках Латвії, Литви та Чилі. Нова мета — ринок США.

Тож у 300 собак і кішок, позаштатних співробітників Кормотеху, в найближчому майбутньому роботи додасться. Тепер їм доведеться їсти і за себе, і за кішок-собак зарубіжжя, щоб дати зрозуміти Вовку, що захочуть на сніданок французькі кішки та чилійські пси.

 

Читайте також:

Велика перерва: як сімейний бізнес перетворився в навчальну мережу з філіями по всій Україні

Країна антиаутсорсингу 

Завод воскрес: підприємець Юрій Філюк дає нове життя промисловому підприємству, виставляючи його на народне IPO

 

 

 

фото_1

СОБАЦІ ДРУГ: Ростислав Вовк, власник найбільшого в країні виробника кормів для домашніх тварин, позує зі своїм псом Хаусом

паралакс