Мільярд на рейках  - фото

Мільярд на рейках

1 березня 2018, 09:23

Офіційний Київ уклав безпрецедентний контракт із General Electric на оновлення парку магістральних тепловозів

Американці встануть на українські рейки: офіційний Київ уклав безпрецедентний контракт із General Electric на оновлення парку магістральних тепловозів

Катерина Шаповал

Відео дня

"W hat a great day", — такими словами президент України Петро Порошенко 23 лютого розпочав церемонію підписання 15-річного рамкового контракту на поставку тепловозів між Укрзалізницею (УЗ) та американським машинобудівним гігантом General Electric (GE). Сума контракту — $1 млрд.

Для України це дійсно був великий день — розмір контракту величезний. Та й для найбільшої держкомпанії країни він важливий: вантажні магістральні тепловози для УЗ — величезна проблема. Парк із 609 локомотивів зношений на 100%, а середній термін їх експлуатації складає 31 рік при нормі 20 років. "Саме цей рухомий склад перебуває в найжалюгіднішому стані", — говорить Євген Кравцов, в.о. голови правління Укрзалізниці.

GE займає 14-у сходинку в рейтингу найбільших компаній від Forbes. Її капіталізація у 2017-му склала $261 млрд. На світовому ринку залізничної техніки GE, що спеціалізується на локомотивах і дизелях, — великий гравець із часткою в 7,2%. Лідери — канадська Bombardier і німецький Siemens — на цьому ринку мають 18,4% і 12,8% відповідно.

Згідно з контрактом, американці до 2034 року поставлять УЗ 225 сучасних магістральних тепловозів GE ТЕ33А, забезпечивши їх довгострокове техобслуговування. Крім того, GE серйозно модернізує і реконструює близько 75 старих українських тепловозів.

Сьогодні самостійно виробляти таку техніку Україна не може: єдине профільне підприємство — Луганськтепловоз — знаходиться на території так званої ЛНР і не працює.

Перша партія з трьох десятків заокеанських локомотивів прибуде в країну до кінця першого кварталу наступного року. Їх вартість сторони оцінили в $140 млн. Але купує техніку не УЗ, а державний Укрексімбанк, який потім надасть її залізничникам у лізинг. Надалі, за умовами договору з GE, американський партнер забезпечить привабливі умови фінансування за рахунок зовнішніх ресурсів.

Вагончик рушить

В антажні магістральні тепловози обслуговують неелектрифіковані ділянки залізниць, а таких у країні — понад 50%. Серед них є важливі для зовнішньої торгівлі напрями. Наприклад, ділянки в Західній Україні, що забезпечують формування експортних партій зернових. Або відрізок Ковель-Ізов-Грубешів, який обслуговує левову частку перевезень між Україною та Польщею.

Нестача тепловозів часто призводить до зриву поставок, зокрема й експортних, говорить Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій. "Це [відсутність тепловозів] загалом погіршує ситуацію на УЗ, — пояснює експерт. — Наприклад, коли не вистачає вагонів, то часто причина саме в тім, що немає локомотивів".

Нові тепловози в УЗ не закуповували останні десять років. А всього, за словами Кравцова, за роки незалежності компанія придбала лише вісім таких локомотивів.

Для УЗ контракт з американцями — не тільки вирішення проблеми з нестачею тяги, вважає Кравцов. За його підрахунками, вже перша партія із 30 тепловозів дасть до 200 млн грн економії на рік тільки на скороченні витрат на їх техобслуговування й утримання. Витрата дизпалива скоротиться на 20-25%. Зменшаться і шкідливі викиди.

До того ж, за словами керівника УЗ, на нових GE ТЕ33А умови праці машиністів набагато кращі, ніж на старих радянських локомотивах.

Першу партію тепловозів залізничники планують скерувати на найпроблемніші ділянки. За словами Кравцова, зараз усередині компанії обговорюються декілька: у бік Маріуполя, Миколаєва чи Ізмаїла. Перша ділянка — дорога для транспортування залізної руди на метпідприємства у Маріуполі, а інші — шляхи вивезення українського зерна в порти, пояснює Олександр Паращій, керівник аналітичного відділу інвесткомпанії Conсord Capital.

СУСІДИ ПО КОЛІЇ: Петро Порошенко радий, що Україна розпрощається з $1 млрд в обмін на американські тепловози (на фото внизу). Радий цьому і Рафаель Сантана, гендиректор General Electric Transportation (праворуч), який продасть їх Україні

Техаські друзі

В антажні локомотиви GE для українських залізниць стануть випускати на заводі компанії в Техасі. За контрактом, їх частково укомплектують деталями вітчизняного виробництва.

Перша партія передбачає мінімальний рівень локалізації — 10%. За словами Кравцова, українськими там будуть сигнальна і радіосистема, а також елементи кабіни і корпусу. Згодом частка українських комплектувальних дійде до 40%.

Цей рухомий склад перебуває в найжалюгіднішому стані
Євген Кравцов,
Укрзалізниця

Керівник УЗ вважає: подібна кооперація — хороший шанс для вітчизняних машинобудівних підприємств. Адже освоївши випуск ліцензійних запчастин, вони отримають можливість постачати GE продукцію не тільки в рамках українського контракту.

Подібна перспектива може стати реальністю, вважає Паращій з Conсord Capital. "Якщо наші заводи зможуть забезпечити потрібну якість, то за ціною продукція буде конкурентною", — говорить він. Наприклад, Кременчуцький сталеливарний завод і Азовмаш можуть постачати вагонне литво, а Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ) — одне з найбільших підприємств галузі в країні — займатися складанням тепловозів. Крім того, в Україні є кілька заводів, які можуть постачати GE кабельно-провідникову продукцію.

На КВБЗ деталі можливої ​​співпраці з GE коментувати відмовилися.

Дорога тяга

Н аснага, яку демонструє стосовно контракту на $1 млрд Петро Порошенко та представники УЗ, багато експертів поділяють, але не до кінця. Мовляв, сам договір — справа хороша, але є нюанси.

Оновлення парку магістральних тепловозів могло обійтися УЗ набагато дешевше, вважають аналітики. Для цього держкомпанії варто було б піти шляхом прибалтійських, угорських і польських колег, які замість закупівель великої кількості нових локомотивів капітально відремонтували старі.

За словами Вовка, вартість модернізації найпоширеніших в Україні моделей тепловозів дорівнює 50-60% від ціни нового локомотива. До того ж досвід польської компанії PKP Cargo показує: у повноцінно оновлених тепловозів на третину скорочується споживання палива і викиди.

Шанс провести такий капітальний ремонт у УЗ був. Із 2016-го німецький держбанк KfW має намір видати Україні кредит на $60 млн на закупівлю обладнання для модернізації локомотивного парку. Однак українська сторона вирішила відмовитися від цих грошей, повідомив НВ Шаріс Пьотих, заступник прес-аташе банківської групи KfW.

На думку Володимира Шульмейстера, колишнього заступника міністра інфраструктури, Україна могла б сама налагодити випуск і тепловозів, і електровозів, створивши СП із ким-небудь зі світових виробників. "Країна потребує 500 локомотивів, — каже екс-чиновник. — На такий обсяг і гарантований збут пішла би будь-яка іноземна компанія".

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X