Чи потрібна шипована гума водіям в Україні
Шипована гума (Фото: depositphotos.com)
Щорічна дилема вибору зимової гуми для мільйонів українських водіїв перетворилася на справжній технічний і психологічний марафон, де зіштовхуються міфи минулого та інженерні реалії сучасності.
Вибір між фрикційними шинами, відомими як «липучки», і шипованою гумою, яка асоціюється з абсолютною стійкістю на льоду, вимагає глибокого, а не емоційного, аналізу.
І хоча шипи візуально обіцяють максимальну безпеку, їхня реальна ефективність і доцільність в умовах української дорожньої інфраструктури, де домінує мінливий клімат та асфальтове покриття, ставиться під великий сумнів.
Враховуючи різноманіття кліматичних умов — від холодних північних районів до теплого півдня — одностайного рішення щодо необхідності шипованої чи нешипованої гуми не існує.
Україна, за своєю географією, не є частиною Скандинавії чи північної Фінляндії, де шипи є абсолютною необхідністю і часто закріплені законодавчо. Наш клімат, особливо в центральних, південних та західних регіонах, є «м'яким європейським», для якого характерні різкі, часто щоденні, температурні коливання навколо нуля. Це означає постійний цикл: сніг, який швидко тане, мокрий асфальт, коротка ожеледиця, а потім знову сухе, часто очищене дорожнє полотно. Саме ця нестабільність є головним аргументом проти шипованої гуми.
У регіонах з суворими зимами, таких як Карпати, Полісся і північні області, шипована резина має очевидні переваги. Це не просто питання безпеки — це питання життя і здоров’я водія та пасажирів.
З іншого боку, у центральних і південних областях, де зимові місяці бувають відносно м’якими і нерідко існує компенсація природних негативних факторів теплим кліматом або снігопадами з швидким таненням, окремі експерти рекомендують застосовувати нешиповану зимову гуму. Вона краще працює на мокрій і засніженій дорозі без льоду, зменшує рівень шуму і менше шкодить дорожньому покриттю. Новітні технології виробництва дозволили створити гумовий склад, що зберігає еластичність і на морозі, і на високій вологості, що особливо актуально у 2025 році, враховуючи зміщення кліматичних умов.
На чистому сухому або мокрому асфальті, який є домінуючим покриттям у містах і на магістралях, шипована шина неминуче програє якісній фрикційній гумі. Фізика процесу проста, але невблаганна: металеві шипи зменшують загальну площу контакту гумового протектора з дорогою. Це призводить до погіршення коефіцієнта зчеплення, як наслідок, значно збільшується гальмівний шлях. Водій відчуває, що керованість стає менш передбачуваною, автомобіль ніби «плаває» при маневруванні та гальмуванні. Крім того, на твердому покритті шипи піддаються прискореному зносу — вони тупляться, викришуються або просто вилітають із посадкових гнізд, іноді вже після одного-двох сезонів активної експлуатації. Не можна ігнорувати і постійний, досить високий рівень шуму, який створюється шипами при контакті з асфальтом, що негативно впливає на комфорт водіння, особливо під час довгих поїздок.
Водночас, необхідно визнати беззаперечну перевагу шипів на чистій кризі та щільно укатаному снігу. Це єдині умови, де шип виконує свою ключову функцію — механічного проникнення у поверхню. На льоду, особливо на неочищених ділянках або замерзлій колії, шипована гума гарантує максимальне зчеплення, скорочуючи гальмівний шлях на критичні відсотки порівняно навіть із найкращою «липучкою». Це робить шипи інструментом спеціального призначення. Вони можуть бути виправдані для мешканців гірських районів (наприклад, Карпат), де дороги можуть залишатися вкритими льодом протягом тривалого часу, або для тих, хто регулярно їздить між населеними пунктами по другорядних, неочищених маршрутах, де ожеледиця є звичайним явищем.
Але для абсолютної більшості міських та міжміських водіїв, які пересуваються очищеними, або обробленими реагентами дорогами, перевага шипів на льоду нівелюється їхньою небезпечною поведінкою на асфальті. Якісна фрикційна шина, навпаки, є універсальним рішенням, спеціально розробленим для боротьби саме з нестабільним кліматом.
Не менш важливим є правовий та інфраструктурний аспект. Хоча в Україні використання шипованої гуми безпосередньо не заборонено, вона завдає шкоди дорожньому покриттю, руйнуючи асфальт, особливо під час теплої погоди. Це є екологічною та інфраструктурною проблемою, яка в інших країнах призвела до прямих заборон. Крім того, українським водіям слід завжди пам’ятати про міжнародні правила. Подорож на шипах до більшості країн Європейського Союзу, включно з Польщею, Словаччиною, Німеччиною, а також багатьма іншими, заборонена і карається значними штрафами. Це робить шиповану гуму непрактичним вибором для тих, хто регулярно або навіть епізодично перетинає західний кордон.
Паралельно з цим експерти наголошують на тому, що сучасні шини, як шиповані, так і нешиповані, пройшли серйозну модернізацію, яка зменшила їхній екологічний вплив і підвищила якість зчеплення з дорожнім покриттям. Зокрема, в Україні відбулися зміни в законодавстві, які залишили за водіями право вибору, з урахуванням регіональних і кліматичних особливостей.
Якщо підсумувати, актуальність питання зводиться до врахування конкретної ситуації у конкретному регіоні та стилі водіння. Для жителів північних, гірських і районів з високою кількістю льодових покриттів сьогодні найбільш безпечним і ефективним рішенням є використання сертифікованої шипованої гуми. Водночас у центральних і південних областях більш вигідним з огляду на комфорт, зменшення шуму і безпеку є якісні нешиповані зимові шини, що відповідають сучасним стандартам.
Загалом, у 2025 році в Україні не існує універсальної відповіді на питання про необхідність шипованої гуми. Вибір залежить від конкретних кліматичних, дорожніх і стилю водіння обставин. Важливо враховувати, що сучасні технології дозволили знизити рівень негативного впливу шипів і зробити їх більш дружніми до дорожнього покриття, а сучасна нешипована гума пропонує цілком ефективні альтернативи при відповідному виборі.
Закінчуючи, хотілося б порадити водіям аналізувати кліматичні умови свого регіону, враховувати рекомендації виробників і не покладатися лише на міфи або старі стереотипи. Раціональний підхід до вибору гуми — запорука безпеки і довговічності автомобіля. Вибір у 2025 році стає більш усвідомленим, і правильне рішення стане запорукою безпечних і комфортних зимових поїздок.