Як це робиться в Нью-Йорку. Джед Санден — про настрої в США, президента Трампа і власний проєкт, що підтримує політиків-адвокатів України
Джед Санден, голова Американо-українського комітету політичної дії, — про те, як змінюється ставлення до України у США, що буде, як на виборах переможе Дональд Трамп, і про свою ностальгію по тим 15 рокам, що він провів у Києві.
«Я приїхав в Україну, коли мені було 23 роки, відкрив [газету] Kyiv Post до того, як мені виповнилося 25, побудував медіакомпанію, до складу якої входили [журнал] Корреспондент та [інтернет-портал] Bigmir.net. Сімнадцять років я керував цим бізнесом, звичайно я люблю Україну, і її доля мені важлива!» — емоційно пояснює NV Джед Санден, американський підприємець та колишній впливовий медіаменеджер в Україні.
NV зустрічається з Санденом щоб обговорити особливості просування українського порядку денного в США, бо саме цим тепер займається підприємець, який ще в 2009 році вийшов з медіабізнесів в Україні та переїхав у Нью-Йорк.
На третьому році великої війни він заснував Американо-український комітет політичної дії - організацію, яка займається збором коштів на підтримку американських законодавців в Конгресі, які адвакатують інтереси України.
«Я, як і всі, від початку закупав медікаменти та дрони, а потім зрозумів, що не закуплю стільки дронів, скільки потрібно для перемоги, втім, можу бути ефективнішим в іншому» — додає Санден.
Про те, як це — просувати українські інтереси в американській політиці, як працювати з конгресменами та суспільством, про типові помилки, що роблять українці, в розбудові американсько-українських відносин, а також про перспективу американських виборів та особливості роботи з темою України в виборний період, він розповідає NV.
— Давайте поговоримо про Американсько — український комітет політичної дії, засновником якого ви є. Чим саме займається цей комітет — це лобістська організація?
— Оскільки в Україні не дуже розвинута культура лобізму та політичної адвокації, то дозвольте я вам більш широко поясню, як це влаштовано в США. Є три основні методи політичного впливу на представницьку демократію в США. Перший — це адвокація. Як громадянин, я можу адвокатувати певні питання перед свої представником на національному рівні, вимагати від нього певних дій, залучати інших громадян, привертати увагу до питання — все це адвокація. Як бізнес або іноземний уряд, я не маю таких же прав як громадянин, тому я наймаю свого представника, який відстоює мої інтереси, а я сплачую його послуги — це лобізм.
Те, чим займається Комітет політичної дії - не адвокація і не лобізм, ми, як громадяни США, займаємося фандрайзингом серед інших громадян США для тих політичних фігур, які є прибічниками України в американській політиці. Якщо ви займаєтесь адвокацією, то ви вимагаєте від свого представника дій, якщо ви Комітет політичної дії - ви дякуєте за підтримку України. Якщо б ми щось вимагали від представника, то це було б вже хабарництвом і злочином, тут принципова межа. Ми можемо сказати: «Дякуємо вам за підтримку України». Ми можемо проінформувати, чому підтримка України важлива, але не більше.
Політики зайняті, вони повинні турбуватися про багато гучних проблем, в США це передусім податки, імміграція, злочинність. Тому головна боротьба — це боротьба за їх увагу. Як Комітет, який займається фандрейзінгом, ми можемо казати такому політику: для нас, як для громадян США, багато значить те, що ви підтримуєте Україну, тому ми хочемо вам подякувати та пожертвувати на вашу кампанію гроші. Пояснювати, чому підтримка України важлива і в інтересах Америки, не так складно, бо в США та України, насправді, багато спільних цілей та прагнень, багато наших ідей пересікаються.
— Які основні труднощі у просуванні українського порядку денного в період виборів у Вашингтоні та в США загалом?