Компанії балтійських країн заправляють танкери «тіньового флоту» РФ — розслідування
Компанії балтійських країн допомагають заправляти судна російського «тіньового флоту» (Фото: https://maritimeoptima.com)
Мережа компаній, зареєстрованих у Литві, Латвії та Естонії, допомагає заправлятись суднам "тіньового флоту" РФ. Про це стало відомо з розслідування LRT, 15min, Eesti Ekspress та Neka personīga.
Як повідомляється в матеріалі, до цього залучені бункерувальники Rina та Zircone, що належать компанії FB Trade, зареєстрованій у Дубаї. Однак насправді ця компанія пов’язана з балтійською компанією Fast Bunkering.
Журналісти з’ясували, що між червнем 2024 року та березнем 2025 року танкери Rina та Zircone провели 286 операцій з перекачування палива з судна на судно, заправивши 177 танкерів з нафтою та нафтопродуктами, з яких щонайменше 159 заходять у російські порти.
Згідно з аналізом аналітика Київської школи економіки Анатолія Кравцева, на момент перекачування палива щонайменше 20 танкерів мали явні ознаки приналежності до російського тіньового флоту.
Один з таких випадків відбувся 17 серпня 2024 року. Тоді танкер Rainbow зустрівся з Zircone між Готландом та Латвією. Він перевозив 37 000 тонн очищеної нафти з російського порту Приморськ до Бразилії. Така ж операція відбулась 14 грудня 2024 року, коли Rina заправив Rainbow на шляху з Приморська до Лівії.
Аналітик із Центру досліджень енергетики та чистого повітря Петрас Катінас зауважив, що хоча міжнародні санкції допускають винятки для суден, що транспортують російську нафту, компанії, які займаються бункеруванням, мають проводити ретельні перевірки та дотримуватися всіх правових норм.
Як зазначили журналісти, під час заправки жодне зі 177 суден не перебувало під санкціями, однак 19 інших танкерів пізніше були внесені до санкційного списку ЄС, США та Великої Британії. Відтак, попри боротьбу з тіньовим флотом РФ, танкери Rina і Zircone продовжують безперешкодно постачати паливо російським суднам, йдеться в матеріалі.
Зазначається, що засновником Fast Bunkering є естонський бізнесмен Олексій Чулець. Його дочірні компанії працювали в портах Риги та Клайпеди, а також придбали весь естонський порт Палдіскі-Північний, який став головним центром діяльності Fast Bunkering.
У 2023 році, як повідомили журналісти, влада Естонії розпочала розслідування щодо однієї з компаній Fast Bunkering, NT Bunkering. Її підозрювали в поданні сфальсифікованих документів, у яких російське паливо було позначено як казахстанське.
Згідно з фінансовими звітами, у 2022 році литовська компанія Saurix Kuras придбала в компанії NT Bunkering нафтопродукти на суму понад 30 мільйонів євро. За словами джерел, знайомих з документами компанії, паливо російського походження було доставлено до Клайпеди танкером Fast Bunkering Ristna, потім перевантажено на Grumant і поставлено клієнтам Saurix Kuras.
Після того, як були введені санкції, походження палива систематично маскували, вказуючи Казахстан та інші країни замість Росії, сказано в матеріалі.
Власник Fast Bunkering Чулець зазначав, що продав судна своєї компанії неназваній компанії з ЄС. Згідно з публічними реєстрами та фінансовими звітами, новим власником стала латвійська компанія Welton Enterprises SIA.
Попри те, що формально ця компанія не належить до групи Fast Bunkering, вона має таку саму назву, як естонська компанія, що належить Чулецю та його партнерам. Як зауважили журналісти, єдиним акціонером Welton Enterprises SIA є громадянин Латвії Едуардс Борисовс, який також є головою литовської дочірньої компанії Baltic Sea Bunkering Saurix Kuras.
19 жовтня американське видання Politico, посилаючись на документ дипломатичного відомства ЄС, повідомляло, що в Євросоюзі хочуть посилити повноваження блоку щодо огляду суден російського тіньового флоту. Цим передбачається укладання двосторонніх угод про санкціоновані огляди між ЄС та державами, під чиїми прапорами ходять судна.
20 жовтня глава дипломатії Євросоюзу Кая Каллас заявила, що «тіньовий флот» країни-агресора Росії нині налічує близько 1400 суден, за допомогою яких Кремль обходить західні санкції на торгівлю нафтою.