«Наказ знищити віддали в Міноборони РФ». Азербайджанське медіа опублікувало «лист капітана ППО», який збивав лайнер із Баку над Грозним
Фахівці екстреної служби працюють на місці катастрофи пасажирського літака Азербайджанських авіаліній поблизу міста Актау, Казахстан, 25 грудня 2024 року (Фото: REUTERS/Azamat Sarsenbayev)
Азербайджанське видання Minval оголосило, що до нього надійшов анонімний лист від «російського капітана ППО», який стверджує, що літак компанії AZAL було збито 25 грудня 2024 року біля Грозного за наказом Міноборони РФ.
Фотокопію листа і фрагмент аудіозапису, на якому чутно, як чоловічий голос двічі віддає наказ «відкрити вогонь», опубліковано 1 липня на сайті видання.
У публікації стверджується, що команду збити азербайджанський лайнер віддавав «капітан ППО» Паладичук Дмитро Сергійович.
У листі, що надійшов до редакції, йдеться, що офіцер «ніс бойове чергування з прикриття міста Грозний
Після того, як Паладичук доповів оновлені координати цілі, йому «телефоном дали команду ціль знищити».
«О 08 годині 13 хвилин 30 секунд я дав команду на ураження оператору. О 08 годині 13 хвилин 33 секунди ракета зійшла з направляючої. О 08 годині 13 хвилин 47 секунд ЦВС БМ-72В6 видав повідомлення, що ціль пропущено. О 08 годині 13 хвилин 48 секунд я дав команду на повторний обстріл», — написав він.
Згідно з попереднім звітом комісії з розслідування катастрофи лайнера Embraer 190, перший звуковий удар було зафіксовано о 08:13:31, другий — о 08:13:56.
Далі азербайджанське видання наводить фрагмент аудіозапису, на якому чоловічий голос називає координати, наведені в пояснювальній, а потім двічі повторює команду: «Вогонь! Вогонь, кажу!». Потім у записі чутно гучний звук, а чоловічий голос продовжує: «Є схід. Пропущено. Повторно. Ще раз вогонь!», на що інший голос відповідає: «Є вогонь».
Як пише Minval, аудіозаписи опубліковано лише частково, бо їх ще мають дослідити правоохоронці. Крім того, азербайджанське видання робить застереження, що не береться стверджувати про справжність цього листа.
Згідно з фотокопією листа, Паладичук нібито служить у військовій частині 75564, що розташовується у російській глибинці — в межах Хакасії.
Як пише російське видання Агентство, поки що не вдалося підтвердити, що людина з такими даними служила в частині 75564. Однак це точно чинний офіцер країни-агресора РФ, який раніше служив в інших військових частинах, одна з яких пов’язана з ППО.
За інформацією ЗМІ, Паладичуку 32 роки, він народився в місті Екібастуз у Казахстані. Не пізніше 2010 року він почав службу у військовій частині 21059 (Моготуйський район Забайкальського краю). У 2011 і 2013 роках, згідно з витоками, місцем служби Паладичука значилася частина 31665 у Новосибірську, яка належить до 14-ї армії ВПС і ППО (у Новосибірську розташований її штаб). Пізнішої інформації про місця служби Паладичука ЗМІ відшукати не вдалося.
Авіакатастрофа в Казахстані — що відомо
25 грудня літак, що летів із Баку до Грозного, змінив маршрут і розбився недалеко від аеропорту міста Актау в Казахстані. На борту було 67 осіб, 38 загинули.
Euronews із посиланням на джерела в уряді Азербайджану писало, що причиною аварії літака авіакомпанії Azerbaijan Airlines стала російська ракета класу «земля-повітря».
За даними Reuters, уряд Азербайджану очікував, що Росія зізнається в тому, що збила літак Азербайджанських авіаліній.
Як заявив 27 грудня глава ГУР Міноборони України Кирило Буданов, літак Azerbaijan Airlines зазнав аварії в Казахстані, оскільки був збитий російською ЗРК Панцир-С1, розташованою на території РФ.
28 грудня керівництво Azerbaijan Airlines оголосило про призупинення рейсів у сім міст РФ — у Грозний, Махачкалу, Мінеральні Води, Сочі, Волгоград, Уфу і Самару. Пізніше Держагентство цивільної авіації Азербайджану призупинило польоти з Баку в цілу низку міст Росії: Мінеральні Води, Сочі, Волгоград, Уфа, Самара, Саратов, Нижній Новгород, Владикавказ.
Пізніше в Кремлі заявили, що диктатор РФ Володимир Путін зателефонував президенту Азербайджану Ільхаму Алієву і «вибачився за те, що трагічний інцидент із літаком стався в повітряному просторі Росії», а також «висловив співчуття сім'ям загиблих і побажав одужання постраждалим».
29 грудня Алієв розкрив низку фактів про катастрофу літака Embraer 190 компанії Azerbaijan Airlines у Казахстані. Він повідомив, що літак зазнав пошкоджень біля Грозного, а також втратив керування через застосування засобів радіоелектронної боротьби.
За словами Алієва, внаслідок «вогню, який відкрили по літаку із землі», сильно постраждала хвостова частина повітряного судна.
6 лютого державне інформагентство Азербайджану APA повідомило, що влада країни збирає докази для звернення до міжнародного суду через катастрофу.
За даними агентства, Баку має частини ракет ЗРК Панцир-С, якими Росія збила літак. Однак, згідно з інформацією APA, РФ хотіла «зам'яти тему» і перекласти відповідальність на екіпаж літака, намагаючись створити ситуацію, схожу на збиття малайзійського Boeing 777 у Донецькій області 2014-го.