Прогноз НВ. Що означатиме для країни президентство Володимира Зеленського
Журнал НВ за допомогою експертів спробував оцінити, кого ж вибрала Україна - і що може отримати країна від свого шостого президента.
Автори: Іван Верстюк, Крістіна Бердинських, Максим Бутченко
У ніч з 21 на 22 квітня в одному із приміщень столичного конгрес-центру Парковий пролунав телефонний дзвінок: тріумфатора виборів і майже президента України Володимира Зеленського набрав чинний президент США Дональд Трамп. Господар Білого дому привітав українського шоумена з попередньою, але вже очевидною перемогою. Так само в ту ж ніч вчинили деякі його європейські колеги.
Але саме дзвінок Трампа був багато в чому символічний: людина-сюрприз американської політики зв'язалася з людиною-сюрпризом політики української. Трамп, який перевернув з ніг на голову істеблішмент та правила держуправління в США, у розмові підтримав Зеленського, який може виконати той же фокус в Україні.
"Може" - поки ключова характеристика Зеленського: він дійсно щось може, але що саме - залишається загадкою. НВ за допомогою експертів спробував розгадати її, оцінивши, кого ж вибрала Україна. І що може отримати країна від свого шостого президента.
Ризикований кандидат
Головні ризики, які несе в собі Зеленський, це мікс з двох речей: відсутності чітко продуманої програми дій та досі не вирішеного кадрового питання.
Наміри шостого президента виглядають хаотичними. З одного боку, Зеленський готовий вести прямі переговори з російським президентом Володимиром Путіним. І в цьому його вже навіть підтримав американський Держдеп. Так, Курт Волкер, спецпредставник США з проблеми донбаського врегулювання, нещодавно заявив, що "бажання поговорити з Путіним - це добре, а не погано".
З іншого боку, Зеленський публічно висловився про необхідність збереження Мінських домовленостей і відновлення нормандського формату переговорів за участю лідерів Франції та Німеччини. Більше того, проти тет-а-тет з Путіним вже виступив Іван Апаршин - експерт команди Зеленського, який відповідає за військові питання.
Стівен Пайфер, колишній посол США в Україні, теж застерігає Зеленського: не варто думати, що двостороння зустріч з Путіним може сильно посприяти вирішенню донбаського питання. Мовляв, Трамп теж сподівався, що розмова віч-на-віч з Путіним - це ефективний інструмент. Однак подібна зустріч у Гельсінкі в липні минулого року закінчилася для господаря Білого дому провалом.
Але ж є ще й фактор Кремля - Путін продовжує вести стосовно України агресивну політику. Так, 24 квітня, на третій день після закінчення виборів, він підписав указ про спрощення процедури видачі російських паспортів жителям окупованих територій Донбасу.
Викликів, які стоять перед Зеленським усередині країни, теж вистачає. Але з ідеями про те, як їх вирішити, плутанина. Наприклад, вже майже президент обіцяє запустити українську ріллю у вільний продаж. Але за законом голова держави не має повноважень на те, щоб зняти мораторій на продаж сільгоспземель, прийнятий Верховною радою. І пояснень - як же в такому разі з'явиться цей ринок - у команді Зеленського не дають.
В оточенні переможця виборів у принципі охоче говорять про пріоритети свого лідера, але часто не деталізують його планів. "Основні проблеми цілком очевидні - це конфлікт на Донбасі і корупція, яка є в нашій країні", - заявив НВ Іван Баканов, голова передвиборчого штабу Зеленського.
У розпорядженні НВ є документ зі штабу кандидата-переможця, у якому описані перші кроки у військовій сфері: армія стане повністю добровільною, а резервні потужності будуть забезпечувати підрозділи територіальної оборони. Але наскільки ці плани співвідносяться із баченням самого потенційного головнокомандувача - відповіді немає: Зеленський чітко про це не говорив, а хто в його команді буде міністром оборони, здатним відповідати за подібну реформу, досі неясно.
Та й в цілому питання кадрів у шостого голови держави встелене туманом: неясно навіть те, хто займе топові позиції президентської квоти, до якої відносять посади міністра оборони, голови МЗС, шефів СБУ і ГПУ, а також керівника Нацбанку. Поки лише відомо, що в команді Зеленського готові залишити на нинішній посаді Якова Смолія, голову НБУ, і звільнити генпрокурора Юрія Луценка.
Але голові держави потрібні ще як мінімум понад два десятки людей - люди, здатні зайняти посади губернаторів. Тим більше що вже зараз троє керівників областей, дізнавшись про результати виборів, подали у відставку.
Апаршин, який претендує на посаду голови Міноборони, у розмові з НВ пообіцяв, що Зеленський переведе закупівлі держконцерну Укроборонпром, у скандал з яким напередодні виборів потрапив найближчий бізнес-партнер Петра Порошенка Олег Гладковський, на електронні майданчики. А також уточнив, що нова команда зніме з більшості військових закупівель гриф секретності. Але все це поки лише слова радника майбутнього президента.
Зробивши ставку на цифрові інструменти під час своєї кампанії, Зеленський декларує побудову електронної держави - за тим зразком, який існує в Естонії. Вірніше, обіцяє це не сам кандидат-тріумфатор, а його радник з цифрових питань Михайло Федоров.
У розмові з НВ він відкрив завісу над таємницею діджиталізації. Так, на українців чекає отримання довідок від держорганів та голосування на всіх рівнях - від національного до місцевого - за допомогою смартфона, до якого прив'яжуть ідентифікацію громадян. "Багато процедури робляться на технології блокчейн і написані людьми, у яких світове ім'я в цій сфері", - пояснив Федоров.
При цьому деякі держпослуги в електронному вигляді держава вже надає. А детального списку діджиталізації за Зеленським у публічній площині немає.
Володимир Зеленський (тоді ще кандидат у президенти) обговорює свою ідею "держави в смартфоні" та інші теми в ході зустрічі з представниками IT-сектору, березень 2019 року:
Але головне запитання до президентства Зеленського стосується не діджиталізації, а іншого "д" - деолігархізації, зазначає політолог Віталій Кулик. "Чи не вийде так, що фінансові потоки розділять Ігор Коломойський та його партнери?" - задається питанням експерт.
Коломойський особисто відкрито підтримав Зеленського, а телеканал 1+1, який належить мільярдерові, багато часу присвячував персоні переможця виборів та численним продуктам, які виробляє Студія Квартал 95, керівником якої є Зеленський.
При цьому Коломойський ще й судиться з державою, намагаючись обнулити націоналізацію ПриватБанку. Досягши свого, мільярдер забезпечить економіці країни серйозні проблеми.
Айварас Абромавичус, екс-міністр економіки та радник Зеленського, визнає, що проблема екс-власника Приватбанку існує. "Це [Коломойський] - суттєвий ризик, тому що від цього залежить співпраця з МВФ і не тільки", - говорить він.
Сам Зеленський якщо і говорить про Коломойського, то лише у відповідь на прямі запитання, стверджуючи, що не залежить від власника "плюсів".
Інтерв'ю Зеленського світовим ЗМІ (березень 2019 року), де він у тому числі коментує свої зв'язки з Коломойським і майбутню стратегію щодо олігархів:
Зате переможець виборів багато розповідає про більш популярні серед електорату речі: перенесення Адміністрації президента з будівлі на Банковій до сучасного бізнес-центру, повернення всіх українських військовополонених, скасування схеми ціноутворення вугілля Роттердам+ і початок потужної інформаційної та проукраїнської війни на сході країни і в Криму.
Але досягти чітко задекларованих цілей, крім хіба що ідеї зняти недоторканність з депутатів та розписати процедуру імпічменту президента, яку може підтримати парламент, Зеленському буде складно.
Навіть там, де для цього вистачить президентських повноважень, будуть проблеми. Андерс Аслунд, старший науковий співробітник Атлантичної ради, впевнений: подолати опір бюрократичної системи новообраному президенту буде дуже складно. "Старі кадри почнуть відчайдушно встромляти палки в колеса, а сам Зеленський опиниться під пильною лупою тих, хто буде вивчати можливість недозволенних преференцій Коломойському", - говорить експерт.
Розраховувати ж на більшість у Верховній раді Зеленському поки не доводиться: число потенційних союзників нового президента в парламенті не перевищує трьох-чотирьох десятків людей. При цьому для прийняття ініційованих новим гарантом законів потрібно мінімум 226 голосів.
Без цього він не зможе і головного - перезавантажити під себе Кабмін.
Тому до осені, часу парламентських виборів, Зеленський зможе виконати лише дуже обмежений перелік обіцянок. Через що втратить якусь частину електоральної підтримки. А це загрожує новому президенту поганим результатом: він хоч і заведе у ВР велику фракцію своєї партії Слуга народу, але не зможе отримати стійку більшість.
У результаті Зеленський і після виборів у Раду зіткнеться з тією ж проблемою: відсутністю достатньої підтримки з боку депутатського корпусу.
Ситуація може скластися і ще гірше, якщо в парламенті з'явиться більшість, що працює проти шостого президента. Це означає безвихідь, схожу на ту, в яку після Помаранчевої революції потрапив Віктор Ющенко: конфронтація з урядом і Радою, пошук і знаходження несподіваних союзників, які і визначать у кінцевому підсумку вектор дій голови держави.
"Проблема в тому, що стосовно Зеленського вкрай завищені очікування, - пояснює політолог Володимир Фесенко. - Через рік вдарить сильне розчарування, адже вікно можливостей зовсім маленьке, а встигнути щось зробити з наскоку неймовірно важко".
ЗеЕкономіка
У перший день після другого туру виборів гривня зміцнилася стосовно американського долара. На думку Гліба Вишлінського, директора Центру економічної стратегії (ЦЕС), це свідчить про те, що економічне середовище країни було готовим до перемоги Зеленського, а новини про завершення виборів ще більше його заспокоїли.
Для макроекономіки експерти не бачать фатальних проблем. Якщо нічого не зміниться і американський Білий дім продовжить бути "куратором" офіційного Києва, все залишиться на колишніх місцях. Знизиться лише керованість процесами. У цьому впевнений Сергій Фурса, фахівець відділу продажів боргових цінних паперів інвесткомпанії Dragon Capital.
Мовляв, поки в країні діє програма Міжнародного валютного фонду (МВФ), економіка не зіткнеться із сильними потрясіннями. Хіба що загальмується її і без того скромне зростання, яке на цей рік міжнародні аналітики прогнозують на рівні 2,7% ВВП. "Тим не менше гривні свої я продав, - потрібно готуватися до деякого погіршення", - говорить Фурса.
Зеленський хоч і заявляв, що зобов'язання перед МВФ буде виконувати, однак сказав і про необхідність переглянути умови співпраці з кредитором з Вашингтона. Фонду не подобається ідея Зеленського замінити податок на прибуток підприємств податком на виведений капітал, оскільки це може збільшити дефіцит держбюджету.
Україна в цьому році чекає від МВФ двох траншів на загальну суму $2,5 млрд - у травні і в листопаді, після парламентських виборів. Наприкінці весни до Києва приїде місія фонду, щоб оцінити прогрес у реформах. Від того, чи отримає Україна ці гроші, залежить вартість залучення Мінфіном боргового капіталу на глобальному ринку. За три найближчі роки Мінфін має виплатити $20 млрд за борговими зобов'язаннями, а пік виплат припадає на 2020 рік.
А ось на мікроекономічному рівні до президентства Зеленського ставляться більш позитивно.
Експертний центр CASE Ukraine опитав вітчизняних підприємців - тих, які "заправляють" не мільярдами, а мільйонами, - і з'ясував, що змусило більшість із них проголосувати за Зеленського. "Підприємці вірять, що президентство Зе дає їм нові можливості, хоч і пов'язані з певним ризиком", - говорить Володимир Дубровський, старший економіст CASE.
Зеленський сподівається оживити українську економіку податковою амністією: він хоче легалізувати капітал, нажитий незаконним шляхом, через оплату 5% від нього в бюджет. Але і цю економічну ідею теж треба буде узгоджувати з МВФ, каже Олександр Данилюк, екс-міністр фінансів і представник команди Зеленського.
Дубровський з CASE вважає, що податкова амністія допомогла б економіці. Але, знову ж таки, Зеленський навряд чи зможе провести подібну реформу: президент не має таких повноважень. "Під масштабні економічні реформи - ринок землі, податкова амністія - потрібна серйозна коаліція в парламенті", - підкреслює економіст.
Чи буде українська економіка зростати за президента Зеленського не на 3%, а на 7% - ось ключове запитання до нового президента, вважає Аслунд. Всі реформаторські спроби нового CEO корпорації України і його команди повинні бути спрямовані саме на це, вважає він.
Відповіді на своє запитання Аслунд не має.
Немає його і в інших опитаних НВ аналітиків. Але чи не всі вони впевнені: кількість серйозних проблем, що стоять перед шостим президентом країни, буде анітрохи не меншою, ніж у його попередника Порошенка. І мова йде не тільки про економіку.
"Зеленський буде робити акцент на комунікації із населенням. Це буде його фішка - постійні прямі ефіри в соцмережах, розмови по душах, - упевнений політолог Фесенко. - Йому важливо буде показати кілька "посадок" і підтвердити зростання рівня життя, щоб утриматися на плаву".
Утримуватися на плаву, на думку експертів, швидше за все, доведеться і всій країні.
Читайте цей матеріал у свіжому номері журналу НВ - №15 від 25 квітня 2019 року