«Не дає відповіді на ключові питання». У такому вигляді законопроєкт щодо мобілізації є неприпустимим. Що потрібно змінити — інтерв'ю з Фріз
Народна депутатка від Європейської солідарності, членкиня Комітету з питань нацбезпеки, оборони та розвідки Ірина Фріз пояснила в інтерв'ю Radio NV, чому законопроєкт щодо посилення мобілізації потребує доопрацювання та що потрібно в ньому змінити.
— Ваша політична сила, Європейська солідарність, не підтримала законопроєкт у цьому вигляді. Поясніть цю позицію, будь ласка.
Позиція абсолютно чітка: законопроєкт містить норми, які порушують Конституцію, які порушують права громадян, містять корупційні ризики. Якщо ми будемо говорити більш детально і предметно, то ще [6 лютого] був висновок антикорупційного комітету, який чітко виклав позицію щодо корупційних ризиків, які містить цей законопроєкт.
Ми не підтримували навіть у першому читанні цю редакцію, тому що вважаємо, що, по-перше, суб'єктом подання бажано, щоби був верховний головнокомандувач, президент України. Ви бачите, що навіть монобільшість набрала менше 226 голосів, їм їх додавали так звані залишки у групах ОПЗЖ та позафракційні.
Тому в цій редакції, навіть у першому читанні, вважаємо неможливим підтримувати законопроєкт, який містить стільки ризиків, який є фактичним збільшенням примусу до громадян України. І не дає жодних відповідей на ключові питання, зокрема демобілізації.
— Що мається на увазі в даній редакції, які саме корупційні ризики ви вбачаєте?
— Насамперед, це питання з бронюванням. Залишається бронювання для державної служби категорії Б і В на 50%. Вочевидь, що це віддається на розсуд Кабміну. Коли керівництво категорії Б і В буде визначати, хто з 50% заслуговує на бронювання, а хто — ні, то це, на наш погляд, пряма дискреція, розширення повноважень, які не мають чітких обмежень, чітких критеріїв. А отже, це корупційний ризик.
Крім того, є надмірні повноваження, які надаються так званим комісіям, які на місцевому рівні матимуть можливість за цією редакцією законопроєкту зокрема і давати бронювання. Це також, із нашого погляду, є абсолютно дискрецією повноважень цієї новоутвореної комісії, яка на власний розсуд, без чітких обмежень може надавати комусь бронювання, а може комусь не надавати.
Ми розуміємо, що все це може відбуватися за певні хабарі. І ті випадки щодо розслідувань окремих керівників ТЦК, можуть ще раз сколихнути наше суспільство. Тому такі корупційні ланки, які закладаються, корупційні можливості, які містить зазначена редакція, є неприпустимими, на нашу думку.
— Далеко не всі наші співгромадяни розуміються на цьому поділі на категорії А, Б, В у держслужбі. Ви можете пояснити, що це за держслужбовці категорій А, Б і В?
— Давайте скажемо, хто належить до категорії А, і тоді зрозуміло, що всі інші державні службовці - це категорії Б і В.