Як і хто проводить адмінзатримання. Які є права у затриманих

19 лютого, 08:00
Українські військовослужбовці (Фото: Закарпатський ОТЦК та СП)

Українські військовослужбовці (Фото: Закарпатський ОТЦК та СП)

Адміністративне затримання є однією з форм впливу правоохоронних органів на осіб, підозрюваних у вчиненні адміністративних правопорушень. Цей вид затримання має свої особливості, визначені законодавством України, зокрема Кодексом України про адміністративні правопорушення, іншими законами та міжнародними конвенціями, зокрема Європейською конвенцією з прав людини.

У цій статті ми розглянемо основні аспекти адміністративного затримання та права затриманих осіб відповідно до чинного законодавства та міжнародних стандартів.

Реклама

Визначення адміністративного затримання та доставки до ТЦК

Адміністративне затримання — це короткочасне обмеження свободи особи, яке здійснюється Національною поліцією, з метою забезпечення громадського порядку та безпеки. Затримання може відбуватися у випадках підозри в адміністративному правопорушенні або для забезпечення присутності особи під час розгляду адміністративної справи.

Доставлення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки передбачає примусове або добровільне направлення осіб до ТЦК та СП для виконання обов’язків щодо проходження військової служби чи мобілізації. Це може включати:

  • проходження медичного огляду;
  • навчання або виконання інших завдань, необхідних для підтримання обороноздатності країни.

У випадках, визначених законодавством України, адміністративне затримання застосовується з метою припинення адміністративних правопорушень, коли інші заходи впливу вже не діють, встановлення особи особи, складання протоколу про адміністративне правопорушення, якщо це неможливо вчинити на місці події, у разі необхідності, а також забезпечення своєчасного та правильного розгляду справ і виконання рішень.

Якщо ви раніше отримали повістку, але не з’явилися до ТЦК, а в ТЦК вже сформували документи щодо порушення законодавства про військовий облік або мобілізацію (статті 210 та 210−1 КУпАП) та відправили вимогу до поліції затримати й доставити вас до ТЦК. Лише на цих підставах, відповідно до ст. 262 КУпАП, поліція може затримати вас для доправлення до військкомату. Тобто, можуть затримати виключно за наявності матеріалів, які підтверджують вчинення вами вищезгаданих адмінправопорушень. Затримувати без вимоги не мають права, тому вимагайте її пред’явлення. Не виконуйте наперед незаконне розпорядження, відмовляйтеся пройти до автомобіля чи проїхати із зазначеними особами, у разі відсутності належних документів.

Найпоширенішими причинами здійснення адміністративного затримання є:

  • відсутність військово-облікового документа;
  • відсутність відміток про перебування на військовому обліку;
  • перебування в розшуку військовозобовʼязаного;
  • неявка за повістками;
  • відмова від вручення повістки працівникам ТЦК та СП;
  • виявлення невідповідності військово-облікового документа даним з реєстру Оберіг;
  • інші порушення правил військового обліку, які передбачені Постановою КМУ № 1487.

Законодавство, що регулює адміністративне затримання

Адміністративне затримання в Україні регулюється кількома нормативно-правовими актами:

  • Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУАП). Статті 261, 262, 263, 264.
  • Закон України «Про Національну поліцію». 32, 34 ст.
  • Конституція України. Стаття 29.

Хто має право на адміністративне затримання

Адміністративне затримання особи може бути здійснене лише органами (посадовими особами), уповноваженими на це законами України, і лише в окремих випадках, визначених законом.

Адміністративне затримання може бути здійснено:

1. Органи внутрішніх справ (Національна поліція).

2. Органи прикордонної служби.

3. Посадові особи військової охорони об'єкта, що охороняється.

4. Посадові особи Військової служби правопорядку у Збройних Силах України.

5. Органи Служби безпеки України.

6. Посадові особи установ і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів.

7. Посадові особи органів міграційної служби.

Порушення при складанні протоколу про адміністративне затримання

Якщо протокол про адміністративне затримання складено з порушеннями або не складено взагалі, то затримання може бути визнано незаконним. Це призводить до звільнення затриманої особи та анулювання всіх пов’язаних з цим правових наслідків.

Громадянин, затриманий з порушенням встановленого порядку, має право вимагати відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконним затриманням. Посадові особи, які допустили порушення під час складання або несвоєчасне складання протоколу про адміністративне затримання, можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності. Це може включати дисциплінарні заходи, такі як догана, звільнення або навіть кримінальна відповідальність у випадках серйозних порушень.

Докази, зібрані під час незаконного затримання, можуть бути визнані в суді недопустимими. Це може істотно вплинути на результат адміністративного чи кримінального провадження. Крім того, неналежно складені або не складені протоколи затримання підривають довіру суспільства до правоохоронних органів та системи правосуддя в цілому. Це неминуче призводить до соціальної напруги, збільшення скарг та оскаржень дій правоохоронних органів.

Порушення, які можуть бути підставою для апеляції

Підставами для судового оскарження адміністративного затримання в ТЦК та СП можуть бути такі порушення:

  • затримання без законних підстав або з порушенням встановленого порядку;
  • відсутність або порушення протоколу затримання, неправильне оформлення документів або відсутність необхідних підписів;
  • ненадання або відмова в наданні затриманій особі інформації про її права та обов’язки;
  • відмова у зверненні до адвоката чи іншого представника, недостовірна інформація про право на правову допомогу або перешкоджання її наданню;
  • застосування фізичного насильства чи жорстокого поводження, неналежні умови тримання, що порушують права та гідність особи;
  • відмова у спілкуванні з родичами чи близькими особами, перешкоджання їх повідомленню про затримання;
  • перевищення службових повноважень, неправомірні дії з порушенням законодавства чи правил внутрішнього розпорядку.

Обставини, що пом’якшують відповідальність за адміністративне правопорушення

Обставинами, що пом’якшують відповідальність за адміністративне правопорушення, визнаються:

  • щире розкаяння винного;
  • відвернення винним шкідливих наслідків правопорушення, добровільне відшкодування збитків або усунення заподіяної шкоди;
  • вчинення правопорушення під впливом сильного душевного хвилювання або при збігу тяжких особистих чи сімейних обставин;
  • вчинення правопорушення неповнолітнім;
  • вчинення правопорушення вагітною жінкою або жінкою, яка має дитину віком до одного року.

Законами України може бути передбачено й інші обставини, що пом’якшують відповідальність за адміністративне правопорушення. Орган (посадова особа), який вирішує справу про адміністративне правопорушення, може визнати пом’якшуючими і обставини, не зазначені в законі.

Які права має затриманий

1. Користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи.

2. Відмовитись давати показання або пояснення щодо себе, членів сім'ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом.

3. Знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі.

4. Оскаржити у вищестоящий орган (вищестоящій посадовій особі) відносно органу (посадової особи), який застосував адміністративне затримання, особистий огляд, огляд речей і вилучення речей та документів під час затримання або до суду.

5. Право на відшкодування шкоди, заподіяної незаконним затриманням.

Редактор: Діана Костюк
poster
Сьогодні в Україні з Андрієм Смирновим

Дайджест новин від відповідального редактора журналу NV

Показати ще новини