Виробництво Rafale вдалось локалізувати лише одній країні: чи зможе Україна отримати всі літаки до 2035 року — Defense Express
Винищувачі Rafale (фото ілюстративне) (Фото: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
Окрім Франції, винищувач Rafale закупили ще вісім країн, але приклад часткової локалізації лише один — Індія. Інших варіантів у компанії-виробника Dassault Aviation встигнути поставити літаки Україні протягом 10 років не існує.
Про це повідомляє аналітичний портал Defense Express.
Як йдеться в матеріалі, плани України придбати 100 літаків Rafale охоплюють й «можливість передачі технологій і спільного виробництва літаків із локалізацією в Україні».
Defense Express зазначає, що така можливість та її зміст, ймовірно, стануть відомими лише після того, як підпишуть тверде замовлення, оскільки нині мова йде лише про декларацію. Втім, аналітики кажуть, що вже можливо оцінити, про який обсяг локалізованого виробництва Rafale від Dassault може йтись.
Як повідомляє Defense Express, наразі існує єдиний приклад, коли Франція реалізує передачу технологій та виробництва до іншої країни. Це сталось влітку 2025 року, коли компанія Dassault Aviation уклала з індійською Tata Advanced Systems угоду про виробництво на території країни елементів винищувача Rafale.
За словами аналітиків, це сталось завдяки тому, що Індія активно закуповує саме ці літаки. Так, першу партію з 36 винищувачів замовили у 2016 році за €7,87 млрд, які отримали у 2022-му. Згодом у 2025 році замовили 26 палубних Rafale-M на €6,6 млрд. Крім того, в Індії існують стратегічні програми Make in India та Atmanirbhar Bharat, які передбачають локалізацію виробництва озброєнь.
Згідно з угодою, в цій країні створять нове виробниче підприємство, яке буде виготовляти частини фюзеляжу Rafale: всю задню, центральну та передні частини фюзеляжу, а також бічні елементи задньої частини фюзеляжу. Тобто фактично все, окрім крила, горизонтального та вертикального стабілізатора, зазначають аналітики.
Defense Express пише, що старт виробництва запланований на 2028 рік, плановий темп — два комплекти на місяць.
Окрім цього, як вказано в публікації, у 2024 році створили підприємство Dassault Aviation MRO India, яке на території Індії має займатись обслуговуванням винищувачів Mirage 2000 та згодом — Rafale.
Перед цим, у 2017 році, Dassault Aviation та Reliance Group створили спільне підприємство Dassault Reliance Aerospace Ltd з будівництвом нового заводу, на якому з 2018 року виробляють деякі деталі для бізнес-джетів Falcon. Defense Express пише, що влітку під час Паризького авіасалону було оголошено, що тепер на цьому заводі будуть збирати Falcon.
«Варто також додати, що така послідовність Франції у співпраці з Індією є одним з дуже значних факторів у виборі Делі переможця тендера на 114 винищувачів за програмою MRFA (Multi Role Fighter Aircraft), що триває вже з 2018 року. І за наявною інформацією, Індія замість тендера за участю Gripen, F-21 та Су-57 просто купить додаткові Rafale», — йдеться в матеріалі.
Однак аналітики підкреслюють, що для Dassault немає жодних варіантів встигнути виконати всі наявні та потенційні замовлення в осяжні строки, окрім як почати локалізувати виробництво Rafale.
Defense Express зазначає, що станом на жовтень 2025 року з планом виробництва винищувачів у 25 одиниць за цей рік тверде замовлення на Rafale складало 233 одиниць. А до них можливо додати очікуване додаткове замовлення від Індонезії, Індії та України, загалом на ще близько 230 винищувачів. Крім того, вже лунав строк поставити всі 100 Rafale до України до 2035 року.
Саме тому Dassault, як вважають аналітики, планує кратно збільшити виробництво у самій Франції. Зокрема, вже реалізується план з розширення виробництва до 36 літаків на рік.
Аналітики кажуть, що заради цього компанія Dassault Aviation вперше з 1970-х відкрила нові виробничі потужності. Так, у місті Сержі у 2019 році почали будівництво заводу зі складання елементів фюзеляжів та виробництво деяких частин Rafale. Однак підприємство почало виробництво лише у вересні 2025 року.
«І попри те, що Rafale був також закуплений, окрім Індії, ще Катаром, ОАЕ, Єгиптом, Грецією, Хорватією, Сербією та Індонезією, жодна з цих країн не отримала локалізацію виробництва. І навіть Індія не отримала право кінцевого збирання винищувачів у себе, як мінімум, станом на сьогодні. Ба більше, індуси бідкались на те, що Франція не дає інтегрувати до Rafale індійське озброєння, при цьому у Делі вже почали погрожувати застосувати „костиль“ для розв’язання цієї проблеми», — пише Defense Express.
17 листопада президент України Володимир Зеленський під час візиту до Парижа підписав зі своїм французьким колегою Емманюелем Макроном «історичну угоду» про посилення України.
Вона дозволить Києву придбати 100 літаків Rafale F4 до 2035 року, системи ППО SAMP/T, радари до них, ракети класу «повітря — повітря» та авіабомби.