Передвиборча кампанія. Які політичні сили почали саморекламу передчасно
Чинний президент Петро Порошенко, лідер Батьківщини Юлія Тимошенко, лідер Радикальної партії Олег Ляшко, лідер Самопомічі і мер Львова Андрій Садовий є найактивнішими учасниками дочасної передвиборчої кампанії, свідчить дослідження громадянської мережі Опора. Про це – у сюжеті Радіо НВ.
Водночас список активних потенційних кандидатів поповнив лідер Народного фронту, колишній прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Він часто відвідував регіони.
Публічна діяльність потенційних кандидатів у президенти зберігалася у 18 із 25 регіонів.
Особливості дочасної агітаційної кампанії у листопаді
У листопаді найпопулярнішим способом комунікації з потенційними виборцями була зовнішньополітична реклама. Вона поширилася за межі обласних центрів та охопила менші населені пункти. У цьому сегменті лідерами стали Юлія Тимошенко, Петро Порошенко та Андрій Садовий. В інших сегментах дочасної передвиборчої активності - друкована продукція та аудіовізуальні ЗМІ - домінують Юлія Тимошенко, Олег Ляшко, Андрій Садовий та Петро Порошенко.
Марина Порошенко відвідала 5 регіонів у межах презентації програми інклюзивної освіти
Ключові потенційні кандидати демонструють також високий рівень особистої залученості в дочасну агітаційну кампанію. Комунікацію з виборцями та місцевими елітами вони налагоджують, відвідуючи регіони. У листопаді Олександр Шевченко здійснив 11 окремих візитів в межах 9 областей України, позиціонуючи таку активність як внутрішньопартійні праймеріз.
Трохи менше областей відвідали Валентин Наливайченко та Юлія Тимошенко. А от за кількістю відвіданих населених пунктів у межах областей більш інтенсивну кампанію проводить Олег Ляшко.
Впродовж листопада лідер Радикальної партії відвідав 18 населених пунктів. Разом з тим найбільш насичена програма візитів була у Юлії Тимошенко. Вона провела 28 окремих заходів під час візитів до усіх регіонів.
Пропагандистсько-інформаційна кампанія
Саме партія Батьківщина Юлії Тимошенко витратила найбільше коштів на пропагандистсько-інформаційну, рекламну, видавничу та поліграфічну діяльність за квітень-червень 2018 року - понад 25 млн грн. Такі дані сьогодні оприлюднило у своєму звіті за другий квартал Національне агенство із запобігання корупції.
До лідерів витрат на свою дочасну передвиборчу кампанію також входять Радикальна партія Олега Ляшка, Самопоміч Андрія Садового та Опозиційний блок. Вони витратили майже по 7 млн грн. Партія президента Блок Петра Порошенка - майже 4 млн грн.
Візити у регіони
Саме візити у регіони стали одним з найпопулярніших способів привернення уваги виборців на регіональному рівні до майбутніх учасників кампанії, розповів аналітик Опори Олександр Клюжев.
Близько третини благодійних заходів з боку партій і кандидатів де-факто супроводжувалися агітацією
Спільно із потенційними кандидатами у заходах на місцях, за його словами, беруть участь і посадові особи. Хоча поки це явище є не надто масштабним.
“Питання участі лідера Народного фронту Яценюка у публічних заходах на регіональному рівні за участі міністрів Авакова, Жданова та інших посадовців. Наші глядачі піднімають питання необхідності розмежування посадової і службової діяльності, закінчуючи опозиційними лідерами парламентського рівня, які мають підтримку органів місцевого самоврядування”, - зазначив Клюжев.
Невідомі джерела фінансування
З усіх зафіксованих випадків благодійної діяльності з боку партій і кандидатів - потенційних учасників майбутніх президентських і парламентських виборів - близько третини заходів де-факто супроводжувалися агітацією, зазначив аналітик громадянської мережі Опора Олександр Неберикут. Таким чином, дочасна агітаційна кампанія проводиться поза межами виборчих фондів, джерела і обсяги витрат залишаються невідомими.
Близько 50% усіх зафіксованих спостерігачами протягом останніх трьох місяців благодійних заходів проводилися не в масштабах усієї області, а обмежувалися територією виборчих округів народних депутатів.
Масовим розміщенням зовнішньої політичної реклами Юлії Тимошенко, Петра Порошенка та Андрія Садового охоплені всі або майже усі регіони України. У значній кількості областей рекламу розмістили також Олег Ляшко, Арсеній Яценюк, Сергій Тарута, Анатолій Гриценко. Цей вид агітації у кожного з кандидатів працює по-різному, зазначив керівник Центру прикладних політичних досліджень Пента Володимир Фесенко. Але оминути його не можна.
VIP-агітатори
Низка потенційних кандидатів натомість обмежується масовою зовнішньою рекламою у окремих регіонах. Зокрема, зовнішня реклама одного з лідерів партії Опозиційний блок Олександра Вілкула представлена достатньо масово лише у Київській, Луганській, Миколаївській та Полтавській областях, почала з’являтися й у Києві.
Дочасна агітаційна кампанія проводиться поза межами виборчих фондів
Активність VIP-агітаторів на користь потенційних кандидатів залишилася на тому ж рівні, що й минулого місяця. Абсолютна більшість таких візитерів здійснила одноразові поїздки. Найчастіше подорожувала Марина Порошенко, яка відвідала 5 регіонів у межах презентації програми інклюзивної освіти.
За даними спостерігачів, в агітаційних заходах вона участі не брала. Також одним з найактивніших візитерів був Олександр Пономарьов, який відвідав 4 регіони, де дав концерти в рамках публічних заходів за участі Юлії Тимошенко. Однак роль VIP-агітаторів, за словами експертів, в рамках кампанії, коли головні потенційні кандидати також подорожують із візитами країною, є несуттєвою.