«Усе залежить від кількох ключових речей». Інтерв'ю з Веніславським — про вибори та урок, який Рада має засвоїти

30 вересня, 05:44
NV Преміум
Народний депутат Федір Веніславський (Фото: rada.gov.ua)

Народний депутат Федір Веніславський (Фото: rada.gov.ua)

Нардеп, член комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки Федір Веніславський розповів в інтерв'ю Radio NV про заяви президента України Володимира Зеленського щодо проведення виборів у разі припинення вогню та критику глави держави у західній пресі.

 — Ви конституційний юрист, є до вас питання. Володимир Зеленський був на Генасамблеї ООН, де на полях зустрічався і з президентом США Дональдом Трампом, і з іншими лідерами держав. Але він також встиг поспілкуватися з американськими медіа, дав доволі розгорнуті інтерв'ю для Fox News і Axios. Він, зокрема, сказав, що допускає проведення виборів в разі припинення вогню. Я пам’ятаю, коли ми з вами неодноразово говорили, ви казали, що припинення вогню не дорівнює автоматично скасування дії воєнного стану, а якщо триває воєнний стан, значить, вибори неможливі. І що каже президент? Він каже, що «з погляду Конституції це складно зробити, але я думаю, що якщо буде якесь припинення вогню, я дам сигнал парламенту, і парламент щось придумає». Тобто, Федоре, я допускаю, що думати доведеться вам. Що ви на це скажете?

Реклама

— По-перше, дійсно, для того, щоб забезпечити організацію проведення повоєнних виборів із дотриманням усіх принципів, норм Конституції, виборчого права і міжнародних виборчих стандартів, необхідно ухвалити новий окремий закон. Закон, напевне, можна навіть назвати ad hoc (для конкретного випадку — Ред.), до конкретних повоєнних виборів.

Робота над моделлю такого законопроєкту, над основними положеннями триває вже, напевне, півтора-два роки. І на різних форумах обговорюють ключові моменти. А саме те, про що ми неодноразово говорили, — це безпека учасників виборчого процесу. Тому що коли немає безпеки, буде дуже складно забезпечити свободу волевиявлення і організувати всі демократичні процедури для того, щоб ні в кого не виникло якихось звинувачень у тому, що обрані органи влади — чи це президент, чи це парламент, чи це органи місцевого самоврядування — будуть сумнівно легітимними. Тому це буде ключове завдання в майбутньому законі.

Але я не змінюю того погляду, про який я вам говорив. Є на сьогодні у нас чіткі заборони в законі про правовий режим воєнного стану — про заборону проведення виборів. Ба більше, у Конституції є імперативна норма, яку ми не можемо змінити, що у разі завершення строку повноважень парламенту під час дії правового режиму воєнного стану його повноваження продовжуються до набрання повноважень Верховною Радою, яка обрана на перших виборах після скасування правового режиму воєнного стану.

Тобто без скасування правового режиму воєнного стану з погляду парламентських виборів говорити про можливість їх проведення конституційних підстав немає і бути не може, тому що Конституцію ми в умовах воєнного стану, знову ж таки, змінити не можемо. А навіть якщо буде скасовано правовий режим воєнного стану, то зміна Конституції — дуже складна процедура, дві сесії тощо.

Тому говорити про гіпотетичну можливість проведення виборів без скасування правового режиму воєнного стану я би не став. Тому, я думаю, Володимир Олександрович мав на увазі після перемир’я скасування правового режиму воєнного стану і вже потім організація проведення виборів.

— Скасування режиму воєнного стану після перемир’я, а як ви собі це уявляєте? Це ж означає повернення до довоєнного життя в абсолютно всіх царинах. Тобто це і відкриття кордонів, це і звільнення військовослужбовців. Правильно?

poster
Сьогодні в Україні з Андрієм Смирновим

Дайджест новин від відповідального редактора журналу NV

Показати ще новини