«Ситуація змінилася». Defense Express пояснив, чому Повітряні сили ЗСУ зрештою впровадять систему винищувачів Gripen, а не F-16
Президент України Володимир Зеленський у кабіні шведського винищувача Gripen (Фото: Ulf Kristersson / X)
Плани закупити щонайменше 100 шведських винищувачів JAS 39E/F Gripen для України були очікуваними. Йдеться не лише про обговорення цих літаків останніми роками, а про реальну потребу в нових винищувачах, яка була зафіксована ще у Візії 2020 року, вважають аналітики Defense Express.
Тоді Україна планувала отримати 72−108 багатоцільових літаків покоління 4++ для щонайменше чотирьох бригад Повітряних сил України. Терміни розгортання нових літаків були заплановані на 2030 рік, коли останні МіГ-29 та Су-27 мали списати. Саме тоді вибір нового винищувача для України став реальною темою обговорень. Основними кандидатами були Saab JAS-39E/F Gripen та F-16 Block 70/72, з поодинокими згадками про Rafale та Eurofighter, зазначають аналітики.
Defense Express тоді писав, що на F-16 вже «треба ставати в чергу», а деякі уявлення про Gripen були перебільшені. Після початку повномасштабної агресії РФ обговорення змістилося на більш нагальне питання — де зараз можна швидко отримати винищувачі.
На тлі всіх варіантів, як наголошували Повітряні сили, ставку вирішили робити на найбільш доступні F-16. Європейські країни знімали їх з озброєння, і ці літаки могли передати Україні у достатній кількості. Спільне постачання F-16 від Нідерландів, Данії, Бельгії та Норвегії вважалася найкращим варіантом.
Тоді виникає питання: якщо Україні планують передати близько півсотні F-16, навіщо ще 100−150 JAS 39E/F Gripen, які не будуть доступні найближчим часом? Річ у тому, що F-16, які отримає Україна, були випущені наприкінці 1980-х — на початку 1990-х років і знімалися з озброєння саме через поступове заміщення на F-35, наголошують у Defense Express.
Аналітики звернули увагу на важливий недолік Gripen — термін служби платформи. Шведський винищувач вже вісім років не отримував нових замовлень, і його єдиними операторами могли залишитися лише Швеція та Бразилія. Це ускладнювало подальші оновлення та модернізацію літака. Це пояснює, чому Україна не закупила додаткові F-16 у версії Block 70/72 та Повітряні сили не перевчилися на модернізовану версію вже відомого літака. У 2022 році саме такий варіант вважався більш доцільним.
За останні три роки ситуація змінилася, і зараз JAS-39E/F Gripen виглядає набагато привабливішим варіантом. По-перше, у США встановили надзвичайно високу ціну на нові F-16 Block 70/72 — 285 млн доларів за літак з мінімальним озброєнням для Філіппін та Перу. Це значно перевищує останню відому «тверду» ціну для Болгарії у 162,5 млн доларів у 2022 році.
Для Gripen ціни залишаються нижчими: 138,25 млн доларів за літак для Таїланду та приблизно 146 млн доларів у планах для Перу. Ще один важливий момент — шведський літак знову почав отримувати замовлення. Очікуються контракти для Перу та Колумбії, а також додаткові для Таїланду і Бразилії. Це свідчить про «ренесанс Gripen» і, як пише Defense Express, настав час «ставати в чергу за ці літаки».
Gripen раніше пропонували Індії у рамках конкурсу на 114 літаків з можливістю часткового виробництва на місці. Однак Делі, здається, віддає перевагу додатковим Rafale, пише видання. Тобто плани України отримати «не менше 100 Gripen» відповідають масштабній пропозиції, схожій на індійську, яка вважалася дуже вигідною.
22 жовтня президент України Володимир Зеленський заявив про підписання зі Швецією листа про наміри щодо співпраці у сфері розвитку повітряних спроможностей. Шведський прем'єр зауважив, що ця угода передбачає довгострокову співпрацю, а не конкретні постачання зараз.
Український президент зазначив, що ця угода надасть Україні можливість отримати серйозний флот винищувачів Gripen.