«Ми збирали уламки, як спогади»: як змінився пошкоджений війною ліцей у Хмельницькому
Пошкоджений війною Хмельницький ліцей
«Мамо, я не хочу помирати», — кричав мій брат. Віка, дев’ятикласниця з Хмельниччини, прокинулася серед ночі не від будильника, а від вибуху і дзвону скла. «Я вибігла в коридор і намагалася зберігати спокій. Але напруга, страх і паніка були занадто сильними…»
Це був ранок 13 травня 2023 року. Росія атакувала критичну інфраструктуру Хмельницького району ударними дронами. Частина снарядів влучила в житлові будинки та школу. За кілька секунд у коридорах навчального закладу вилетіли всі двері, вибило вікна і захитались стіни.
Пастух Єлізавета Вікторівна
Коли школа — це не лише класи
Та навіть у такий критичний момент школа залишилася точкою тяжіння для громади. Після удару сюди повернулися всі: з лопатами, відрами, зі сльозами в очах.
Даша Мозолюк
Діти, які подорослішали за ніч
Для учнів ця школа — більше ніж будівля. Це місце, де вони мріяли та росли. А тепер — разом прибирали скло, відновлювали порядок, шукали спільну опору в хаосі.
Вікторія Потапчук,
Як відновлюють школу, в якій залишилися мрії
Після перших днів хаосу й прибирання громада звернулася по допомогу. Школа увійшла до проєкту Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН) за підтримки Уряду Німеччини — «Ремонт шкіл у постраждалих внаслідок війни регіонах». Один із принципів ініціативи — Build Back Together: школу ремонтують не для людей, а разом із ними.
Важливо, що відбудова шкіл у межах програми не обмежується лише стінами класів. Простори перепроєктовуються так, щоб відповідати потребам сучасної освіти та громад. У школах з’являються мультифункціональні приміщення, які можна використовувати і для навчання, і для дозвілля, і для зборів громади. Це не лише змінює вигляд закладів, а й трансформує їхню роль: із формального місця навчання школа стає точкою єдності й розвитку.
Підхід Build Back Together, який застосовує ПРООН, кардинально змінює логіку відбудови. Тут важливо не лише відновити те, що було, а й створити краще — інклюзивне, стійке, дружнє середовище. І найголовніше — залучити тих, для кого ця школа є другою домівкою. Вчителі, учні, батьки мають голос. Їх слухають, до них дослухаються. І це — справжня інвестиція в майбутнє.
Зараз завершують ремонт: заливають підлогу, фарбують стіни, встановлюють двері й нове LED-освітлення.
Проєкт, який повертає до життя
Уся ця історія — частина більшого. Проєкт «Ремонт шкіл у постраждалих унаслідок війни регіонах» стартував у грудні 2022 року. Його реалізує ПРООН в Україні за фінансової підтримки Уряду Німеччини. Мета — не лише відбудова, а створення безпечного, гідного, доступного середовища.
12 шкіл у 5 областях України (Львівська, Хмельницька, Черкаська, Полтавська та Кіровоградська). Усі вони відновлюються для повернення понад 3 000 дітей до офлайн-навчання. Бюджет проєкту — 5 мільйонів євро.
Зруйноване — не означає втрачене
Це не просто школа. Це — серце громади. І тут знову буде лунати дитячий сміх як символ того, що попри війну діти мають право на дитинство, мрію і безпечний простір, а ще віру в те, що навіть після найтемнішої ночі настає світанок.