«Ми збирали уламки, як спогади»: як змінився пошкоджений війною ліцей у Хмельницькому

7 липня, 14:06
Партнерський проєкт
Пошкоджений війною Хмельницький ліцей

Пошкоджений війною Хмельницький ліцей

«Мамо, я не хочу помирати», — кричав мій брат. Віка, дев’ятикласниця з Хмельниччини, прокинулася серед ночі не від будильника, а від вибуху і дзвону скла. «Я вибігла в коридор і намагалася зберігати спокій. Але напруга, страх і паніка були занадто сильними…»

Це був ранок 13 травня 2023 року. Росія атакувала критичну інфраструктуру Хмельницького району ударними дронами. Частина снарядів влучила в житлові будинки та школу. За кілька секунд у коридорах навчального закладу вилетіли всі двері, вибило вікна і захитались стіни.

Пастух Єлізавета Вікторівна

учениця Хмельницького ліцею

«Я живу за два кілометри від епіцентру. Прокинулася о четвертій ранку від потужного вибуху ракети. Ми з родиною спустилися в коридор, почули різкий свист — і вже за лічені секунди пролунав гучний вибух. У ту мить усе моє тіло затремтіло, серце стискалося від страху. Я найбільше хвилювалася за свою сім'ю та кота, який тоді вибіг надвір», — згадує Ліза, ще одна учениця Хмельницького ліцею.

Коли школа — це не лише класи

Пошкоджений війною ліцей у Хмельницькому
Фото: Пошкоджений війною ліцей у Хмельницькому

Та навіть у такий критичний момент школа залишилася точкою тяжіння для громади. Після удару сюди повернулися всі: з лопатами, відрами, зі сльозами в очах.

Даша Мозолюк

учениця Хмельницького ліцею

«Разом з однокласниками ми пішли допомагати прибирати школу. Було дуже боляче й образливо через усе, що сталося в моєму рідному місті», — розповідає Ліза. «Мене порадувало, що прийшло багато людей. Ми працювали разом, як одна велика родина», — додає Даша, подруга Лізи.

У директора школи Жанни Демиденко досі перед очима той ранок. «Я бачила зарево. Ми приїхали до школи, ДСНС уже була на місці. Удар був страшний. 56 вікон влетіло. Двері розлетілися. Це було як кадри з фільму про апокаліпсис», — каже вона.

Пошкоджений війною ліцей у Хмельницькому
Фото: Пошкоджений війною ліцей у Хмельницькому

Діти, які подорослішали за ніч

Для учнів ця школа — більше ніж будівля. Це місце, де вони мріяли та росли. А тепер — разом прибирали скло, відновлювали порядок, шукали спільну опору в хаосі.

Вікторія Потапчук,

учениця Хмельницького ліцею

«Було боляче й образливо, адже травень — це період підготовки до випуску з 9 класу. А замість свята ми побачили руйнування. Особливо боляче було бачити наш клас — саме він постраждав найбільше. Здавалося, що разом з уламками зникли всі спогади…», — ділиться Віка.

Пошкоджений війною ліцей у Хмельницькому
Фото: Пошкоджений війною ліцей у Хмельницькому

Як відновлюють школу, в якій залишилися мрії

Після перших днів хаосу й прибирання громада звернулася по допомогу. Школа увійшла до проєкту Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН) за підтримки Уряду Німеччини — «Ремонт шкіл у постраждалих внаслідок війни регіонах». Один із принципів ініціативи — Build Back Together: школу ремонтують не для людей, а разом із ними.

Важливо, що відбудова шкіл у межах програми не обмежується лише стінами класів. Простори перепроєктовуються так, щоб відповідати потребам сучасної освіти та громад. У школах з’являються мультифункціональні приміщення, які можна використовувати і для навчання, і для дозвілля, і для зборів громади. Це не лише змінює вигляд закладів, а й трансформує їхню роль: із формального місця навчання школа стає точкою єдності й розвитку.

Відновлення Хмельницького ліцею за підтримки проєкту Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН)
Фото: Відновлення Хмельницького ліцею за підтримки проєкту Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН)

Підхід Build Back Together, який застосовує ПРООН, кардинально змінює логіку відбудови. Тут важливо не лише відновити те, що було, а й створити краще — інклюзивне, стійке, дружнє середовище. І найголовніше — залучити тих, для кого ця школа є другою домівкою. Вчителі, учні, батьки мають голос. Їх слухають, до них дослухаються. І це — справжня інвестиція в майбутнє.

«Дітей залучали, вони вибирали кольори. Ми хотіли, щоб коридори були в пастельних тонах, як сад навколо школи. Діти придумали, щоб на стінах була графіка — щоб не було нудно і сіренько», — каже Жанна Демиденко.

Зараз завершують ремонт: заливають підлогу, фарбують стіни, встановлюють двері й нове LED-освітлення.

Відновлення Хмельницького ліцею за підтримки проєкту Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН)
Фото: Відновлення Хмельницького ліцею за підтримки проєкту Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН)
«Тріщина в бетоні була дуже глибока — довелося заливати двічі. Але вони все роблять якісно. Ми чекаємо, що до кінця червня школа буде готова», — додає директорка.

Проєкт, який повертає до життя

Уся ця історія — частина більшого. Проєкт «Ремонт шкіл у постраждалих унаслідок війни регіонах» стартував у грудні 2022 року. Його реалізує ПРООН в Україні за фінансової підтримки Уряду Німеччини. Мета — не лише відбудова, а створення безпечного, гідного, доступного середовища.

12 шкіл у 5 областях України (Львівська, Хмельницька, Черкаська, Полтавська та Кіровоградська). Усі вони відновлюються для повернення понад 3 000 дітей до офлайн-навчання. Бюджет проєкту — 5 мільйонів євро.

Зруйноване — не означає втрачене

«Було страшно. Було боляче. Але ми разом. І ми відновлюємо свою школу. Ми зібралися. Ми прибрали. І ми повернемося сюди знову», — каже Даша.

Це не просто школа. Це — серце громади. І тут знову буде лунати дитячий сміх як символ того, що попри війну діти мають право на дитинство, мрію і безпечний простір, а ще віру в те, що навіть після найтемнішої ночі настає світанок.

Показати ще новини