«Проговоримо базові речі». Військова омбудсменка прокоментувала допис правозахисниці про мобілізацію її чоловіка, що викликав обурення
Ольга Решетилова прокоментувала допис про мобілізацію чоловіка правозахисниці, який викликав обурення в Мережі (Фото: Ольга Решетилова/Facebook)
Ольга Решетилова написала у Facebook великий пост, яким відреагувала на допис правозахисниці і журналістки Ирини Виртосу, яка назвала мобілізацію чоловіка «бусифікацією». Він викликав обурення в Мережі.
У своєму дописі, який отримав гостру реакцію від військових, волонтерів та дружин військових та загиблих героїв, Ірина Виртосу повідомила, що, щоб розшукати свого мобілізованого чоловіка, їй довелося звертатися до військової омбудсменки Ольги Решетилової.
Колишня уповноважена з питань захисту прав військовослужбовців та їхніх сімей, а з вересня 2025 року військова омбудсменка Ольга Решетилова відреагувала на резонансну колонку, опублікувавши у Facebook допис, в якому запропонувала ще раз проговорити базові речі.
Вона нагадала, що на четвертому році загальної мобілізації військовозобов'язані мають оновити облікові дані, з’являтись у ТЦК, бути готовим, що в будь-який момент можуть стати в стрій. Тих, хто цього ще не зробив, вона назвала «правопорушниками, безвідповідальними громадянами та безвідповідальними людьми, яким плювати на їхніх рідних».
Вона навела приклад батька чотирьох неповнолітніх дітей, який з 2022 року жодного разу не з’явився до ТЦК, щоб оновити дані, через що потрапив у розшук і був мобілізований.
«Так, у нього є законне право на відстрочку, яке просто треба підтвердити документально. І тепер купа людей мають включитися і витратити час для його звільнення. Таких випадків безліч. Це колосальна витрата ресурсів держави там, де їх і так катастрофічно не вистачає», — зазначила Решетилова.
При цьому вона зауважила, що вважає поганою та антигуманною практикою зникнення військовозобов'язаних зі зв’язку після доставлення їх до ТЦК. За її словами, відсутність зв’язку із рідними — це одна з причини великої кількості СЗЧ.
«Щодня ми маємо десятки звернень про те, що після доставлення до ТЦК військовозобов'язані зникають зі зв’язку з рідними. Це погана і антигуманна практика. Не лише тому, що громадяни мають право на зв’язок з близькими, а близькі мають право знати, що відбувається. А й тому, що це сильно демотивує і без того наляканого новобранця. Як показує досвід нашої роботи, відсутність зв’язку у перший період служби є однією з причин великої кількості СЗЧ. Я нещодавно працювала в одному навчальному центрі, де комбат в якості експерименту повернув телефони всім військовослужбовцям роти. Кількість СЗЧ в цій роті знизилась до нуля.
Тому так, ми реагуємо на такі звернення і забезпечуємо новобранцям зв’язок з рідними. Бо поки що, на жаль, всі мої прохання до КСВ налагодити роботу таким чином, щоб право на кілька дзвінків людині було забезпечено, зависають десь в повітрі", — пояснила обмудсменка.
Вона наголосила, що забезпечення прав людини і гідного початку військової служби — це надзвичайно важливе питання, проте запропонувала подивитися на це з точки зору тих військовослужбовців, які місяцями знаходяться на виконанні бойового завдання і не чуть своїх рідних.
«Їхні рідні також пишуть мені. Майже завжди дуже ввічливо, спокійно і без істерик. Просять уточнити хоча б, чи живі їхні хлопці. І тоді я прошу військову частину записати повідомлення військовослужбовця рідним по радіостанції і пересилаю їх голосовими в месенджери. Як правило, їхній зміст такий: „Я живий, здоровий. Дуже хочу до вас, але не можемо вийти, бо немає ким нас поміняти. Чекаємо на заміну і сподіваємося скоро бути вдома. Дуже люблю вас усіх“», — додала Ольга Решетилова.