Устрична ферма в Україні. Займатися тим, чим любиш... ласувати - фото
Спецпроект

Устрична ферма в Україні. Займатися тим, чим любиш... ласувати

5 жовтня 2016, 00:00

Як столичний працівник IT-сфери покинув перспективну роботу заради морського фермерства

Made in Ukraine

В один момент це маркування стало важити в Україні більше, ніж назви відомих іноземних торгівельних марок. Події, що розгорнулися в Україні у 2014 році, змінили уявлення і українців, і бізнесменів щодо внутрішнього споживання та виробництва. У такий буремний період трапитися може те, чого зовсім не чекали, адже криза – це час для змін. І саме у такий момент герой нашої історії зрозумів: його час настав. На мрію, яку він виношував роками і яка переверне усе його життя, у країні, що й сама змінюється, буде попит. Так, молодий бізнесмен Андрій Пігулевський ризикнув створити ферму устриць Устриці Скіфії. Першу – на території сучасної материкової України. Після трьох років помилок, успіхів і наполегливої праці він точно знає: наша країна ще не усвідомлює своїх можливостей.

Правильний бізнес

Амбіції до підприємництва Андрій Пігулевський мав завжди і не боявся їх реалізовувати у складних умовах, які диктували українські реалії. Ще у далекому 2004 році він започаткував свій власний бізнес в IT-індустрії. Десять років молодий підприємець імпортував обладнання для інтернет-провайдерів. З плином часу цікавість до ІТ-сфери почала зникати, робота перетворилася у просте заробляння грошей. А душа вимагала більшого – хотілося наповнити свою справу глибшим змістом. Тож у 2014 році він згорнув діючий бізнес, зібрав усі свої статки та заснував фермерське господарство. «Якщо раніше я розглядав лише фінансові показники, то в устричному бізнесі багато зійшлося – і пристрасть, і гроші, і можливості. Тому в даний час це справа всього мого життя», – відверто зізнається Пігулевський. Пристрасть до устриць у Андрія з’явилася ще на початку 2000-х. Будучи сироїдом, він вживав лише сирі і рослинні продукти. Такий спосіб харчування вимагав певних експериментів із різними дієтами. Так у полі зору нашого героя і з’явилися устриці, адже цей делікатес має високу харчову цінність. У м’ясі устриць містяться білки, такі мінеральні речовини, як залізо, кальцій і йод, а також вітаміни групи B.

фото з особистого архіву Андрія Пігулевського
власника мережі Устриці Скіфії

Пігулевський почав досліджувати, які устриці продаються в Україні і в які гроші обійдеться «устрична дієта», адже продукт був повністю імпортним. Як утворюється ціна на імпортний товар, Андрій вже знав добре, а от те, що Чорноморське узбережжя ще у XIX столітті славилося своєю устричною промисловістю на весь світ, стало для нього великим відкриттям. Як виявилося, якийсь час тому Україна була експортером устриць, а тепер не вирощує їх навіть для внутрішнього споживання. У той момент зародилася мрія відродити ці давні славні традиції і почати вирощувати устриці у себе на Батьківщині. Дослідження ринку показали, що ніша була незайнятою. В цьому і була основна проблема, зізнається Пігулевський. Три роки пішло у бізнесмена на наукові дослідження, пошуки акваторії для вирощування устриці. Та все одно, коли справа дійшла до запуску ферми, усе довелося переробляти. Одного разу він навіть думав згорнути бізнес-проект, коли професор Херсонського аграрного університету переконував Пігулевського, що устриця не зростатиме при температурі +25. Влітку Чорне море, особливо в лиманах, прогрівається навіть до 30 градусів і вище. Це ставило хрест на ідеї. «Знаєте, найбільшою помилкою було довіритися роботам наших великих наукових діячів про те, як вирощувати устрицю в умовах Чорного моря. Я проводив консультації з ними, але на практиці їхні знання і поради тільки зашкодили», – розповідає він. На щастя, Пігулевський вчасно схаменувся і відмовився будувати бізнес, опираючись на дослідження пострадянських науковців. Вже потім на практиці він з’ясував, що устриця переживає і більш екстремальні температури. Але така доля усіх першопрохідців – блукати, щоб знайти. До речі, тепер Устриці Скіфії співпрацюють із Академією наук України. На базі фермерського комплексу проводяться наукові дослідження.

Із любителя у професіонали

Сьогодні ферма устриць – це Андрій Пігулевський, 5 його помічників та до 40 тонн найпопулярнішої у світі устриці Crassostrea Gigas в українських ресторанах та супермаркетах. Вже за кілька років власник Устриць Скіфії планує наростити продуктивність до 100 тонн, адже попит на український морепродукт зростає у геометричній прогресії. «Нам пощастило, що гастрокультура у нашій країні тільки почала розвиватися: з'являються цікаві заклади з локальної кухнею, – радіє Пігулевський. – Нам навіть не довелося витрачатися на рекламу, усю стратегію реалізації вирішив один пост у Facebook. Нас тепло прийняли». Так з’явилися замовники. Через рік після відкриття, коли вже достиг перший урожай, Пігулевський познайомився із відомим ресторатором Дмитром Борисовим, власником мережі закладів Gastro Family, до яких входить і ресторан Bar Mushly. Борисов «з порогу» запропонував підтримку фермі та популяризацію українських устриць через свої ресторани.

фото з особистого архіву Андрія Пігулевського
власника мережі Устриці Скіфії

Наразі ні амбіції Пігулевського, ні його устриці вже не вміщуються в акваторії Херсонської області. Ферма плавно переїжджає до Одеської області. Саме там тепер компанія буде утримувати основну посадку устриць, планує розпочати вирощування досить цінних молюсків інших видів, а також елітний вид мідій. «Ми хочемо протягом декількох років завоювати як мінімум 80% українського ринку та почати експорт української устриці в найближче зарубіжжя. Дуже цікавить Болгарія, Молдова, Польща, Прибалтика», – каже український «устричний геній». Чому геній? Дуже просто: щоб виростити в Чорному морі устриць, достатньо зробити посів та стежити, щоб їх не з’їли рапани. А от щоб забезпечити українських гурманів смачними устрицями, Пігулевському доводиться постійно працювати над тим, щоб підлаштувати світовий досвід вирощування молюсків до українських умов. А це вже сфера know-how. Деякі з виробничих секретів методики, яку розробив молодий підприємець, на практиці зменшують термін вирощування устриць в 1,5 рази. «Ми знайшли правильну глибину, визначили правильну кількість устриць в мішках. Але це комерційна таємниця», – радіє Пігулевський.

Соціальний бізнес

Чи вважає наш герой, що створює соціальний бізнес? Напевно, судити українським споживачам. В Україну через високу вартість самих молюсків а також через їх здорожчання після девальвації гривні потрапляють устриці найбільш доступної цінової категорії. На момент, коли Пигулевський тільки сіяв перші грядки устриць, імпортний продукт в українських супермаркетах продавався у середньому по €2-2,5 за штуку. Зараз українська устриця в Metro у роздробі коштує €1, або близько ₴30, а смакові якості її часто кращі за іноземну. Перший врожай Устриць Скіфії продавали по собівартості, тоді це був також €1. Але потім собівартість почала падати, і підприємство вийшло на певну маржинальність, не змінюючи ціну. У найближчі роки за рахунок вдосконалення механізму дозрівання та нарощування бізнесу український підприємець планує довести роздрібну ціну устриці до $0,5. «Щоб будь-який українець міг купити устрицю за півдолара, – каже Пигулевський. – Наше Чорноморське узбережжя має величезний потенціал для вирощування молюсків, креветки, риби у великих кількостях. Але поки ми маємо лише поодинокі маленькі ферми, а держава могла б стимулювати розвиток морекультури в Україні».

5 питань до Андрія Пігулевського

Андрій Пігулевський
власник мережі Устриці Скіфії

1. Скільки склав стартовий капітал вашого бізнесу?

– Більше $200 тыс.

2. Якою була найбільша перешкода для бізнесу?

– Це наукові пошуки. Відсутність консультантів або хоч якогось наукового осмислення устричної проблеми. Коли я організовував першу ферму в Україні, довелося діяти навмання.

3. Чи почали б ви все ще раз?

– Так. Але тільки усе зробив би інакше.

4. Хто з бізнесменів вас надихає?

– Мабуть, індійський винахідник і підприємець Аруначалам Муруганантам, який винайшов досить просту технологію виготовлення жіночих прокладок. Ця людина не мала нічого, але створила соціально орієнтований бізнес. Він допомагає найбіднішим верствам населення. Але його бізнес, крім того, дуже успішний, його бізнес-кейси пробують застосувати в Бангладеші, в Китаї і т. д.

5. На що б ви ніколи не пішли заради успіху у бізнесі?

– Успіх змінює людей, але через здоров’я та життя близьких я б не переступив.