Покупок і видовищ - фото

Покупок і видовищ

26 липня 2018, 09:38

На столичному ринку торгових центрів гряде революція: за кілька років їхні площі подвояться, а самі ТРЦ більше розважатимуть, ніж торгуватимуть

На столичному ринку торгових центрів гряде революція: за кілька років їхні площі майже подвояться, а самі ТРЦ більше розважатимуть своїх відвідувачів, ніж торгуватимуть

Відео дня

Катерина Шаповал

На початку року в Києві стало на одне масштабне заморожене будівництво менше — робітники повернулися на майданчик біля метро Почайна (Петрівка), де стирчать елементи величезного торговельно-розважального центру (ТРЦ). Це недобудований Blockbuster Mall, сумарні торгові площі якого складуть рекордні для столиці 120 тис. кв. м.

ТРЦ мав відкрити свої двері ще 2015 року, але 2014-го вдарила економічна криза, і на будмайданчику все завмерло.

Подібне трапилося не тільки з цим об'єктом — девелопери заморожували все, що могли. І в 2015–2017 роках у столиці здали рекордно мало нових торгових площ.

Тепер же, якщо оцінювати з відновлення робіт у Blockbuster Mall, криза відступила. До того ж не тільки на даному об'єкті, а й у всій галузі.

Темпи введення нових об'єктів такі, що цього і наступного року в Києві здадуть 700 тис. кв. м торгових площ, підрахували в консалтинговій компанії Colliers International. Такими темпами торговельна нерухомість у головному місті країни ще ніколи не розвивалася.

У підсумку сумарні торгові площі київських ТРЦ із нинішніх 1,2 млн кв. м підскочать одразу до 2 млн кв. м.

Окрім Blockbuster Mall, внесок у цей рекорд повинні зробити й інші гіганти, на будмайданчиках яких завирувало життя: Retroville з торговими площами понад 80 тис. кв. м, торговельні центри Лук'янівка і River Mall, де під магазини та кафе заплановано 47 тис. і 60 тис. кв. м відповідно.

У Києві почали будувати і нові ТРЦ — наприклад, Obolon Plaza на 10 тис. кв. м.

"Із кризи ринок вийшов, має хороші перспективи і потенціал", — каже Наталія Кравець, голова департаменту торговельної нерухомості Colliers International. Крім того, свої висновки вона робить не тільки на динаміці введення нових торговельних об'єктів, а й на підставі цифр, які говорять про скорочення показника вакантності вже робочих ТРЦ.

Зараз середня частка вільних площ за київськими великими торговими об'єктами менше 10%. І Кравець прогнозує, що вже невдовзі цей показник і зовсім упаде до 5% і менше.

Більше метрів

Михайло Меркулов, керівник компанії Arricano Real Estate, що володіє ТРЦ Лук'янівка, який ще будується, нинішньою ситуацією на ринку задоволений. Стабілізувалася економіка, завдяки чому компанія може залучити в проект додаткові інвестиції розміром $50 млн. Зростає і кількість клієнтів, яким потрібні торгові площі, — мова про бренди та марки, що виходять на український ринок ритейлу.

"Ми бачимо, що заходять такі великі гравці, як [турецькі ритейлери] De Facto, Koton, [європейські] H&M і Decathlon", — розповідає Меркулов.

Окрім перерахованих, торік у країні відкрили магазини ще 18 світових брендів одягу — вони раніше або не були представлені на національному ринку, або повернулися на нього після закінчення кризи. Про це НВ розповіли в Українській торговій гільдії.

Активізація глобальних гравців підтримується діями локальних національних виробників. Невеликі українські торгові марки завдяки підвищеному через девальвацію попиту на їхню продукцію перейшли на новий рівень розвитку: виросли, фінансово зміцніли і почали відкривати свої реальні магазини в ТРЦ, а не тільки торгувати в інтернеті.

Меркулов наводить як приклад успішні марки одягу Must Have та Vovk, які тепер мають зали в найбільших ТРЦ країни.

Для торговельного центру такі гравці корисні: вони не лише займають торгову площу, а й приводять тих людей, які звикли купувати все онлайн.

Люди ходять у ТРЦ і по настрій
Євгенія Локтіонова,
директор Української торгової гільдії

Прикладом може бути магазин української торгової марки Urban Planet, відкриття якого планується у ТРЦ РайОN (належить Arricano). "Коли вони [подібні марки, раніше торгували виключно в інтернеті] до нас приходять, ми розуміємо: вони приводять свою аудиторію, — пояснює Меркулов. — У нас з'являються люди, які ніколи б до нас не зазирнули".

Оптимізмом власників ТРЦ заряджають і споживчі настрої українців, каже Євгенія Локтіонова, директор Української торгової гільдії.

У липні цьогоріч, за даними дослідницької компанії GfK, індекс споживчих настроїв — готовність населення робити великі покупки і його віра у зростання доходів — збільшився до 65 пунктів. Водночас середнє значення цього показника за підсумками 2017-го становило 59 пунктів. А в перші постмайданні роки значення індексу було ще нижчим.

Зростання частки оптимізму в настроях споживачів відмінно відчули на власній шкірі в компанії Intertop Ukraine, найбільшому взуттєвому ритейлері країни.

"Ми [після 2014-го] відчули кризу на дитячому взутті, продажі якого скоротилися", — розповідає Наталія Андрющенко, директор із розвитку Intertop Ukraine. Останнє, на чому українці, за її словами, готові економити, — це діти. І якщо співвітчизники почали купувати своїм чадам після девальвації гривні дешевше взуття, ніж той середній сегмент, з яким працює Intertop, значить, в економіці все було погано.

Криза спровокувала зростання числа магазинів-аутлетів, що працюють зі знижковими цінами.

Але тепер спад позаду, оптимістично розповідає Андрющенко, — на дітях перестають економити.

КЛІЄНТИ ЗОРІЄНТУВАЛИСЯ: Наталія Андрющенко з Intertop розповідає, що українці вимкнули режим жорсткої економії

Нестримні веселощі

З деякими наслідками кризового минулого в столичних ТРЦ живуть досі. І не шкодують про це.

Справа стосується букви "Р" в абревіатурі ТРЦ — тобто сегмента розваг. Під впливом економічних проблем населення пішло зростання фуд-кортів — зон фастфудів — і ресторанів торговельних центрів. За словами Локтіонової, цей сегмент активно розвивався.

"Люди ходять у ТРЦ не тільки на закупи, а й по настрій, — пояснює експерт. — Подивитися кіно, покататися на гірках, поїсти на фуд-корті. Все це доступна емоція".

Кравець із Colliers додає: коли в країні відбуваються потрясіння, людям потрібна віддушина. Тому вони активніше розважаються і підіймають собі настрій за допомогою їжі.

Паралельно зростанню попиту на емоції змінюється і формат розважальних зон у столичних ТРЦ, говорить Кравець: вони стають просторішими, переорієнтовуючись на активні розваги. "Йде перехід від ігрових автоматів до теми здорового способу життя: батутних парків, спортивних снарядів", — розповідає експерт, наголошуючи на тому, що подібний процес відбувається в усьому світі. Атракціони вимагають свободи і простору, тому власники ТРЦ і віддають їм дедалі більше й більше площ.

І надалі неторгові формати будуть відвойовувати собі нові місця під штучними "сонцями" київських ТРЦ, вважає Микола Чумак, директор консалтингової компанії IDNT. Адже торговельно-розважальним центрам потрібні нові аргументи для залучення споживачів. А головні орендарі скорочують розміри своїх магазинів, переводячи частину продажів в інтернет.

Знаковими прикладами подібного роду дій експерти називають зменшення торгових площ тих самих Intertop і Comfy — одного з найбільших продавців електроніки та побутової техніки.

Comfy ще з 2014 року взявся "підрізати" розміри своїх магазинів — із 2 тис. кв. м до 1,5–0,8 тис. кв. м.

Intertop впрягся у цей віз пізніше — в 2017-му: ритейлер послідовно стискає торгові точки та зали з 500 кв. м до 350–400 кв. м.

РЕАЛЬНЕ ЖИТТЯ: Михайло Меркулов з Arricano каже, що українські виробники одягу приводять за собою в ТРЦ онлайн-покупців

ТРЦ — торговельно-революційні центри

Чумак із IDNT вважає, що зараз ринок київської торговельної нерухомості стоїть на порозі справжньої революції. Мовляв, якщо девелопери побудують і введуть в експлуатацію навіть половину заявлених до здачі в найближчі два роки торгових об'єктів сумарною площею в 700 тис. кв. м, це кардинально змінить ринок.

Тому що нові ТРЦ вигідно відрізняються від своїх "старих" побратимів актуальними технічними рішеннями і підвищеним рівнем зручностей для клієнтів. І покупці здебільшого не захочуть відвідувати вже давно працюючі центри, які нагадують промислові ангари.

"Хто буде їздити в темні коробки без вікон і дверей, якщо ті самі улюблені бренди з'являться у красивому ТРЦ із терасою, розважальною зоною та ескалаторами?" — запитує Чумак. І сам же на нього відповідає: ніхто.

ПІШЛИ НА РЕКОРД: Наталія Кравець із Colliers International впевнена, що за кілька років у Києві здадуть рекордну кількість торгових площ

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X