Головний висновок. Що показали результати виборів мерів
Про мистецтво спілкування з народом і конкретні результати діяльності
Жоден з кандидатів від партії Слуга народу поки що не став мером ні в одному з обласних центрів України. 10 діючих мерів перемогли в першому турі. І це число стане більше після того, як пройдуть всі другі тури.
Є безліч чинників, чому діючі мери отримали перевагу в порівнянні зі своїми конкурентами, навіть якщо у цих конкурентів була підтримка президента Зеленського.
Діючі мери сьогодні перемогли і перемагають незалежно від їх партійної приналежності. Від того праві вони чи ліві. Звинувачуються в сепаратизмі чи мають проукраїнську позицію. Токсична їх біографія чи вони з ідеальною репутацією.
Але є один фактор, що здається мені основоположним. Це не просто українська тенденція — це тенденція всього нашого часу.
В нашу епоху, коли роль інформації, а значить, і комунікації, під час якої ви отримуєте цю інформацію, в рази зросла, стало загальним переконання, що успіх супроводжує лише тих, хто освоїв вміння добре і грамотно комунікувати. Тих, хто знає, як бути переконливим для інших людей. Бути талановитим і цікавим комунікатором. Тонко відчувати потребу інших в тому стилі спілкування, який від вас очікують. І цього достатньо.
Але сьогодні я спостерігаю перші позиви переглянути це твердження, як незаперечну істину. Поступово люди починають розбиратися в тому, що добре вибудувана комунікація як ознака хорошого політика, управлінця або професіонала — хоч і обов’язковий елемент цих професій, однак недостатній.
Є велика різниця між політиком, який вміє комунікувати, і політиком, який вміє змінювати світ.
Так, щоб змінити світ, потрібно теж володіти інструментами комунікації. Зрештою, в цьому полягає моя професія — допомагати політикам, які хочуть змінити світ, вибудувати переконливу комунікацію із соціумом. Але вміння бути переконливим — це просто інструмент, який можна використовувати і для особистої вигоди, обдуривши виборців, і для того, щоб обертати шестерні прогресу.
Якщо вміння будувати простір для життя — це механізм, працювати який змушують мрії, бачення, задуми, воля і професіоналізм політика, то комунікація — це мастило, яке допомагає легше крутити шестерні цього механізму.
Якщо ти вмієш змінювати світ, але поганий комунікатор, цей механізм рухається без змащення зі скрипом і повільно. А якщо ти додаси туди мастило вмілої комунікації, то шестерні втілення твоїх ідей і задумів будуть обертатися ефективніше, швидше і легше.
Але якщо політик продає суспільству лише мастило, без самого механізму, рано чи пізно його успіх закінчиться ганьбою обманщика. Рано чи пізно ніхто не захоче купувати просто словесний солідол.
У діючих мерів українських міст ця перевага, цей механізм був просто за фактом їх посади. Якщо ти діючий міський голова, ти можеш наповнити місто реальними результатами своєї роботи, які можна побачити і помацати власними руками. Ти можеш вчасно відремонтувати і запустити опалення, побудувати нові дороги і мости, запустити нові маршрути електротранспорту, навести порядок в парках і на стадіонах.
В Україні попит на нову владу завжди народжує владу попередників. Радянський партократ Кравчук породив попит на червоного директора Кучму. Кучма породив попит на Ющенка і «бандитам-тюрми». Ющенко породив попит на Януковича, який обіцяв почути кожного. Янукович породив Майдан. А Майданом скористався Порошенко, обіцяючи жити по-новому. Брехня Порошенка породила попит на нові обличчя Зеленського. Некомпетентність і слабкість Зеленського породила попит на компетентність і політичну волю.
А компетентність і політична воля сьогодні живе не на Печерських пагорбах. Сьогодні вона в українських регіонах. У мерів міст і у лідерів місцевого самоврядування. Тепер попит на тих політиків, які можуть показати результати своєї роботи.
І все менше попит на тих, хто тільки декларує, тільки критикує, тільки обіцяє, тільки мудрує на політичних ток-шоу, тільки наповнює наш простір — відосиками, роликами, рекламою.
Харизмат «старої гвардії» Ляшко програв свої вибори на Чернігівщині ще й тому, що загрався в чисту комунікацію. Його голий торс і вила не просто не додали йому симпатиків, щвидше, він навіть образив таким чином виборців. Після перегляду цього твору сільської самодіяльності адекватний громадянин подумав: ми повинні голосувати за цього співака з вилами? А де твої результати за всі роки твого перебування в політиці? Готівка в декларації і особняк, в якому ти живеш, дорогий автомобіль і охорона? І ось цей кліп?
Коли Порошенку поставили запитання: у чому була головна причина програних виборів за другий термін президентства? Він відповів: очевидно, у нас недостатньо добре була вибудувана комунікація з виборцями. Комунікація як раз у Петра Олексійовича була однією з найпотужніших за всю історію українських виборів. Такої кількості зусиль, докладених його штабом з очорнення супротивників і пред’явлення всіх переваг самого кандидата, а також проплачених експертів, ніколи ще не було.
Порошенко провалив не комунікацію. Він провалив саме президентство. Таємний договорняк з Медведчуком став початком проросійського і олігархічного реваншу. Це не можливо було приховати за патріотичними гаслами. Він так і не демонтував українську тіньову державу олігархів. Він її очолив. І це не можна приховати інформаційною ширмою про армію, томос, мовоу і 144 реформи. Обов’язково десь вилізуть Семочки або сім'ї Свинарчуків. Країна не зажила по-новому.
Зеленський не такий хитрий, як його попередник, не такий артистичний в політичній риториці. Але він йде тим же шляхом. Він швидко вчиться. Він знову вважає, що його врятує комунікація, політтехнологи і новий серіал, але вже в форматі реаліті.
Але ніякі акторські здібності й умілі вправи в комунікації з виборцями не врятують. Ні відео з Феофанії, ні Велике будівництво, ні навіть «народовладдя» на папірці з п’ятьма запитаннями— більше не працюють. Часи гасел, декларацій, обіцянок і відосиків закінчуються. Починаються часи попиту на результати.
Текст опубліковано з дозволу автора
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ