Українські реформи. Якими я їх бачу

7 вересня 2017, 09:33
200
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Україна повинна прискорити реформи, щоб отримати підтримку інвесторів

Про реформи і майбутнє України Іван Міклош розповість завтра на лекції «Україна майбутнього» в рамках проекту НВ «Діалоги про майбутнє». Як потрапити на лекцію тут

Через три роки після Революції гідності, відомої як Євромайдан, як всередині України, так і за її межами існує деякий скептицизм щодо прогресу і стабільності українських реформ.

Важливо, що незважаючи на труднощі і проблеми, Україна зараз вперше в своїй історії дійсно змінює і трансформує неефективну, деформовану і зіпсовану модель, що існувала завдяки комуністичній спадщині і відсутності реформ після краху радянського режиму. За три роки було зроблено значно більше, ніж за останні 20 з гаком років. І це підтверджують незалежні аналітики і спостерігачі.

Звичайно, можна було зробити ще більше, але реформи - це складний політичний процес. Ті, хто користувався і досі користується старою, корумпованою олігархічною системою, виступають проти реформ усіма можливими способами. Їх найсильніший інструмент - популісти, особливо це стосується політиків.

Найбільшими досягненнями України за останні три роки стали макроекономічна стабілізація, очищення банківського сектора і боротьба з корупцією.

Що стосується макроекономічної ситуації, то тут досягнуто різке скорочення дефіциту державних фінансів (з 10,5% ВВП у 2014 році до 2,2% у 2016 році). Частка державних витрат у ВВП знизилася з більш ніж 50% ВВП в 2014 році до 40,6% в 2016 році. Курс валюти стабілізовано після переходу валютного режиму з фіксованого на плаваючий обмінний курс, а інфляція (яка навесні 2015 року сягнула 60%) була знижена.

Корупція все ще залишається великою проблемою для України, але є і позитивні зміни: скорочення субсидій на енергоресурси для домогосподарств, очищення банківського сектора, дерегуляція і впровадження нової електронної системи державних закупівель (ProZorro).

Основним джерелом корупції в країні були субсидовані ціни на енергоносії, які щорічно коштували уряду близько 10% ВВП і давали можливість олігархічним групам купувати дешеву субсидовану енергію і продавати її за нерегульованими цінами для підприємств або на експорт, заробляючи мільярди на цьому процесі. 1 травня 2016 року субсидії на електроенергію для домашніх господарств були скасовані. Це сталося на рік раніше, ніж було передбачено програмою МВФ.

Реформатори повинні перемогти своїх головних ворогів - популістів і корупціонерів

За останні три роки Україна скасувала більше 3000 регуляторних актів, які лежали в основі корупційних схем і тиску на бізнес. Обсяг дозвільної документації був скорочений на 40%, ліцензійних документів - на 46%, обов'язкових сертифікатів - на 90%.

Третє за величиною джерело корупції, яке втратило чинність, - це держзакупівлі. З 1 серпня 2016 року всі державні установи України повинні використовувати нову електронну аукціонну систему ProZorro. ProZorro робить закупівлі повністю прозорими і зводить до мінімуму корупцію. У 2016 році система завоювала престижну нагороду World Procurement Award.

У чому основні загрози процесу реформування України? Безумовно, це відсутність прогресу в приватизації (Україна все ще налічує більше 3000 державних підприємств), відстрочка лібералізації ринку землі (7 млн. приватних власників володіють 28 млн. гектарів землі, продаж якої заборонено протягом останніх 15 років), повільний прогрес у реформуванні правоохоронних органів і ризик втрати тендітної макроекономічної стабільності.

Для вирішення цих проблем і загроз уряд Гройсмана розробив ряд пріоритетів на свій другий рік роботи: пенсійну реформу, реформу охорони здоров'я, освіти (все це сприяє бюджетній консолідації, а, отже, макроекономічній стабільності), приватизацію та лібералізацію ринку землі.

В рамках пенсійної реформи був прийнятий закон, завдяки якому пенсійна система стане справедливішою і більш стійкою у фінансовому відношенні. Реформа узгоджена з МВФ. На урядовому рівні також підготовлені амбітні законодавчі нововведення в області реформи охорони здоров'я, і перша частина цього пакету вже була прийнята парламентом у першому читанні. У червні Кабмін підготував новий законопроект про приватизацію, який дозволить дійсно запустити цей механізм. Уряд створив передумови для прискорення процесів реструктуризації держпідприємств і поліпшення їх управління шляхом найму професійних і незалежних членів Наглядових рад.

Україна все ще знаходиться в стані військового конфлікту на Донбасі, але 90% території країни залишаються безпечними та вільними від війни. Сьогодні в Україні є сильна і ефективна армія, яка здатна запобігти подальшому поширенню конфлікту.

Україна дійсно має величезний потенціал, але поки що реалізовує його не повною мірою. Цей потенціал можна буде успішно використовувати тільки в разі безперервності і прискорення реформ.

Для цього необхідно домогтися високого і стійкого економічного зростання. Але це неможливо без залучення прямих іноземних інвестицій. При цьому отримання ПІІ неможливе без подальшого прогресу в реформах.

Гарна новина полягає в тому, що український уряд це розуміє; погана новина - що необхідні кроки (наприклад, реформа правоохоронних органів, захист прав власності, приватизація, демонополізація і дерегуляція) робляться недостатньо швидко.

Однією з найбільших перешкод для залучення іноземних інвестиції все ще залишаються слабкість в сфері безпеки і захисту прав власності. Перші позитивні результати в цих областях були досягнуті, але необхідно зробити набагато більше.

Для того щоб використовувати весь свій потенціал, Україні потрібні успішні і стійкі реформи. Україні необхідно продовжити і навіть прискорити процеси реформування, які почалися після Євромайдану.

Друга частина президентського терміну Петра Порошенка, а також наступна каденція будуть вирішальними в цьому відношенні. Реформи неможливі без реформаторів, і реформатори повинні перемогти своїх головних ворогів - популістів і корупціонерів.

Новое Время запрошує на лекції наших відомих колумністів Діалоги про майбутнє. Детальна програма тут

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени



Журнал НВ (№9)

Справа, котра топить президента

Напередодні президентських виборів Петро Порошенко опинився в епіцентрі потужного скандалу в оборонному секторі, який може коштувати йому другого терміну

Читати журнал українською

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

nv-opinion@nv.ua

Вибір редакції

Політика

Вчора, 18:55

thumb img
Поважаю євреїв і росіян, але президентом повинен бути українець. Користувачів Facebook обурила фраза політолога Палія
Країни

Вчора, 14:17

thumb img
В Індонезії рятують самицю орангутана. В її тілі знайшли 74 кулі
Події

Вчора, 19:02

thumb img
Кримінал та заборона ЗМІ. Що відомо про законопроект щодо фейків у професійних медіа