Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Поки ми тупцюємо на місці

5 грудня, 10:37
640
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Поки ми намагаємося знайти своє ексклюзивне рішення в адмініструванні податків, глобальна податкова система зазнала безпрецедентних змін за останні кілька років

«Ми продовжимо нашу роботу зі створення глобальної, стійкої і сучасної міжнародної податкової системи, заснованої на міжнародних податкових угодах і правилах трансфертного ціноутворення. Ми також вітаємо міжнародне співробітництво в просуванні такої податкової політики, яка стимулює економічне зростання» - ідеться в Декларації лідерів Великої двадцятки «Формування консенсусу в інтересах справедливого та сталого розвитку», ухваленої за результатами зустрічі в Буенос-Айресі.

Поки ми намагаємося знайти якесь своє ексклюзивне рішення в адмініструванні податків, глобальна податкова система світу зазнала безпрецедентних змін за останні кілька років. Мені іноді здається, що ми просто не здатні відрізнити щось важливе і потрібне, куди варто спрямувати всі наші зусилля. І тупцюємо на місці в нескінченних дискусіях, намагаючись самоствердитися у своїх же очах. З одного боку, критикуємо повільне зростання економіки в Україні, з іншого боку – нічого не робимо для того, щоб його прискорити.

Ми не довіряємо не лише собі, а й усьому світу, який, до речі, в цифрах, а не на словах показує, як можуть працювати податкові стимули економічного зростання. Наприклад, як ідеться у звіті Генерального секретаря ОЕСР лідерам Великої двадцятки, використання механізмів добровільного дотримання податкового законодавства спільно з проведенням офшорних розслідувань вже до червня 2018-го дало можливість юрисдикціям по всьому світу отримати плюс 93 млрд євро додаткових доходів від сплачених податків, відсотків і штрафів. Для порівняння, це в тричі більше за доходи держбюджету України на 2019 рік.

Втрати бюджету – це пряме вирахування безпосередньо з рівня життя українців

І це не якийсь там розрахунковий показник, до якого можна апелювати, як до гіпотези. Це емпіричні дані – фактичний результат. У математиці вважається, що коли гіпотеза доведена, то вона стає теоремою. Як теорема Ферма або Піфагора, пам'ятаєте? З ними не сперечаються.

Крім того, в рамках автоматичного обміну інформацією (CRS) у перший рік роботи (2017 рік) було розкрито деталі рахунків на сотні мільярдів євро. Нині податкові органи ведуть роботу з оподаткування доходів щодо розкритих активів.

Іншим податковим стимулом економічного зростання є проект ОЕСР і Великої двадцятки – План дій BEPS. Нагадаю, що коли починався проект BEPS, було пораховано, що вартість ухилення від сплати податків для урядів становила від $100 до 240 млрд на рік.

На сьогодні, згідно з даними ОЕСР, 124 країни і юрисдикції приєдналися до виконання мінімального пакету Плану дій BEPS, а це 95% світового ВВП. Крім того, значного прогресу вдалося досягти щодо боротьби зі шкідливими податковими режимами – 243 преференційних податкових режими було переглянуто і більше ніж 134 режими вже були змінені/скасовані або перебувають у процесі зміни/скасування в рамках проекту BEPS.

84 країни вже приєдналися до багатостороннього інструменту BEPS – MLI. Цей інструмент дає змогу країнам одночасно переглянути чинні конвенції про уникнення подвійного оподаткування. За даними ОЕСР, коли буде досягнуто більшої кількості ратифікацій, очікується, що багатосторонній інструмент BEPS приведе до зміни 1400 двосторонніх податкових угод, які будуть посилені проти податкових зловживань.

Що це означає? Перш за все, це говорить про те, що можливостей для розмивання податкової бази і переміщення капіталу в низькоподаткові юрисдикції стає все менше і менше. Світ стає прозорим завдяки імплементації стандартів прозорості. Простими словами – офшори зникають з карти світу, як свого часу зникла банківська таємниця. Таким чином, глобальне впровадження чотирьох мінімальних стандартів BEPS справило реальний відчутний вплив у боротьбі з розмиванням податкової бази і виведенням прибутку в низькоподаткові юрисдикції.

Що буде третім податковим стимулом економічного зростання і де незабаром варто очікувати глобальних рішень? Це цифрова економіка. Очевидно, цифровий сектор світової економіки є найбільш швидкозростаючим і становить майже 3% світового ВВП. Один з конкретних результатів роботи в галузі цифрової економіки – стягування ПДВ на суму зростаючого обсягу товарів і послуг, придбаних онлайн приватними споживачами у закордонних постачальників. Нові принципи і механізми збору ПДВ були узгоджені в звіті BEPS Action 1 ще в 2015 році і виглядають вони досить перспективними. За даними ЄС, загальний дохід з ПДВ від впровадження нових механізмів перевищить 3 млрд євро. Однак, оскільки не було досягнуто консенсусу щодо ширших податкових викликів, пов'язаних з цифровою економікою, робота все ще триває. Очікується, що глобальний консенсус буде знайдено до 2020 року.

Настав час діяти. Ігноруючи імплементацію стандартів прозорості, мінімального пакету BEPS, Україна втрачає додаткові доходи бюджету. Втрати бюджету – це пряме вирахування безпосередньо з рівня життя українців. Пора підняти завісу непрозорості щодо багатства, яке зберігається за кордоном. І це те найважливіше та найпотрібніше, на що варто витрачати силу і енергію політикам, уряду, президенту.

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

nv-opinion@nv.ua