Формула для нового президента?

8 січня, 16:17
2696
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Кампанія стартувала, знову шквал облич, гасел, бордів, популізму, проплачених рейтингів. Шанс помилитися зростає

Пропоную кожному повторити мій експеримент. Спробуйте абстрагуватися від інформаційного сміття і сформувати свої вимоги до майбутнього президента. Потім порівняйте їх із чинними кандидатами. Поїхали!

Я розділила свої очікування на дві частини: як особистість (державного діяча) і як драйвер змін у країні (конкретні завдання в конкретних сферах ведення).

З особистими було простіше, виходила з власних уявлень і вимог до себе. Тому мій президент повинен:

  • Мати стратегічне бачення розвитку країни (розуміння ситуації, ризиків, можливостей, знати потенційні кроки на найближчі 5, 10, 20 років). Тільки так можна перевірити патріотизм і любов лідера до країни – немає візії, немає віри і любові. Це моя особиста думка.
  • Не мати «хвостів» перед олігархами, перед старими елітами, перед Кремлем. Це, звичайно, звучить трохи романтично, але саме ці люди з підгодованими політиками затримують розвиток економіки. І саме старі еліти були базою для розвитку олігархії, її процвітання і закріплення в системі влади.
  • Мати певний кредит довіри від громадян і взагалі населення, бо перші 5-7 років доведеться робити непопулярні реформи і вимагати від населення дуже серйозних жертв, старанніше працювати, менше розраховувати на державу і не відразу бачити результат, але знати, що він буде.
  • Мати репутацію (як мінімум не мати зіпсованої) за межами країни і досвід ведення переговорів. З різними суб'єктами, в тому числі іноземними. Бо для спілкування зі світовими лідерами важливо, щоб людина мала хоч мінімальний бекграунд такого спілкування. Важливо: володіти хоча б однією іноземною мовою!
  • Вміти комунікувати і пояснювати людям кожен свій крок і рішення, нести відповідальність за помилки. Адже непопулярні реформи будуть саме в їхніх інтересах, але позитивні зміни не відразу буде видно і їх потрібно пояснювати.
  • Бути готовим просувати країну на всіх рівнях: від лідерів інших країн до інвесторів і українців, які виїхали з країни.
  • Надихати!

Далі про конкретні кроки, яких я як громадянин, але з певним політичним досвідом, очікую. Почну з очевидного: реалізації повноважень згідно з Конституцією і місця Гаранта в політичній системі країни.

Перш за все, президент відповідає за зовнішню політику, за взаємодію з іншими державами, зовнішню суб'єктивізацію України.

Пропоную кожному повторити мій експеримент

Нарівні з цим президент відповідає за питання безпеки – як кордонів, так і внутрішньонаціональної ситуації. Президент через призначення впливає на ефективність роботи Генеральної прокуратури, СБУ і судовий корпус.

Виходячи з цього, мої очікування від найбільш гідного кандидата зводяться до:

Головний пріоритет у зовнішній політиці: Україна знаходиться в стані війни, і відповідно підтримка міжнародного суспільства є критично важливою. Але важливо не забувати, що політика – продовження економічних інтересів країни. І потрібно не просто шукати допомогу, йти до партнерів з простягнутою рукою «допоможіть, захистіть» – ні, потрібно вибудовувати системні, партнерські взаємовигідні відносини з глобальними суб'єктами, де будуть збігатися їхні економічні інтереси з інтересами України.

Економічне співробітництво

  1. Наприклад, Америка зацікавлена у зростанні свого впливу в Євразії, причому не стільки військового, скільки економічного. Восени Польща уклала контракти на повне забезпечення себе американським скрапленим газом. Україна, яка займає 2-е місце в Європі, за достатніх інвестицій впоралася б з цим завданням, завантаживши свою ГТС, яка стане порожньою після запуску Північного потоку 2. Але Україна поки нічого не робить на шляху до такої кооперації. Можливо, новий президент не упустить таку можливість.
  2. Китай зацікавлений у розвитку нових логістичних коридорів. Через Україну проходять дві гіпотетичні гілки нового Шовкового шляху, які дали б Україні не менше $20 млрд у транспортну інфраструктуру. Важливо відзначити, що Китай інвестує в зонах військових конфліктів, його це не лякає. Більш того, конфлікти там йдуть на спад. Але як Україні скористатися такою можливістю, якщо за всю каденцію Порошенко був у Китаї лише один раз. Китайський бізнес дуже чутливий до таких сигналів.
  3. Україна – воююча країна. Війна допомагає відновити ВПК, і ми маємо унікальні розробки. Досвід США (DARPA), приватних ізраїльських компаній буде корисний не тільки для посилення обороноздатності країни, але і комерціалізації розробок у мирному житті. Адже багато гаджетів і технологій сьогодення були спочатку продуктами ВПК. Оновлення системи освіти та інновацій зробить Україну країною інноваторів і це хороша база кооперації з провідними дослідницькими центрами світу і база для майбутніх інвестицій у країну.
  4. У світі понад $3 трлн вільних інвестиційних ресурсів, Україна отримує всього 0,07% від них. Інвестор обирає юрисдикцію за групою критеріїв – захист інвестицій і судова система, близькість до великих ринків і людський потенціал. Але ми не вміємо себе позиціонувати, пропонувати круті ідеї та проекти, захищати інтереси інвесторів. Європа, Китай, США і та ж Росія могли б інвестувати в Україну сотні мільярдів, зробивши країну економічною Швейцарією, на яку невигідно нападати і де найвищий рівень життя людей.

Якщо підбити підсумок, то ми повинні йти на прагматичні союзи і консорціуми. Ми повинні йти на партнерство, але з чітким розумінням своїх цілей і вигод, які отримає Україна від кожного кроку, а президент зобов'язаний виступити ключовим переговірником і гарантом у таких союзах.

Європейський вектор. Визначаючи його як пріоритетний, потрібно забезпечити реальними і дієвими механізмами інтеграції всередині країни, що б рухатися до європейських стандартів і правил, а не тільки про них публічно заявляти. В Україні наразі тільки озвучується пріоритет євроінтеграції, але абсолютно відсутній механізм реального досягнення цього пріоритету.

Безпека. Згідно з Конституцією, безпека – одна з ключових сфер впливу президента. Ви відчуваєте себе у безпеці? Йдеться не тільки про воєнний стан, йдеться про безпеку ваших дітей і близьких на вулицях, на дорогах, навіть за межами країни.

Ключові кроки тут можуть бути:

  1. Завершення реформи армії і прозорий оборонний бюджет «без розпилів». Військові сьогодні демотивовані. Зарплати невеликі, черги резервістів немає. Величезна кількість грошей заробляється на держзамовлення і, очевидно, СБУ і прокуратура володіють всією інформацією. Шукай кому вигідно. Нам потрібна нова сильніша, боєздатніша армія Європи, що володіє сучасними системами ППО, розвідки, мобільними і ефективними наземними підрозділами та потужною береговою та морською оборонною системою. Питання військової підготовки громадян і носіння зброї є так само важливим питанням національної безпеки.
  2. Очищення стратегічних органів влади від агентів впливу. Жорсткий контроль і заборона подвійного громадянства для співробітників державних органів із доступом до державної таємниці. Виключити будь-які випадки, коли громадяни, які мають відносини з воюючою з нами країною, займають керівні пости. І це питання до Гаранта, адже всі інструменти знаходиться в розпорядженні людей, яких призначає президент.
  3. Ще одне очікування від нового президента – це оновлення роботи СБУ, розвідки (в тому числі зовнішньої і контррозвідки) – там повинні відбутися жорсткі кадрові чистки на предмет відсутності будь-яких зв'язків із агресором, бо це ключове питання ефективності роботи цього відомства.
  4. Розвиток військового виробництва, в тому числі через консорціуми і державне приватне партнерство. І тут для президента два перших завдання. Реструктуризація Укроборонпрому, а в ідеалі повне скасування. Саме ця структура отримує найбільшу кількість зауважень від наших потенційних партнерів у ВПК і не дає можливості розвивати сферу. Укроборонпром за своєю суттю – схема «прокладок», через яку прокачуються бюджетні гроші, непрозора, неефективна і корумпована. Другий момент, на якому наполягають всілякі потенційні партнери – це захист інтелектуальної власності. На сьогоднішній день жодна інновація, передана в Україну або розроблена тут, ніяк не захищена. Я вже мовчу, що ми не можемо гарантувати, що вона не буде скопійована або передана третім особам незаконно.

Усунення неефективної корумпованої державної система військового виробництва і захист інтелектуальної власності просуне не тільки наш ВПК, а й систему інновацій в цілому, яка дозволить Україні з сировинної країни перетворитися на високотехнологічну державу за досвідом Ізраїлю.

Четвертий блок вимог до нового президента – це реальне проведення реформи судової системи.

По-перше, це забезпечення принципу рівності всіх перед законом. Ніхто не може мати привілеїв. І в першу чергу це стосується президента і його оточення, політичних еліт і олігархату, що якраз фінансують існуючу систему заради уникнення принципу рівності.

Другий момент – це, звичайно ж, ефективна система кримінальної юстиції: прокуратура, яка веде ефективну організацію досудового слідства в правоохоронних органах і належним чином представляє обвинувачення в судах, перетворення конкуренції і боротьби між правоохоронними органами.

І третій момент, ключовий – чесність, професіоналізм і незалежність суддів. І тільки в такому співвідношенні і комплексі. На сьогоднішній день ми маємо абсолютно комфортні умови співпраці судів та владних органів. Їх взаємозалежність взаємовигідна – фактично цим вони забезпечують «безпеку корумпованості» один одного, – система кругової поруки влади і судової системи.

Тому ключове питання – це навіть не питання незалежності судової влади, а питання розриву взаємовигідного співробітництва. А це означає, що повинна відбутися як зміна еліт політичних, так і судових і правоохоронних еліт.

І завдання не просто зміни кадрового потенціалу або кадрових чисток – питання побудови абсолютно нових структур і абсолютно нових принципів. 1. Звичайно, кваліфікація, професійна підготовка. 2. Це належне фінансове забезпечення, тобто і зарплати повинні бути гідними і все фінансування судової системи має йти незалежно від державного апарату. 3. Невідворотність покарання. У разі якщо людина займає важливу посаду в країні (важливіше, ніж правосуддя в суспільних відносинах нічого не може бути), він повинен мати з одного боку найвище довіру, а з іншого боку – найпильнішу увагу до їх діяльності і контроль. Можливо, навіть на першому етапі необхідно побудувати окрему структуру, яка просто буде відслідковувати все: починаючи від стилю життя, до якості рішень, які приймаються. І повністю проводити аудит кожного кроку.

П'ятий блок: з вічного яблука розбрату і точки розриву в системі влади, Президент повинен перетворитися на точку пошуку балансу і консенсусу, по суті цим він і є, будучи гарантом Конституції.

У нас є дві гілки влади, які часто конфліктують між собою – законодавча і виконавча, хоча в їхній злагодженій роботі лежить секрет успішної державної політики. Вони часто працюють не ефективно, адже не узгоджують позиції. Загальна «адженда» для всіх і президент в ролі медіатора могли б стати новим етапом парламентсько-президентської моделі.

Плюс є окрема хоч і не гілка влади, але одна з провідних організацій, що впливають на економіку і добробут громадян – це Національний банк. Президент може виступити ініціатором створення такої собі ради фінансової стабільності, який буде дозволяти Нацбанку і КМУ ефективно взаємодіяти, приймаючи рішення, які не стимулюють інфляційні процеси, не стримують економіку, а разом приймати стратегічні рішення, заточені на розвиток економіки і добробуту громадян.

У моїх очікуваннях немає фантазій або чогось нереалізованого. Про це ми пишемо і говоримо, боремося і робимо, починаючи з Майдану, а багато і до нього. Але те, що знаходиться в сфері президента, може змінити тільки президент.

Наше ж завдання – обрати того, хто реально зможе це зробити, і у кого є мотивація.

Якщо ви згодні, приєднуйтесь до цих вимог, формулюйте свої і озвучуйте публічно. Вивчіть програми кандидатів, не пливіть за течією, чекаючи на диво, де бути його не може і, головне – не бійтеся нав'язувати кандидатам свої вимоги, це єдиний спосіб змусити політиків працювати для процвітання нашої країни та заради майбутнього наших дітей.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Зверніть увагу

29 грудня 2018, 22:38
Лонгріди
thumb img
Спецпроект
19 грудня 2018, 15:08
Лонгріди
thumb img
Спецпроект
19 грудня 2018, 15:12
Лонгріди
thumb img
Спецпроект

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

nv-opinion@nv.ua

Вибір редакції

Саме там

Вчора, 21:15

article_img
Просто робота, як на заводі. Особливості українського секс-бізнесу, розказані повіями - репортаж НВ
Країни

Сьогодні, 19:33

article_img
Сербські ЗМІ повідомили про затримання бойовика, який міг готувати замах на Путіна
LIFE

Сьогодні, 16:30

article_img
Cтрах і дикий захват. Які враження може подарувати Кенія