«Виникають певні питання». Юрист із військового права розповів про відповідальність за неоновлення даних та корупційні ризики — інтерв'ю
Події18 липня 2024, 08:12
— Мільйони людей оновили свої дані за той час, який був виділений за законом. У тому ж самому Міністерстві оборони не бачать причини, чому цей термін треба було подовжувати без штрафних санкцій для тих, хто не зробив цього упродовж останніх 60 днів. На що би ви звернули найперше увагу? Наприклад, я оновив свої дані, мені тепер чого треба очікувати, як мені себе поводити?
— Насамперед, відповідно до чинного законодавства, особа призовного віку, тобто віком від 18 до 60 років, має носити з собою актуалізований військово-обліковий документ, який підтверджує актуалізацію військово-облікових даних або підтверджує виключення її з військового обліку, якщо вона не є військовозобов'язаною особою, наприклад, за станом здоров’я або з інших причин. Це в свою чергу на практиці означає, що ви маєте носити ваш військовий квиток, ваше тимчасове посвідчення військовозобов'язаного або ваше приписне свідоцтво, в якому наявні ініціали або реквізити, що вказують на те, що ви дані оновили.
Ба більше, в цих документах зазначається строк, до якого дані вважаються оновленими. У мене це до 25 липня 2025 року, якщо я не помиляюсь. Впродовж цього строку дані вважаються оновленими, після його закінчення потрібно оновити їх знову.
Це періодична процедура, держава хоче мати актуалізовану інформацію щодо кількості людей, яких вона гіпотетично може мобілізувати до Збройних сил України. Тому ця процедура не закінчується цього року, до неї періодично потрібно буде повертатися, проте, звичайно, не щомісяця це робити.
— Тепер ще одна історія. Я зараз просто від себе відштовхуюсь, тому що я думаю, що таких, як я, може бути точно більше, ніж одна людина. У мене всі ці документи, які ви щойно перелічили, лежать у спеціальному файлику, у рюкзаку. Я спускаюся з квартири, виходжу по хліб, але без рюкзака, а просто з якоюсь екоторбинкою купити хліба і молока. Мене в цей момент зупиняють, я кажу: «Шановні, у мене вдома лежать ці документи». Чи буду я оштрафований за те, що не маю їх при собі, але можу моментально продемонструвати, щойно доберусь додому? Або нехай разом зі мною проїдуть до мене додому, де я можу це продемонструвати. Штраф за неносіння теж передбачений?
— Як я розумію, держава намагалася виправити подібні гіпотетичні конфліктні ситуації шляхом впровадження Резерв+ або шляхом варіативності даних, які людина може пред’явити для того, щоби продемонструвати оновлення військово-облікових даних та виконання свого обов’язку.
Відповідаючи прямо на ваше запитання: фактично обов’язок носити з собою військово-облікові документи є частиною військового обов’язку, частиною норми військового обліку. Відповідно, його нереалізація, тобто неносіння документів з собою, гіпотетично може підпадати під статтю 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення і призводити до якоїсь відповідальності.
А тому я радив би або оновити дані через Резерв+, або не забувати документи, коли ви виходите з дому, або хоча б зробити на телефон їхні фотографії, щоб у разі чого мати можливість продемонструвати працівникам ТЦК чи поліції, аби вони могли звірити дані у вашому військовому квитку або іншому військово-обліковому документі з системою Оберіг. Це дасть змогу принаймні перевірити, що ви дійсно в ній наявні, що в цій системі Оберіг не вказано, що ви перебуваєте в розшуку або що ви притягувалися до якогось адміністративного правопорушення, наприклад, не сплатили штраф.
Проте чи відомо мені про випадки притягнення людей до відповідальності у вигляді штрафу — блокування рахунків, позбавлення права керування транспортним засобом за те, що вони вийшли за хлібом без військово-облікового документа? Ні, невідомо.
— Давайте тепер візьмемо інших людей, які чомусь не встигли до 16 липня оновити свої дані. Відсьогодні вже ЦНАПи на цю систему не працюють. Ми уявляємо, що деякі люди чомусь так не зробили. Чи правильно я розумію, що якщо зараз людина вирішить оновити свої, чи означає це автоматично, що цій людині все одно присудять штраф у 17 тисяч гривень і одночасно оновлять облікові дані? Як ви зараз розумієте, чи це треба чекати тільки судової практики і конкретних кейсів?
— Я думаю, тут потрібно розглянути такий найпростіший приклад. Візьмемо до уваги якесь невелике містечко, де проживає 100 тисяч людей, включно з навколишніми селами. Там є один ТЦК, з цих 100 тисяч людей, умовно, 30 тисячам потрібно оновити дані у ТЦК та СП. В середньому ТЦК та СП, включно з потребами відправки частини людей на ВЛК, обробки і заміни даних, на день може 30−40 людям надати послугу з оновлення даних. Беручи до уваги, що в ТЦК три прийомних дні для роботи з військовозобов'язаними… 30 людей на день, три прийомні дні, потрібно оновити дані 30 тисячам людей — це десь шість років, якщо порахувати.
Тож ситуація з тим, що хтось не встиг оновити дані, я впевнений, вона доволі поширена, оскільки навіть додаток Резерв+, який мені дуже подобається, бо це такий ковток свіжого повітря в контексті військового обліку, періодично видає такі повідомлення, що особа у розшуку, що дані не знайдено, що дані потребують уточнення.
Представники Міністерства оборони зазначали, що можуть виникати ситуації, коли просто дані людини не встигли оцифрувати, або це просто програмний збій, або це наслідок якоїсь ворожої атаки у кіберпросторі на додаток. Тож я думаю, в контексті пропуску цього терміну потрібно розділяти людей на тих, які розпочали комунікацію з ТЦК щодо оновлення даних, і тих, які повністю абстрагувалися від цього обов’язку. Насамперед, варто зазначити, що якщо ви почали оновлювати дані, ви маєте продовжити їх оновлювати, а якщо ви не почали оновлювати дані, ви маєте почати їх оновлювати.
Вчора представник Міністерства оборони давав коментар, який зазначав, що штраф виключно за пропуск терміну оновлення не надходить, просто після пропуску терміну людині може надсилатися виклик до ТЦК. Виклик може надсилатися засобами поштового зв’язку, і за ігнорування вже виклику, тобто повістки і не з’явлення до ТЦК, штраф уже може бути.
У мене як у юриста одразу тут виникає певне запитання і певна проблема, яку я бачу, тому що якщо людина не встигла оновити дані, гіпотетично вона могла не встигнути оновити і фактичну свою адресу, місце проживання. І, відповідно, направлений виклик засобами поштового зв’язку прийде і за старою адресою, за якою вона вже не проживає. Інформацію про цей виклик людина може не отримати і може потрапити в розшук, навіть не усвідомлюючи це, паралельно знаходячись в черзі в Подільському РТЦК міста Києва.
Як будуть працювати ТЦК, правоохоронні органи і судова система з такими ситуаціями, мені невідомо. Проте з тих більш приватних джерел, з якими я комунікував, я знаю, що насамперед притягувати до адміністративної відповідальності будуть людей, які повністю абстрагувалися від свого військового обов’язку і вирішили не оновлювати дані у принципі. Тобто не ставали в електронну чергу, не реєстрували Резерв+, не надсилали заяви до ТЦК. Тих, хто взагалі нічого не робив. Тих, хто в процесі оновлення даних, я думаю, їм нададуть достатньо часу для завершення цього процесу, усвідомлюючи черги і взагалі складну політичну ситуацію і складну економічну ситуацію в нашій країні.
— Добре, давайте я тоді, як цинічний журналіст, запитаю вас про ще одну правову, скажімо так, шпаринку в даному випадку. Людина справді не встигла оновити дані, або вважає, що може довести, що просто не встигла оновити дані; або людина і справді ховалася, і її зупинив патруль. І якщо мінімальна сума штрафу 17 тисяч гривень, а тут за половину цієї суми у вигляді кешу штраф тобі не випишуть і вважатимуть, що ти сумлінний. Чи не народжує ця ж система, якщо немає чіткої вказівки і чіткої норми… От нібито, як на мене, закон дає широкий спектр можливостей «наколядувати», коли це все належить до сфери відповідальності конкретно однієї людини. Чи бачите ви тут якусь правову колізію, чи я справді дмухаю на холодне, бо надивився історії в своїй журналістській діяльності про те, як корупційні схеми наші винахідливі співгромадяни моментально придумують?
— Дійсно наразі система, яка зобов’язує громадян до оновлення даних у ТЦК, не позбавлена корупційних ризиків. Проте уявімо ситуацію, коли є недоброчесний працівник поліції і дійсно за певну частину штрафу він може не виконувати свій обов’язок, не доправляти людину для оновлення даних до ТЦК, а просто її відпустити, повірити їй на слово, що вона оновить пізніше.
Чи може така ситуація реалізуватися? Без питань, може. Чи вона буде? Я думаю, так, буде. Проте в ТЦК після того, як людина проігнорувала виклик, не з’явилась, їй надіслали виклик, вона проігнорувала виклик, розуміють, що людина ігнорує свій військовий обов’язок, приймають рішення про притягнення її до адміністративної відповідальності за статтею 210.
Специфіка цієї статті, що притягувати до відповідальності за цією статтею можуть за рішенням керівника ТЦК. Оскаржити її, звичайно, можна в суді. Ми не говоримо про кримінальну відповідальність, а саме про цей штраф, що виписується за рішенням керівника ТЦК та СП.
І інформація про те, що ця людина не оновила дані, про те, що вона не виконує військовий обов’язок, надається через систему Оберіг вже в поліцейську систему Армор, куди вноситься також інформація, що ця людина перебуває в розшуку. І гіпотетично, це кумулятивна санкція, людину також можуть позбавити права керування транспортним засобом. І за таких обставин, якщо в загальній поліцейській інформаційній системі буде інформація про те, що людина дані не оновила і знаходиться в розшуку, їй потрібно буде давати, як ви сказали, половину гіпотетичного штрафу на кожному контрольно-пропускному пункті, шукати офіцера, який ці гроші буде приймати.
Мені здається, це, по-перше невигідно, по-друге ризиковано, а по-третє, якщо не на першому, то на другому блокпості на вас відкриють кримінальне провадження вже за корупційну складову вашої поведінки. Тож, гіпотетично така ситуація може статись. Чи зможе вона періодично повторюватися? Мені здається, ні.
— Напередодні з’явилася інформація, яка, може, для багатьох і стала трошки більш заспокійливою. Це якраз про те, що якщо ти оновив свої військово-облікові дані, хоч через Резерв+, хоч через ЦНАП, хоч через ТЦК… Отже, з ТЦК обов’язково, наскільки я пам’ятаю, направляли на ВЛК. Напередодні представник Міноборони сказав, що це не є зараз обов’язковою дією для військовозобов'язаного. Тобто, якщо в тебе дані оновлені, то по цій частині законодавства ти не злочинець, ти молодець, ти все правильно зробив. Як ви зараз бачите ситуацію, чи може бути тут якась колізія? Я не проходив ВЛК, чесно вам скажу, це такий зараз геморой, всі київські лікарні зараз просто в неможливому режимі працюють на тих, кому треба пройти ВЛК вже за направленням з ТЦК. Треба так просто прийти і витратити кілька днів свого життя, в мене, правда, не складалося. Чи будуть мене в цій частині вважати злочинцем, чи не припишуть мені якийсь штраф, попри те, що заявляв представник Міністерства оборони?
— Давайте одразу, злочинці це люди, які скоїли злочин, злочин — це кримінальна відповідальність.
— Добре, я навіть не правопорушник.
— Так, будемо говорити прямо про статус правопорушника. Так, дійсно, оновлення даних і проходження ВЛК — це не тотожні процеси. Це процеси, що можуть відбуватися паралельно, можуть не відбуватися паралельно. Законом передбачено різні виклики, тобто виклик на оновлення даних, який надсилається, і виклик на проходження ВЛК. Це два різні документи.
Для прикладу, я відносно нещодавно закінчував військовий інститут. Перед виїздом на навчальний полігон ми були зобов’язані пройти ВЛК. Тобто в мене дані про рівень придатності до військової служби були більш-менш оновлені. На момент останнього оновлення даних у цей двомісячний період я не направлявся на ВЛК. Мій військовозобов'язаний колега, який разом зі мною навчається, направлений на ВЛК, оскільки востаннє проходив ще до повномасштабного вторгнення, отримав тоді статус обмежено придатного в воєнний час, непридатного до служби у мирний час. І, відповідно, по-перше, йому законом обов’язково потрібно повторно пройти ВЛК, щоправда, у дев’ятимісячний строк. А, по-друге, актуальність рішення ВЛК щодо його придатності відсутня, оскільки він проходив її багато місяців тому.
Тож так, якщо ви оновили дані через Резерв+, через ЦНАП, через ТЦК, і не отримали виклик на проходження ВЛК, це означає, що ви перебуваєте повністю у правовому полі, ви виконали ваш обов’язок наразі і до отримання виклику на проходження ВЛК вам її наразі проходити не потрібно. Тут немає ніякого правопорушення. І люди, які, наприклад, оновлювали дані через Резерв+, вони ж не викликалися до ВЛК, принаймні не всі з них. А тим не менше, і відповідно до закону, і відповідно до коментарів представників Міністерства оборони, оновлення даних через Резерв+, QR-коди, які там знаходяться, це еквівалент паперових зразків військово-облікових документів. Тож, Павле, наразі у вас, я думаю, все окей.