NV Преміум

Київська підземка. Чому у 1950-х будівництво метро зупиняли на два роки і як його сприймали кияни, коли нарешті під землею пішли поїзди

Київ

7 листопада, 07:47

Автор: Олег Шама
Метро в українській столиці з перервою будували шість років: які станції далися найважче, а конструкції яких змінювали в процесі роботи.

«Припинити будівництво метрополітену в місті Києві, як таке, що не відповідає інтересам народного господарства СРСР», — йшлося у постанові союзного уряду від 7 вересня 1953 року. Її не опублікували, як годилося, тому назвуть таке рішення секретним.

Київське метро почали будувати в 1949 році, і у 1953-му основні заплановані роботи були майже виконані. Принаймні проходи по станціях Арсенальна — Хрещатик — Театральна — Університет. Натомість підземку законсервували. Бо гроші, необхідні для метробуду, пустили на освоєння цілинних земель Казахстану, Надволжя та на відбудову Криму.

Будівельники Київського метрополітену вивіряють колії в тунелі між станціями Університет і Хрещатик, 31 жовтня 1959 року / Фото: ЦДАЕА

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Хоча й так заради економії проходи робили вручну відбивними молотками. За добу просувалися тільки на пів метри. А стіни тунелів замість дорогого суцільного чавуну укріплювали залізобетонними блоками, що виявилося і дешевше, і надійніше.

Тільки в липні 1955-го під київськими пагорбами знову загули роботи метробуду.

Найважче дався останній запланований прохід між стаціями Університет і Вокзальна. Бо йшов під руслом річки Либідь, загнаної у колектор. Відкачували воду під високим тиском так званим кесонним методом. А це наражало прохідників на ризик кесонної хвороби. Коли працівник різко переходив із зони високого тиску в простір із низьким, у нього в крові утворювалися бульбашки азоту.

Прохідник за роботою в тунелі Київського метрополітену, вересень 1959 року. За рік підземка вже була готова до відкриття / Фото: ЦДАЕА

Далі — наступна серйозна проблема: як сполучити з поверхнею станцію Арсенальна, адже вона під найвищим пагорбом і поїзди до неї мали йти на рекордній у світі глибині, як для метро? Запроєктована довжина двох її ескалаторів загалом становила 103 м. Павільйон між двома підйомниками збирали зовні, а потім залізобетонний циліндр вагою 3 тис. тонн опустили вниз котловану. Від зсувів його земляні стіни утримували 400 свердловин, залитих рідким азотом.

Монтаж проміжного павільйону станції Арсенальна, 28 березня 1958 року / Фото: ЦДАЕА

Відкладення будівництва у 1953-му, на сучасний погляд, стало навіть корисним. Адже затверджений зовнішній вигляд станцій був геть сталінський. Фасади наземних павільйонів мали резонувати із сімома висотками, зведеними ще в 1930-х. Таку «розкіш» вирішили здешевити мінімалістичними новосельцями київських площ і вулиць. Їхній стиль виявився позачасовим.

Наземний вестибюль станції Університет у день відкриття, 6 листопада 1960 року / Фото: ЦДАЕА

Оздоба перших станцій мала зробити з них подобу палаців. Це була загальна радянська традиція: народ мав тягнутися до публічного простору, адже особисте житло було малим і вбогим. Мармуру і граніту для цього не пошкодували. А станція Хрещатик вибухнула яскравими керамічними кахлями в українському стилі. Їхня авторка — майстриня Оксана Грудзинська у 2023-му відзначила свій 100-річний ювілей.

Оздоблювальні роботи на станції Хрещатик Київського метрополітену, 30 липня 1960 року. Перші пасажири побачать керамічні полотна Оксани Грудзинської вже 6 листопада / Фото: ЦДАЕА

Перші кілька років метрополітен у Києві був переважно розвагою. Часу на спуск під землю на станції Арсенальна, а потім підйом на Вокзальній ішло не набагато менше, ніж на дорогу поверху. Тому кияни, які мали автомобілі, як і тепер, рідко користувалися столичною підземкою. Наприклад, Олесь Гончар — тодішній голова Спілки письменників Української РСР — у своєму щоденнику називає станцію Університет «станцією в Ботанічному саду». І це через сім років після відкриття метро.

Інші новини

Всі новини