Кремль заблокував дзвінки в WhatsApp та Telegram, прикриваючись боротьбою з шахрайством. Росіян тепер дурять через інший додаток
Росія заблокувала дзвінки в Telegram (Фото: IMAGO/Rüdiger Wölk via Reuters)
У Росії оголосили про обмеження дзвінків у популярних месенджерах WhatsApp та Telegram, аргументуючи це «необхідністю захисту населення від шахрайства». Водночас росіян почали дурити через держмесенджер Max.
Про це повідомляє низка російський ЗМІ Агентство. Новости, Дождь та The Moscow Times.
Центр протидії дезінформації при РНБО України зазначає, що офіційні дані Центрального банку Росії за 2024 рік спростовують таку аргументацію влади РФ: майже 50% шахрайських схем відбуваються через традиційні телефонні дзвінки та SMS, в той час, як на месенджери припадає лише 15,7%.
«Такі дії — не про безпеку, а про контроль. Якби владу дійсно турбувала проблема шахраїв, вона б вживала справжні заходи для протидії злочинцям, а не блокувала інтернет-дзвінки. Удар спрямований на головний інструмент комунікації населення, зокрема й на тимчасово окупованих територіях», — йдеться в дописі.
Водночас, додали в ЦПД, на тимчасово окупованих територіях України активно блокується зв’язок через месенджери. Навіть з увімкненим VPN у месенджерах Viber, Telegram і WhatsApp зв’язок часто обривається, що ускладнює комунікацію.
Оголошення про блокування дзвінків у Telegram та WhatsApp було висвітлене на федеральних каналах, таких як Первый та Россия 1, де пропонували єдину альтернативу — національний месенджер Max.
Серед причини блокувань влада РФ назвала, зокрема, «протестні настрої» та теракт у Крокус Сіті Холлі.
Після введення обмежень на дзвінки в Telegram та WhatsApp трафік мобільних операторів Росії зріс на 9−25%. Представники операторів зазначили, що зростання голосового трафіку не перевищило можливості мережі, але тенденція все одно спостерігається. Серед операторів, таких як Т-Мобайл, кількість хвилин на телефонних дзвінках зросла на 25%.
Одразу після обмежень шахраї почали телефонувати росіянам через державний месенджер Max, повідомив російський сервіс Защитник, який спеціалізується на блокуванні небезпечних дзвінків та захисті персональних даних.
Директор Защитника Андрій Бійчук пояснив, що наразі такі інциденти поодинокі, але це вже свідчить про тестування злочинцями нових схем.
«Шахраї постійно вдосконалюють методи обману та створюють нові. Тому ми впроваджуємо нові інструменти для виявлення та блокування небажаних дзвінків, попередження та захисту абонентів», — додав він.
30 липня агентство Bloomberg повідомило, що Кремль створив застосунок від VK під назвою Max, який об'єднує месенджер, фінансові сервіси та доступ до держпослуг. Ймовірно, наголошували в агенстві, це новий інструмент контролю за росіянами.
Зазначалося, що усім чиновникам у РФ наказали перейти на Max.
Дані з кремлівського месенджера Max автоматично передаються на сервери, пов’язані з VK, що підконтрольна спецслужбам РФ, йшлося в матеріалі Bloomberg.