Пілот вертольота Black Hawk, що розбився в січні у Вашингтоні, не послухав вказівки змінити курс — NYT
Рятувальники дістають із річки Потомак залишки вертольота Black Hawk, 31 січня 2025 року (Фото: REUTERS/Carlos Barria)
У ніч проти 30 січня бойовий гелікоптер Black Hawk зіткнувся з літаком American Airlines неподалік від Вашингтона зокрема й через те, що його пілотеса не дослухалася до вказівки другого пілота змінити курс.
Про це повідомляється в розслідуванні New York Times.
За даними видання, проблеми з польотом Black Hawk були набагато складнішими, ніж вважалося раніше.
Як повідомляє NYT, розслідувачі дійшли п’яти висновків:
1. Пілотеса Black Hawk не дослухалась до вказівки другого пілота змінити курс.
Завдання екіпажу полягало в проведенні щорічної перевірки та видачі оцінки навичкам пілотування вертольота капітана Ребекки М. Лобач.
Того вечора їй належало пілотувати в умовах навчального сценарію, за якого члени Конгресу або інші високопоставлені чиновники США мали бути вивезені з Вашингтона після нападу. З Лобач на борту був старший ворент-офіцер II класу Ендрю Лойд Івз.
В останні секунди перед зіткненням він передав капітану Лобач вказівку авіадиспетчера — той хотів, щоб вертоліт зробив поворот ліворуч.
«Поворот ліворуч відкрив би більше простору між вертольотом і рейсом 5342, який прямував до злітно-посадкової смуги 33 на висоті близько 90 метрів. Але немає жодних ознак того, що вона взагалі повернула ліворуч. Натомість гелікоптер полетів просто на літак», — пише видання.
2. Екіпаж Black Hawk не зміг ефективно виконати поширену, але іноді небезпечну авіаційну практику — «бачити й уникати».
Пілот зобов’язаний бачити сусідні повітряні судна, часто без допомоги авіадиспетчера, і уникати їх, або зависаючи на місці, доки той не пройде стороною, або облітаючи його згідно з правилами.
У ніч аварії екіпаж Black Hawk або не виявив пасажирського літака, відміченого диспетчером, або не зміг перебудуватися в безпечнішу позицію. У результаті вони вилетіли просто на траєкторію польоту рейсу 5342 авіакомпанії American Airlines, який намагався приземлитися в Національному аеропорту імені Рональда Рейгана.
3. Авіадиспетчер не дав попередження підвищеної терміновості про те, що два літальних апарати зближуються в небі.
За словами авіаційних експертів, він не дав екіпажу Black Hawk чітких і термінових вказівок для запобігання катастрофі.
Він міг би повідомити екіпажу «Чорного яструба», де перебуває рейс 5342 і в який бік він прямує, оскільки інструкції Федерального управління цивільної авіації США наказують диспетчерам використовувати годинник для опису місця розташування. Диспетчер також міг вказати відстань літака від вертольота в морських милях або футах, повідомляють експерти.
4. Технології дали збій.
Деякі вказівки диспетчера обривалися, коли екіпаж гелікоптера натискав кнопку радіозв'язку, щоб із ним зв’язатися, — і пілоти, ймовірно, не змогли почути важливу інформацію.
Як пише видання, не використовувалася технологія, яка дала б змогу диспетчерам краще відстежувати вертоліт, — її було відключено через конфіденційність льотної місії.
«Це пов’язано з тим, що в разі ввімкненої технології місце розташування вертольота може отримати будь-яка людина, яка має підключення до Інтернету, що становить потенційну загрозу для національної безпеки», — пише NYT.
У результаті диспетчер покладався на сигнали від транспондера гелікоптера, які мали показувати місце розташування гелікоптера на радарі, який може оновлюватися із затримкою від 5 до 12 секунд.
5. Маршрут вертольота і приземлення літака на злітно-посадкову смугу аеропорту імені Рейгана являли собою особливо небезпечну комбінацію маневрів.
Під кінець зміни диспетчер, який обслуговує польоти і вертольотів, і комерційних літаків, спробував виконати складний і потенційно ризикований маневр, який на сленгу називають squeeze play (зліт або посадка в дуже обмеженому повітряному просторі або в умовах щільного трафіку — ред.).
Посадка рейсу 5342 American Airlines з Вічіто (штат Канзас) мала стати частиною цього маневру. Щоб здійснити його, диспетчер, очевидно, вирішив посадити цей рейс не на постійно використовувану смугу № 1, а на маловикористовувану смугу № 33.
За словами розслідувачів, на найвищому рівні, в районі східного берега Потомака, вертикальна відстань між гелікоптером і літаком, що летів на посадку на смугу № 33, становила приблизно 22,8 метра.
За такого малого простору для помилки було б украй важливо, щоб вертоліт летів нижче максимальної висоти для цього маршруту. Але тієї ночі Black Hawk летів вище цієї висоти, наражаючи на небезпеку всіх, хто перебував в обох повітряних суднах, повідомляє видання.
Авіакатастрофа у Вашингтоні 29 січня — головне
Увечері 29 січня [в ніч проти 30 січня за Києвом] під час заходу на посадку в Національному аеропорту імені Рональда Рейгана у Вашингтоні регіональний літак Bombardier CRJ700 авіакомпанії American Airlines зіткнувся в повітрі з вертольотом Black Hawk (Sikorsky H-60).
На борту літака перебували 60 пасажирів і чотири члени екіпажу, на борту вертольота — троє військових. Серед пасажирів, зокрема, були представники школи фігурного катання РФ — фігуристи та тренери.
Літак упав у річку Потомак і розпався на дві частини. За попередніми даними американських ЗМІ, з річки дістали близько 40 тіл загиблих.
Президент США Дональд Трамп підтвердив, що внаслідок катастрофи ніхто не вижив, і заявив, що причиною трагедії став «збіг поганих рішень».
31 січня слідчі Національної ради з безпеки на транспорті США витягли чорні скриньки з пасажирського літака Bombardier CRJ700.
1 лютого The Wall Street Journal повідомив, що цей вертоліт Black Hawk належав до авіаційної бригади, відповідальної за перевезення VIP-персоні забезпечення безперервності урядових операцій.