Залітна «Рукавиця». Що собою являє літак Як-130 і чому виникло сум’яття через можливий перетин ним кордону Білорусі та України
Повітряна тривога в низці регіонів України вдень 24 вересня була пов’язана з появою в небі незвичної цілі, що спочатку була ідентифікована як білоруський літак. Як написав портал War Monitor, о 14:28 Як-130 ВПС Білорусі перетнув кордон у районі населеного пункту Дятлик Гомельської області і рухався на південь. Однак увечері Повітряні сили ЗСУ повідомили, що факту порушення кордону не було. Розповідаємо, чи можуть літаки типу Як-130 становити загрозу для українців.
Навчальний літак. Але не тільки навчальний
Як-130 замислювався як заміна чеським L-39, на яких навчалися радянські і пострадянські військові пілоти різних поколінь. Ресурс «елок» вичерпувався, тому ще в 1980-х СРСР оголосив конкурс на розробку нового тренувального літака.
Через брак фінансів конструкторське бюро Яковлєва проєктувало Як-130 спільно з італійською компанією Alenia Aermacchi (тоді Італію у РФ не вважали «ворожою державою»). На завершальному етапі росіяни вирішили схитрувати і вийшли з проєкту, отримавши документацію на базову версію машини. Таким чином, у Як-130 (за класифікацією НАТО — Mitten, «Рукавиця») є «двоюрідний брат» — італійський М-346.
Перший політ російської версії датовано 25 квітня 1996 року. Перша серійна машина злетіла 19 травня 2009-го.
Призначення двомісного літака — навчання курсантів льотних училищ. Вони можуть відпрацьовувати зліт-посадку, пілотування, навігацію, виконання складних маневрів, дії у граничних режимах польоту і при відмовах авіаційної техніки, виконання наступальних та оборонних маневрів. Літак забезпечений системою імітації режимів бойового застосування, що дозволяє (без використання справжніх боєприпасів) відпрацьовувати повітряний бій, взаємодію в ланці, ракетно-бомбові удари по наземних цілях, у тому числі з імітацією ППО супротивника. Є дев’ять точок підвіски — для підвісних паливних баків та контейнерів із гарматами та ракетами.
Моделі, випущені після 2011 року, теоретично можуть застосовуватися і в бойових цілях — як штурмовики, бомбардувальники або літаки-постановники радіоелектронних перешкод.
«Як-130 формально дійсно може виконувати бойові задачі, але доволі обмежені й лише некерованим озброєнням на шести точках підвіски, наприклад, вільнопадаючими бомбами. Також Як-130 може здійснювати атаку повітряних цілей за допомогою ракет ближнього бою Р-73 чи авіаційною гарматою. Тобто, з точки зору бойових можливостей, ця машина може бути порівнянна із легким штурмовиком із максимальним навантаженням до 3000 кг», — зазначає Defence Express.
Конструктивні особливості
Як-130 — дводвигуновий моноплан класичної аеродинамічної схеми із стрілоподібним крилом, бічними повітрозабірниками, цільноповоротним горизонтальним оперенням. Кабіна — з тандемним розташуванням сидінь та одним ліхтарем.
Для навчальних машин характерна оригінальна система катапультування пілотів. Катапультування здійснюється навіть за нульової швидкості, а також на малій висоті (аж до рівня землі).
Літак обладнаний цифровою комплексною системою управління, що виконує функції активної системи безпеки польоту та дозволяє, в навчальних цілях, імітувати характеристики стійкості та керованості літаків різного типу, але переважно Су-30 та МіГ-29. Утім, у випадку репрограмування на Як-130 можна навіть навчати пілотів керувати літаками НАТО — F-15, F-16, F-22, F-35, Rafale та Eurofighter Typhoon.
Літак здатний злітати з малопідготовлених (зокрема ґрунтових) аеродромів.
Хоча росіяни хвалилися тим, що Як-130 — їхня перша незалежна розробка після кінця існування СРСР, без України вони не могли б обійтися. Запорізький завод Мотор-Січ постачав двигуни АІ-222−25, але після початку війни у 2014 році поставки припинилися. Виробникам довелося перейти на двигуни московського заводу Салют.
- Максимальна злітна маса, кг — 10 290
- Максимальна швидкість, км/год — 1060
- Максимальна маса бойового навантаження, кг — 3000
До чого тут Білорусь
Станом на 2023 рік відомо про виготовлення 190 машин, з них 11 було поставлено для навчань пілотів російських проксі з Білорусі, контракт уклали ще в 2012 році.
Власне, літаків мало бути 12, але один білоруси примудрилися розбити. 19 травня 2021 року під час тренувального польоту Як-130 втратив керування. Диспетчер вимагав, щоб пілоти катапультувалися, але вони до останнього перебували в кабіні, поки не стало надто пізно — обидва загинули, стрибнувши з надто низької висоти. Літак упав у місті Барановичі, дивом не було загиблих на землі.
«Доволі сумнівним є варіант того, що білоруські Як-130 взагалі варто розглядати у ролі повноцінних бойових машин. У будь-якому випадку він не має озброєння для далекобійних ударів, не може здійснювати операції з прориву протиповітряної оборони тощо», — пише Defence Express.
Імовірно, 24 вересня 2024 року якийсь «молодий ас» міг «заблукати» і випадково залетіти у закрити повітряний простір України, де перебував 16 хвилин, припустив в інтерв'ю каналу Київ 24 експерт з питань авіації Костянтин Криволап.
Утім, ввечері цього дня Повітряні сили ЗСУ спростували присутність іноземного літака в українському небі. «Факту порушення повітряного простору України з території Білорусі не встановлено. Імовірно, була застосована радіолокаційна перешкода», — йдеться у Telegram-каналі ПС.