Справа в радарі. Авіаексперт — про те, на що здатні F-16 тої модифікації, які Україна може отримати найближчим часом
Анатолій Храпчинський, авіаційний експерт і колишній офіцер Повітряних сил ЗСУ, поділився думками про те, як працюватимуть в Україні F-16, оснащені слабшим бортовим радаром, та яке озброєння ці винищувачі зможуть використовувати у війні.
Деякі комплектації винищувачів F-16 Fighting Falcon, які сподівається отримати Україна, можуть бути оснащені слабшим бортовим радаром, який не дозволяє бачити чи супроводжувати цілі на великій дальності.
Таку думку Анатолія Храпчинського, авіаційного експерта, колишнього офіцера Повітряних сил ЗСУ, а нині — заступника директора miltech-компанії, навів NV у статті Якщо F-16 прибудуть уже влітку.
При цьому спеціаліст сподівається, що Україна все ж таки отримає винищувачі F-16 у модифікації Block 50, які серійно виробляються з 1990 року.
Розмірковуючи на тему тактико-технічних характеристик (ТТХ) цих літаків, колишній офіцер Повітряних сил зазначає, що насправді є загальні ТТХ винищувачів, які перебувають у відкритому доступі, а є характеристики, до яких мають доступ тільки Повітряні сили ЗСУ, і вони не піддаються публічному обговоренню, тому що становлять військову таємницю.
«Це вкрай чутлива інформація, оскільки за рахунок озвучування певних характеристик ворог намагатиметься шукати цьому протидію», — пояснює Храпчинський.
«Але не слід забувати, що посилення Повітряних сил ЗСУ відбувається не тільки за рахунок винищувачів F-16, — запевняє спеціаліст, — а й на тлі передачі Києву двох шведських літаків радіолокаційної розвідки та управління ASC 890».
За словами авіаексперта, оскільки обидва типи літаків — як F-16, так і ASC 890 — працюють за сумісним протоколом обміну даних, це дасть можливість використовувати літаки радіолокаційної розвідки та управління як РЛС, що даватимуть цілевказівки зі знищення повітряних цілей тим винищувачам F-16, які перебувають у вигіднішому для ураження ворожих цілей секторі.
«І в такому випадку Повітряні сили ЗСУ стають здатні використовувати, наприклад, керовані ракети класу повітря-повітря AIM-120 AMRAAM із операційною дальністю понад 185 км», — пояснює фахівець.
Також він не відкидає, що разом із західними F-16 Україна може отримати ще деяке нове авіаційне озброєння. Наприклад, високоточні ракети класу повітря-поверхня AGM-158 JASSM із операційною дальністю від 360 км або керовані ракети класу повітря-поверхня малої дальності. Останні зможуть відпрацьовувати по тяжкій бронетехніці росіян або ворожих системах ППО. І додає, що нині такі задачі Повітряні сили виконують з допомогою авіабомб JDAM.
«Проте маю надію, що та українська розробка корегованої авіабомби, яка невдовзі має з’явитися на озброєнні ЗСУ, буде сумісна з літаками F-16. І це, на мою думку, якраз і було однією із головних задач інженерів, які її створювали», — висловлює сподівання Храпчинський.
Нагадаємо, у травні видання BBC Україна, а згодом агентство Bloomberg припустили, що, найімовірніше, Повітряні сили ЗСУ отримають від західних союзників винищувачі F-16 Fighting Falcon старіших модифікацій, які матимуть скромніший від сучасних моделей функціонал.
Своєю чергою українські експерти вважають, що отримувані Повітряними силами моделі можуть бути оснащені старішим бортовим радаром, технічні можливості якого не дозволяють F-16 використовувати далекобійні ракети класу повітря-повітря.
Повну версію інтерв'ю з Анатолієм Храпчинським про те, наскільки критичним є отримання ЗСУ винищувачів F-16 старих модифікацій і які бойові завдання зможуть виконувати ці літаки на фронті та в тилу, читайте тут.