Прийшов, повіз і переконав  - фото

Прийшов, повіз і переконав

25 липня 2019, 14:10

Світовий сервіс Uber за три роки в Україні підкорив місцевий ринок таксі, змусивши його кардинально змінитися

Світовий сервіс Uber за три роки в Україні не тільки підкорив місцевий ринок таксі, а й змусив його кардинально змінитися

Світлана Угніва

амовлень було більше, ніж ми могли виконати" — так Аркадій Вершебенюк, колишній керівник українського офісу Uber, американського онлайн-сервісу таксі, описує перші дні виходу компанії на місцевий ринок. Сталося це три роки тому, і старт перевершив усі очікування: рівень щотижневої кількості поїздок, яку Uber планував досягти за півроку, він досяг через півтора місяці.

Відео дня

"А через півроку, на кінець 2016-го, ми обігнали за цим показником Варшаву, яка була найбільшим ринком у Центрально-Східній Європі", — згадує Вершебенюк. Україна стала для Uber одним із найбільш швидкозростальних в регіоні ринків. "Ми були приємно здивовані", — згадує менеджер.

Він уже пішов з Uber, але в компанії продовжують захоплюватися місцевим ринком. "Реакція, яку ми отримали від людей, була фантастичною, й Україна стала для нас однією з найважливіших країн у Центральній і Східній Європі", — заявили НВ в українському офісі американського гіганта. Гарна похвала від компанії, яка присутня у 83 країнах світу.

Українцям припала до душі заокеанська платформа, яка дозволяє замовити автомобіль-таксі за допомогою смартфона через додаток — саме він є основою Uber. І не чекати "шашечки" хвилин 40, а отримати їх протягом 15. І розплатитися карткою.

Співвітчизники розсмакували до такої міри, що сервіс, який не має власного парку машин — Uber працює безпосередньо з водіями, які зареєстровані в його системі, — став лідером у столиці. І потіснив Uklon — схожу вітчизняну платформу, що з'явилася ще 10 років тому.

Охарактеризувати точними цифрами ринок, який упав під колеса Uber, складно. У самій компанії не розкривають всіх даних. А сторонніх оцінок немає через істотну тінізацію таксомоторної справи — більшість водіїв не мають офіційної ліцензії, а контроль за її наявністю і зовсім відсутній.

Однак експерти підрахували, що з урахуванням населення Києва у 4,5 млн осіб і середнього чека на поїздку, який у столиці дорівнює 100 грн, річний оборот міського ринку становить мінімум 5,4 млрд грн. І 60% цієї суми припадає на Uber і Uklon, певен Віктор Федосюк, засновник компанії Transflot — автопарку корпоративних таксі. До того ж заокеанський сервіс, за його словами, став безумовним №1.

Але Uber не тільки вибився у лідери — він ще й кардинально змінив все навколо. Таксі зі смартфона витіснило з ринку безліч операторів, які працювали за класичною схемою — через телефон і СМС. Решта активно просувають власні онлайн-платформи.

ВІТЕР ЗМІН: Тарас Потічний, керівник таксі-сервісу Bolt в Україні, відзначає, що Uber привчив українців викликати таксі онлайн

Конкуренція животворна

П рихід подібного сервісу змінює кожен ринок, на який він заходить, каже Тарас Потічний, керівник таксі-сервісу Bolt в Україні. Ця естонська компанія, що вийшла на світовий ринок, працює за схожою з Uber схемою.

"Я чудово пам'ятаю часи, коли таксі в кращому разі можна було зловити "з руки", якщо треба вже зараз", — згадує Потічний. Знайти сервіс, що надає машину швидко, якісно і точно, було практично неможливо. Тепер кілька натискань на екран смартфона і три-чотири хвилини часу в Києві можна отримати авто, яке відвезе за потрібною адресою за більш-менш доступною ціною.

Вартість 1 км шляху базового UberХ дорівнює 4,5 грн, а загалом на столичному ринку цей показник коливається у межах 4-8 грн.

"Хороша штука — конкуренція" — так про роботу Uber говорить Сергій Смусь, співзасновник і операційний директор сервісу Uklon.

На його компанію вихід американського гіганта вплинув істотно. Uklon запровадив можливість безготівкового розрахунку, коли оплата за проїзд списується із банківської картки, — це була одна з фішок міжнародного сервісу, яку в Україні майже не використовували.

А ще компанія Смуся змінила модель бізнесу. Якщо раніше вона співпрацювала з інформаційно-диспетчерськими службами, які виконували її замовлення, то з кінця 2015-го почала працювати з водіями безпосередньо.

За півроку роботи Київ за щотижневою кількістю поїздок обігнав Варшаву
Аркадій Вершебенюк,
екскерівник українського офісу Uber

Uklon вижив і розвивається. Але конкуренції з Uber не витримали близько 200 традиційних служб таксі, каже Фарід Сафаров, керівник директорату цифрової інфраструктури Мінінфраструктури. Ця цифра враховує і просто диспетчерські, і компанії, які мають власний автопарк. Багато серед останніх просто стали партнерами Uber, каже чиновник.

"Одна річ — керувати автопарком, і зовсім інша — навчитися залучати клієнтів і працювати з ними, — пояснює Потічний із Bolt. — Це два різних бізнеси".

Uber вміє залучати — одна можливість зворотного зв'язку багато чого варта: у кожного водія у системі є рейтинг, який формують відгуки клієнтів. "Якщо раніше пасажир міг хіба що посваритися із водієм як приїде, то тепер з'явився реальний механізм фідбеку, і це певним чином вплинуло на водіїв", — каже Вершебенюк. Поганий рейтинг — це негайне відключення від Uber.

Водії співпрацю із сервісом цінують. Київський таксист Олександр, який не захотів називати прізвище у пресі, присвячує роботі з Uber по 12 годин на день. Максимум, який він заробляв за добу, — 2,5 тис. грн, вже з урахуванням комісії онлайн-сервісу.

Схема визначення частки Uber проста: до 50 поїздок на тиждень — комісія 25%, а потім із кожної наступної поїздки — по 3%. У понеділок все обнуляється. "50 поїздок можна зробити за понеділок-вівторок і до наступного понеділка працювати під 3%", — пояснює водій.

УБЕРБУС: Мер Києва Віталій Кличко (праворуч) особисто прибув на запуск нового сервісу Uber Shuttle. За два місяці цими альтернативними маршрутами хоча б раз скористалися 5 тис. осіб

Поїхали

У країна теж відповідним чином вплинула на Uber. Під час старту в Києві сервіс планував співпрацювати тільки з автівками не старшими п'яти років. Однак у вітчизняних реаліях довелося працювати і з літніми вітчизняними автомобілями Lanos, і з євробляхерами — водіями, які використовують машини не першої молодості з європейською реєстрацією. Інакше Uber не вижив би. "Конкурувати білому гравцеві на ринку, де інші можуть працювати насіро [важко]”, — розводить руками Сафаров.

Ба більше, цифрова компанія запровадила послугу виклику машини телефоном, якої у неї немає в жодній іншій країні світу. Такий варіант обійдеться пасажирові дорожче, ніж замовлення із програми, зазначає Потічний. "Це прихована комісія, — каже він. — Щоб вивести пасажира у формат онлайн обслуговування".

Вплив місцевого ринку зробив український Uber простішим у всіх сенсах. Віра Черниш, співвласниця інтернет-видання MC Today, живе у Португалії, але часто буває вдома — в Києві чи в Одесі. Вона розповідає: "В Україні висока ймовірність того, що від Uber приїде роздовбана прокурена машина, в салоні гратиме шансон, а водій може нахамити". А от у Португалії, за її спостереженнями, із сервісом співпрацюють винятково ввічливі водії, а машини у них нові і чисті.

Одна річ — керувати автопарком, і зовсім інша — навчитися залучати клієнтів
Тарас Потічний,
керівник Bolt в Україні

Серед інших скарг від українських користувачів Uber, які можна зустріти в соцмережах, — відмова водіїв від поїздки, якщо оплата буде безготівковою, небажання їхати на великі відстані або за подовженим маршрутом.

Втім, в Uber працюють над якістю: в пресслужбі компанії НВ заявили, що у них є спеціальна команда, що аналізує відгуки користувачів і пропонує рішення проблем.

Нещодавно Uber представив нові інструменти безпеки для клієнтів: вони можуть обрати п'ятьох довірених осіб, які матимуть доступ до інформації про поїздку. Крім того, пасажири (як і водії) тепер можуть викликати поліцію одразу із програми в смартфоні.

Ще Uber показав місцевим конкурентам, що одним сервісом служба таксі не має обмежуватися. Крім стандартного UberX, американці запустили Uber Select і Uber Black, які використовують автомобілі дорожчих марок. А ще — Uber Green, який пропонує поїздку на електромобілі.

Зараз компанія тестує в Києві проект Uber Shuttle — міську маршрутку, але з попереднім бронюванням місця і без стоячих пасажирів. Через понад два місяці після запуску шатлами хоча б раз скористалися понад 5 тис. осіб, кажуть у пресслужбі Uber. Хоча компанія має всього два міські маршрути.

А в лютому в столиці стартував сервіс доставки їжі Uber Eats.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X