Екскурсовод у смартфоні. Як легко спланувати подорож по Україні - фото Екскурсовод у смартфоні. Як легко спланувати подорож по Україні - фото
Спецпроект

Екскурсовод у смартфоні. Як легко спланувати подорож по Україні

22 листопада 2017, 00:00

Проект UnexploredCity розповідає про українські міста словами їх жителів

"Більше, ніж месенджер": Спецпроект НВ і глобальної інтернет-платформи VEON про сучасні технології, що розширюють можливості спілкування, і про людей, здатних використовувати ці можливості, щоб реалізовувати мрії, генерувати ідеї, об'єднувати, надихати, допомагати і робити світ кращим.


[VIDEO_BLOCK_1]


Де любив їсти стейки Тарас Шевченко і в будівлі якого київського ринку початковим проектом була передбачена бібліотека? В якому київському готелі дописував свій роман про бравого солдата Швейка Ярослав Гашек і який зі столичних муралів створив той же художник, який розписав болід Кімі Райкконена, фінського автогонщика, колишнього чемпіона світу серії Формула-1? Всю цю інформацію можна, доклавши більші чи менші зусилля, відшукати в інтернеті – щоб потім розважати гостей під час прогулянки по Києву. Є й інший варіант: скачати, встановити у вигляді додатку, експортувати в GoogleMaps або додати в вигляді бота в месенджері. Туристична платформа UnexploredCity дасть відповіді на всі перелічені питання, і, чого вже там – за необхідності вигуляти за вас ваших гостей. І не тільки по Києву: сьогодні проект, запущений в кінці 2016 року, пропонує інформацію про більш ніж 80 маршрутів і більш ніж 700 локацій 18 міст України.

Марина Черновол
Керівник і співзасновник UnexploredCity.
Фанат подорожей і sharing-економіки. Вірить в проекти, створені
на стику різних напрямків. Любить мистецтво і книги

П латформу віртуальних екскурсоводів створили Максим Шкарупа, глава IT-компанії AltSolution, та її керівник з розвитку Марина Черновол. Одного разу, обговорюючи чергову зарубіжну поїздку, вони помітили, що, об'їхавши чималу частину світу, набагато рідше подорожували по рідній країні. При цьому, легко плануючи маршрути по найцікавішим і «незаїждженим» місцям Європи і Азії, важко уявляють, де можна було б знайти подібну інформацію про міста України. Поговоривши з друзями, з'ясували, що не помилилися: про українські пам'ятки, за винятком найпопулярніших, мало знають і ще менше говорять. Навіть якщо мова йде про Київ, Одесу чи Львів, відомості доводиться збирати по крупицях на форумах, в блогах і на туристичних сайтах – а планування захоплюючої прогулянки або поїздки по інших містах і зовсім видається надзавданням. Тоді вони зрозуміли: батьківщину треба рятувати – як мінімум від туристичних кліше.

Нещодавно проект зробив ще один крок вперед. Стартап взяв участь в телеком-акселераторі 2.0, організованому за підтримки Київстар спільно з Radar Tech: з 186 заявок було відібрано 11 фіналістів, і творці UnexploredCity опинились в їх числі. Протягом 11 тижнів Марина і Максим слухали лекції експертів і консультувалися з менторами, а їх продукт тестувався. «Ти лягаєш о 1:30 і встаєш о 7:20, схоплюєшся о 2:00, так як не відправив лист, скаржишся друзям на втому, а вони у відповідь в скайпі скидають мотиваційні ролики, в яких солдати співають стройові пісні, ти використовуєш червону помаду для відводу очей від тих же очей – теж червоних, тебе перестає впізнавати консьєрж, а сім'я радіє ніби далекому родичу з Владивостоку», – так описує Марина свій досвід участі в програмі. Все було не дарма: в результаті платформа тематичних електронних екскурсій стала одним з п'ять переможців телеком-акселератору. Тепер проект UnexploredCity співпрацюватиме з національним телеком-оператором в рамках корпоративної соціальної відповідальності Київстар.

«Ви відправляєте боту свої геодані, після чого він повідомляє вам, які маршрути стартують поблизу, – пояснює принцип роботи віртуального екскурсовода Максим. – Ви обираєте маршрут, читаєте короткий опис, якщо він вас зацікавив – підтверджуєте свій вибір, і, слідуючи вказівкам бота, проходите на вихідну точку. Там ви знову відправляєте свої геодані (і бот перевіряє, чи дійсно ви на місці), отримуєте інформацію про локації і інструкції, куди йти далі».

Якщо якісь локації знайомі або не цікаві – можна пропустити точку, а тих, хто пройшов більше 80% маршруту, очікує сюрприз: інформаційний подарунок – цікавий факт, який годі й шукати в додатку або на сайті.

UnexploredCity запущений у вересні 2016 року. У проекту дві основні задачі: по-перше, зібрати воєдино і піднести в зручному для користувача форматі інформацію про міста України. А, по-друге, зробити так, щоб нестандартні маршрути і представлені були нестандартно – не сухою енциклопедичною мовою, а живими, закоханими в своє місто людьми.

Заповнювати туристичні прогалини почали з Києва, створивши перші три маршрути – Мурали.Сучасне вуличне мистецтво, Архітектура:покинута історія і Київ.Слідами літературних героїв. Інформацію для першого Марина збирала сама (в тому числі брала коментарі у художників – авторів муралів), в основу другого лягла стаття журналіста Тараса Співака, а третій склала екскурсовод Світлана Бучко. «Люди готові розповідати і ділитися», – кажуть автори проекту.

VEON доступний в Apple store і Google play

Спочатку це були, головним чином, профільні фахівці: маршрут Єврейські адреси Києва надало екскурсійне бюро «Цікавий Київ», а екскурсовод Софія Грабовецька склала програму для тих, хто вперше в столиці. А ось перші два маршрути по Луцьку допоміг розробити міський Центр туристичної інформації – UnexploredCity відкритий для співпраці в B2G-сфері.

Втім, буває, що звертаючись до організаторів екскурсій з пропозицією про співпрацю, команда UnexploredCity отримує відмову: гіди побоюються, що віртуальний travel-помічник складе їм конкуренцію. «Ми пояснюємо, що змінюється ринок, змінюються формати споживання інформації – є люди, які віддають перевагу «живим» екскурсіям, а є ті, хто вибирає digital-контент і це абсолютно різна аудиторія»,— каже Марина. – «Молодь подорожує зі смартфонами, не розлучається з мессенджерами, і саме тому ми зробили чат-боти – гіди, які вже живуть у вас в смартфоні, які не потрібно завантажувати і встановлювати». Розробники не помилилися: чат-боти виявилися більш затребуваними, ніж додаток, який можна завантажити в телефон і використовувати навіть без доступу до інтернету.

МАРИНА ЧЕРНОВОЛ:

Коли з'являються нові маршрути, нові люди, які готові ділитися, які приходять і кажуть, що хочуть розповісти про свої міста, коли відкриваєш те, що вони надсилають – і бачиш, з якою любов'ю все написано, тоді розумієш: «Ми йдемо правильним шляхом»

За словами творців UnexploredCity, формат бота дуже підходить для самостійного вивчення міста. «Якщо чесно, іноді бот дуже виручає. Особливо з гостями, яким потрібно показати місто», — зізнається Марина. Розповідає, як одного разу її попросили зустріти гостя з Сан-Франциско, який опинився в Україні вперше. «Я завжди дуже трепетно ставлюся до того, яке враження справляє на людину наша країна, з якими емоціями вона їде, що потім розповість про неї, про зустрінутих людей.» Тому погодилася, хоча часу було обмаль. У перший вечір Томас відправився вивчати сучасне вуличне мистецтво української столиці з ботом. Ризиковано? Так. Але він був в захваті.

Спочатку міста і тематику маршрутів вибирали Шкарупа і Черновол. Але в червні цього року стартап вийшов на новий рівень: у UnexploredCity з'явилася можливість додавати маршрути (кожен бажаючий може поділитися своєю історією, створивши свій маршрут). Так проект поповнився соціальною туристичною платформою і тепер представляє комплекс рішень для розвитку туристичної сфери.

Після появи нової опції розробники отримали перший призначений для користувача маршрут – екскурсію по Шаргороду: «Виявилося, це дивовижне місто, з цікавою історією – не глянцеве, не туристичне, але дуже колоритне», – каже Максим.

Поки користувальницьких маршрутів запущено небагато: до стадії публікації дійшли близько 20 осіб. Набагато більше незавершених описів – за словами Шкарупи, буквально кожні два дні хтось починає створювати маршрут, але потім розуміє, що це не так просто: «Треба написати тексти, додати фотографії (бажано свої, щоб не було ніяких правових питань), упорядкувати точки – щоб вийшла цілісна картина».

Всю інформацію, представлену в нових маршрутах, перевіряє контент-менеджер, потім за справу беруться перекладачі – в цілому процес модерації займає близько трьох днів. Неточності все ж іноді проскакують – наприклад, з опису Шаргорода довелося прибрати помилкове відсилання до творів Ільфа і Петрова, а підтвердження популярної історії про те, що в Маріїнському парку (коли він був ще Царським садом), вирощували кокаїнові кущі і ананаси, довелося, на вимогу пильних користувачів, шукати в науковій літературі.

МАКСИМ ШКАРУПА:

Радує, коли є фідбек: хоч позитивний, хоч негативний – будь-який зворотний зв'язок. Тоді можна зрозуміти, подобається маршрут чи не подобається, потрібний чи не потрібний, і в якому напрямку нам рухатися далі.

Засновники платформи віртуальних екскурсоводів Максим Шкарупа і Марина Чорновіл про те, як подорожувати по Україні, слідуючи підказкам бота-екскурсовода — в ексклюзивному відео на каналі НВ в Veon. Додаток доступний в Apple store і Google play

Творці UnexploredCity помилки виправляють, але через них не засмучуються – важливіше те, що вдалося досягти однієї з головних цілей проекту. Живі, суб'єктивні, натхнені розповіді про українські міста, викликають такий же щирий відгук у користувачів. «У нас був чудовий архітектурний маршрут, і коли ми його опублікували, знайшлися люди, які жили в одному зі згаданих будинків, — згадує Шкарупа. — Вони зв'язалися з нами і стали розповідати історії про минулих мешканців, про якогось колоритного підприємця, який на дому торгував ковбасою – навряд чи подібні відомості мають історичну цінність, але вони додають історії емоцій, яких не знайти в академічних джерелах».

Ще один майбутній напрямок – авторські екскурсії з відомими людьми. Творці UnexploredCity хочуть запропонувати письменникам, художникам і музикантам розповісти про свої рідні або улюблені міста, при цьому крім тексту і фотографій в зміст маршруту буде додано аудіо-супровід. «Ми вже відправили лист Лесю Подерев'янському, також хотіла б запросити Сергія Жадана та Юрія Андруховича», – розповідає Марина. Функціонал під аудіо вже готовий – щось подібне вже робили цього року для Гогольfest. Були підготовлені три екскурсії по арт-сквоту ArkSquat і дві – по павільйонах ВДНГ. Фестиваль давно закінчився, і зі списків на сайті і в додатку ці маршрути прибрали, але всю інформацію – фото, тексти, і аудіокоментарі художників до їх творів – можна знайти за посиланням в блозі. Це особливо цікаво, якщо врахувати, що будівля, в якій знаходився ArkSquat, призначена під знос.

«Ніхто не хоче отримати стандартний набір фактів з путівника — всі хочуть побачити Київ і інші міста очима їх жителів», — розвиває думку Черновол. При цьому серед маршрутів UnexploredCity є і базові, так звані «листівки», для тих, хто опинився в місті вперше. «Коли розповідаєш про проект, люди запалюються ентузіазмом – буквально днями виступала на Форумі креативних індустрій в Дніпрі, і, здається, скоро у нас з'являться нові маршрути», – ділиться СЕО проекту. Особливо багато виявилося охочих розповісти про себе з малих туристичних центрів, таких як Мала Віска, Біла Церква.

У найближчих планах – розширення географії. Також недавно з'явився перший велосипедний маршрут – по Рівненській області. У розробці – авто-, трекінг-, і водні маршрути (каякінг, рафтинг).

Маршрути UnexploredCity

  • ТОП-10 популярних маршрутів
  • Київ. Мурали: Сучасне вуличне мистецтво
  • Київ. Володимирська із паном Гиричем
  • Київ. Трохи містики і романтики Дніпра
  • Одеса. Загадки одеського Сфінкса
  • Одеса. Слідами одеських «аргонавтів»
  • Дніпро. Трохи містики і романтики Дніпра
  • Одеса. Дрейф(ь) по Водопровідній – маршрут не для людей зі слабкими нервами
  • Дніпро. П'ять приводів пишатися Дніпром
  • Харків. Вулиця Пушкінська: таємнича і манлива
  • Львів. Прогулянка «страшним» Львовом