Реактивний чайник - фото

Реактивний чайник

25 листопада 2016, 00:00

Пробуємо електромобіль BMW i3

Електромобілів в Україні стає все більше. І це можна тільки вітати. Але більшість з них - "битки" із США та Європи. На цьому тлі офіційний прихід в Україну електрокарів BMW здається просто ковтком свіжого повітря. НВ взяв на тест новенький i3 і ось що з цього вийшло

Олексій Бондарєв

Вранішній ранок. Проспект Перемоги у Києві. Їду з вітерцем, але в режимі Eco Pro +, оскільки намагаюся знайти відповідь на хвилююче питання про те, скільки ж електрокар проїде на одній зарядці.

Зупиняюся на світлофорі на площі Перемоги. Водій сусідньої машини (Audi Q7 попереднього покоління) знаком просить опустити скло. Запитує:

- Ну і як цей "чайник" їде?

- 7 з копійками до "сотні", - відповідаю. І думаю: "Сам ти чайник".

- Та невже! Покатаємось?

Знизую плечима, крадькома оцінюючи, який двигун може стояти в Q7. Якщо бензиновий або 3-літровий дизель, то шанси не програти на старті у мене є. Якщо дизельний 4,2 л, то навряд чи.

Рука тягнеться до перемикача режимів. От блін, а режиму Sport тут взагалі немає. Все, зараз розірвуть мене як шведів під Полтавою.

Ладно, йду в Comfort.

Стартуємо... вже через кілька десятків метрів я на пару корпусів попереду. На спідометрі 80 і я перестаю тиснути на газ. Все ж таки ми в місті, та й наступний світлофор біля Повітрофлотського мосту вже поруч.

Q7 з ревом обганяє мене і несеться вперед, помахавши мені аварійкою.

Я зовсім прибираю ногу з педалі, машина клює носом, а стрілка на панелі приладів відхиляється вліво, показуючи, як рекуперація при гальмуванні допомагає моєму i3 компенсувати електричний заряд, тільки що витрачений в гонці.

"Чайник" не підкачав.

Так, це маленький електрокар. Але це все ж BMW. І любителів справжнього баварського драйву i3 не розчарує.

Що це?

Компактний міський хетчбек. Кузов довжиною 3,9 м, споряджена маса 1,195 кг. Обсяг багажника 260 л.

Електромотор потужністю 170 к. с. (крутний момент - 250 Нм). Задній привід. Розгін до 100 км/год - 7,2 сек. Максимальна швидкість - 150 км/год (обмежена електронікою).

Літій-іонна батарея ємністю 60 аЧ. Заряджається до 80% за 30 хв (експрес-зарядка) або за 6 годин (зарядка від мережі 220 В).

Дальність пробігу від однієї зарядки - до 300 км (залежно від умов).

Ціни на BMW i3 стартують від 1,1 млн грн.

Як їде?

Тиснеш на педаль і BMW i3 несеться вперед наче підхоплений гігантською хвилею - плавно і неймовірно швидко.

Це прискорення справляє більше враження, ніж в інших спорткарах. В першу чергу, через свою страшну безшумність.

Відгук на натискання педалі просто блискавичний. А якщо додати сюди повну відсутність будь-яких ривків і поштовхів від перемикань коробки передач (її тут просто немає), то виходить "картина маслом".

1Як би там не пнулися любителі "олдскул", але все ж варто визнати - бензинові тачки в підметки не годяться електрокарам за гостротою відчуття при динамічному водінні. Особливо, я відчув це саме на BMW i3. Тут є всі родові риси справжньої "бехи". Гостре, ні, навіть найгостріше кермо. Задній привід. Щільна підвіска.

Скажу чесно, їзда на BMW i3 доставляє більше задоволення, ніж їзда на Tesla Model S. Навіть незважаючи на те, що американський електрокар навіть у своїй найпростішій версії відчутно потужніший.

Природно, в BMW i3 відмінно відчувається особливість електрокарів. Під час руху ви працюєте майже виключно з педаллю газу. Причому, якщо різко кинути її на швидкості, ефект той же, що і при різкому гальмуванні на звичайній машині з двигуном внутрішнього згоряння. А педаль гальма в електрокарі потрібна в принципі тільки для екстреного гальмування чи повної зупинки.

2Підвіска істинно "бехівська". М'якою машину не назвеш, але з великими нерівностями ходова справляється відмінно.

До речі, тут 19-дюймові диски, розроблені спеціально для BMW i3 і відповідна гума. Також створена Bridgestone спеціально для баварського електрокара. Іншими словами, покупцеві доведеться обирати виключно серед фірмових дисків і шин. Просто підібрати за розміром замінники - не найкраща ідея, оскільки в такому випадку не гарантується коректна робота системи курсової стабілізації.

Задньопривідний характер BMW i3 добре відчувається при швидкісних маневрах, і майже непомітний при звичайній їзді. Ось вона сила електроніки.

3До речі, про електроніку. Її тут дійсно багато, особливо з урахуванням додаткових опцій. Наприклад, можна вибрати систему повністю автоматичного паркування.

І ще. BMW i3 - відмінний міський автомобіль. Діаметр розвороту всього лише близько 9 м. Довжина кузова - менше 4 м. Втискуватися в паркувальні місця, "розкручуватись" в тісних міських дворах, штовхатися в пробках - це рідна стихія BMW i3.

Електричні ігри

На щитку приладів трохи нижче спідометра розташовується головний екран зі "стрілкою", що вказує на режим роботи акумуляторів. Вони розряджаються при прискоренні і заряджаються при гальмуванні і руху "накатом".

Чим більше "газуєш", тим більше стрілка йде вправо. Різко кинувши "газ", можна загнати стрілку в ліву зону, і почнеться зарядка акумулятора. При натисканні на педаль гальма акумулятор заряду йде вліво до максимуму.

Простіше кажучи, електрокар потребує певної оптимізації своєї манери їзди. Спочатку - плавний розгін (слідкуйте, щоб стрілка рухалася повільно вправо). Досягнувши потрібної швидкості, потрібно знайти якесь середнє положення педалі "газу" так, щоб стрілка стояла посередині - так батарея розряджається по мінімуму. На будь-якому узвозі варто зменшувати тиск на педаль, щоб дозволяти машині рухатися накатом, це збільшує заряд батареї.

В принципі, не хитра наука. Правда, є ще пара нюансів щодо режимів роботи BMW i3.

1Простий приклад, як це працює. Вранці сідаю в BMW i3 з майже повністю зарядженою батареєю. На щитку приладів світиться цифра - 180 км. Так бортовий комп'ютер оцінює залишок запасу ходу з урахуванням режиму руху напередодні.

Включаю звичайний режим Comfort, кондиціонер з мінімальним обдувом і намагаюся їхати якомога плавніше, втім не відмовляючи собі у можливості злегка "притопити", коли є можливість. Але все одно - розгін намагаюся здійснювати плавно і розмірено. Я проїжджаю по вул. Артема, а потім і вул. Мельникова до Дорогожичів. Більше 6 км. За цей час показник залишку ходу не знижується, а навпаки, зростає на 10 км.

Непогано?

Слухайте далі.

Я повертаю направо і спускаюся вниз по вул. Олени Теліги до самої Петрівки, рухаючись переважно накатом. Показник запасу ходу зріс до 215 км. Це при тому, що на початку в мене було 180 км запасу, і я вже проїхав 10 км!

Ок. Їдемо далі. Мій шлях лежить на Троєщину через Московський міст (в той день я їхав на студію Film.ua на попередній перегляд одного нашумілого голлівудського блокбастера). Їду вранці, проти "течії", дорога вільна. Включаю круїз-контроль на швидкості 80 км/год. Стрілка завмирає в центральній зоні. Проїжджаю ще 4 км по прямій і... запас ходу збільшується до 220 км.

Нарешті, після кількох маневрів я приїжджаю до своєї мети, паркуюся. Отже, я проїхав 17 км, а запас ходу збільшився з 180 км до 220.

Фантастика?

2Я провів ще кілька тестових заїздів різної тривалості, в тому числі і з використанням радикального режиму eco pro+, яка "душить" динаміку і обмежує швидкість на пенсіонерських 90 км/год. Також я проводив експерименти з різною швидкістю вентилятора обдування.

Мій висновок такий - в середньому я б оцінив запас ходу BMW i3 приблизно як 200 км в міських умовах. На практиці, це означає, що заряджати електрокар можна раз в пару днів.

Враховуючи, що за півгодини можна зарядити батарею до 80% її ємності, ніяких практичних проблем з експлуатацією BMW i3 у місті, не бачу. Ну принаймні в Києві, де вже досить багато швидкісних зарядних станцій.

Якщо ж орієнтуватися на зарядку в домашніх умовах... то, можна констатувати, що епоха електрокарів ще не настала. Від побутової мережі BMW i3 заряджається довго, тих же 80% можна досягнути хіба що за ніч. Я живу на третьому поверсі і заряджати припаркований у дворі електрокар мені просто ніде. І таких як я - поки що більшість.

Але якщо у вас є можливість раз на пару днів на півгодини "увіткнути" BMW i3 на прискорену зарядку, то тоді ласкаво просимо в XXI століття - в епоху електромобілів.

Як виглядає?

Дизайнерам BMW вдалося немислиме.

Судіть самі - з дизайном електромобілів зазвичай йдуть по одному з двох шляхів. Деякі виробники намагаються зробити підкреслено футуристичний дизайн, щоб виділитися з натовпу (таким шляхом йдуть, наприклад, у Tesla). Інші намагаються створювати електрокари на основі звичайних моделей, і не змінюють їх зовнішність, або ж відмінності мінімальні (наприклад, Nissan, Mitsubishi).

З BMW інша історія. З одного боку баварський електрокар виглядає зовсім не так, як всі інші фігуранти в модельному ряді компанії. Дизайн футуристичний і ультрасучасний. І в той же час, це BMW. Ні з чим не переплутаєш. Мордочка у звірка сувора, він схожий на BMW X5, який заново відмалювали для Зоряних воєн.

З конструкторської точки зору в BMW i3 просто прірва революцій і всі вони відчуваються в дизайні. Наприклад, відсутність центральних стійок кузова, задні дверцята, що відчиняються назад. Технологічно і футуристично.

Автомобіль виглядає легким. Таким "стрибунцем". Він і справді важить всього 1,2 т. Враховуючи вагу батарей, це досить мало. Секрет в алюмінієвій рамі і карбоновому кузові.

До речі, BMW дуже пишаються тим, що цей футуристичний автомобільчик може бути на 100% утилізований.

Що всередині?

Інтерьер BMW i3 на 100% зроблений із вторинних матеріалів. Тут і гранульований пластик з перероблених пляшок, і щось на зразок повсті, виробленої з пресованого дерева.

Всі матеріали підібрані з таким розрахунком, щоб не сильно промерзати в холодну погоду і не дуже нагріватися на сонці.

Тут теж тонкий розрахунок. Адже в BMW i3 немає звичної печі, яка бере тепло від двигуна. Тут по суті, "фен".

У тестовій машині був тканинний салон, але за доплату можна замовити і шкіряний.

У загальному і цілому, спартанський інтер'єр. Це щось схоже на швейцарський лижний будиночок, в якому все автентичне, але в той же час простенько. І нічого, мільйонери не гребують.

А тепер про головне. У салоні BMW i3 дуже просторо. Тут набагато більше місця, ніж уявляєш собі, коли дивишся на машину зовні. Попереду - взагалі вальяжно. Немає центрального тунелю, а передня консоль як би "висить" у повітрі, тому навіть огрядному чоловікові не складно перелізти з водійського сидіння на пасажирське.

Ззаду, звичайно, не так просторо. Дверцята вузькі, сідати не дуже зручно. Місце на задньому дивані є тільки для двох. І бажано, щоб це були не особливо габаритні пасажири. Найзручніше там буде дітям.

Підлокітника ззаду немає, а підстаканники вбудовані прямо в сидіння. До речі, рішення хоч і несподіване, але досить зручне.

Багажник невеликий (260 л). Для пари сумок з покупками з супермаркету місця вистачить.

Словом, типовий міський автомобіль.

Що по грошам?

Ціни на BMW i3 стартують від 1,1 млн грн.

Як би зовсім не маленькі гроші за такий компактний міський автомобільчик. Але варто пам'ятати про два моменти. По-перше, це BМW з усіма витікаючими обставинами (динаміка, керованість, імідж). По-друге, це електрокар, який по суті возить вас безкоштовно.

Так, з зарядками в Києві поки не зовсім райдужна ситуація. З іншого боку, електрокарів на дорогах поки небагато, тому черг на нечисленних зарядках немає.

Ті 200 км запасу ходу, що на BMW i3 реально досягти при їзді в звичайному режимі (не Eco) з включеним кондиціонером, для міста цілком достатньо.

Головне освоїти описане вище мистецтво правильно тиснути на педаль акселлератора і навчитися ефективно користуватися рекуперацією. Після цього електрокар здається цілком нормальною інвестицією. Навіть якщо він коштує таких грошей, як BMW i3.

З комплектаціями і цінами BMW i3 можна ознайомитися тут.

Вердикт НВ:
9/10

Феєричний електрокар. Баварцям вдалося створити щось зовсім нове з інженерної точки зору і в той же час те, що повністю переносить в епоху електрики той самий легендарний дух BMW. Ціни, звичайно, кусаються. Але з новими технологіями так завжди буває.

Відео тест-драйву BMW i3



Текст: Олексій Бондарєв

Фото і відео: Віталій Карабань