Альфа-десант  - фото

Альфа-десант

25 липня 2019, 14:27

У країні підростає покоління Альфа — прагматична дітвора, яка має доступ до гігантського масиву інформації і не терпить обмежень свободи

У країні підростає покоління Альфа — доросла як на свій вік, прагматична дітвора, яка живе у нових технологіях, має доступ до гігантського масиву інформації та не терпить обмежень свободи

Відео дня

Ірина Крикуненко

У маленьку кольорову валізу з героями мультфільмів на кришці десятирічна Аріна Шацило дбайливо складає селфіпалицю, два комплекти зарядок і додатковий блок живлення для смартфона. За кілька хвилин вона ще раз підходить до валізи і знову перевіряє її вміст.

"Зніматиму в Молдові новий блог, а без палиці не вдасться", — пояснює НВ київська школярка, закриваючи валізу. Уже ввечері вона з мамою Елеонорою поїде в сусідню країну відвідати родичів і цією пригодою має намір поділитися зі своїми підписниками в соцмережах.

Як і багато інших дітей її віку, Аріна буквально з пелюшок із гаджетами на ти. "Народилася зі смартфоном у руці", — усміхається мама дівчинки. У свої десять років школярка вже веде власний блог на YouTube і розкручує сторінку в Instagram. Зйомка, монтаж і обробка відео для неї давно не проблема — потрібні для цього програми дівчинка опанувала кілька років тому.

Сьогодні людство стоїть на порозі чергового технологічного перевороту, впоратися з яким належить генерації цифрових дітей — так званому поколінню Альфа, тобто тим, хто з'явився на світ після 2010 року, констатують експерти. І десятирічні до цього готові. Так, за даними дослідження британської цифрової мережі Beano Studios, якщо 47% сучасних дітей люблять возитися з електронікою, то 36% десятирічних вже складають комп'ютерні коди. А 55% представників цього покоління регулярно самі створюють відеоконтент.

Британська статистика актуальна як мінімум для вітчизняних міст-мільйонників: за даними Інтернет-асоціації України, загалом у країні проникнення Всесвітньої павутини перевищує 66%. А юне покоління українців, на відміну від попередників, фактично на 100% підростає в діджитал-світі, підкреслюють фахівці.

"У той час як інші бігали і грали у дворі, це покоління проводить дитинство в гаджетах", — каже психологиня Марія Абрамчук. Такі діти, на її думку, швидко опановують технології і часто розбираються у них краще, ніж дорослі. А отже, вміють працювати з великими масивами даних, тобто мають доступ до значно більших обсягів інформації, ніж мали в їхньому віці всі попередні покоління землян.

У світі й Україні зокрема підростають прагмати, які хочуть із самісінького юного віку заробляти навіть на свої захоплення, продовжують експерти. До того ж їхня стихія — свобода, а гаджети — не розвага, а засіб досягнення мети. І змусити їх вчити те, що вони вважають нецікавим, неможливо, розводять руками фахівці.

Пішли в онлайн

Якщо дотримуватися теорії поколінь, то діти Альфа — перші нащадки колись прогресивних і модних міленіалів. На думку психологів, саме цей факт робить їх абсолютно унікальними і відрізняє від попередників, зокрема від генерації Z, яка народилася після 2000 року.

"Діти Альфа вже відчувають право вибору, вони виросли у того покоління батьків, які розуміють, що вибір — це важливо", — розмірковує про міленіалів та їхніх нащадків Абрамчук.

Ось і п'ятирічний Філ Шевченко свій вибір уже зробив — він хоче обігнати за популярністю канал іншого юного українського блогера, Містера Макса. Для цього хлопчик має непогану підмогу: підтримка батьків і планшет за $1.100, який батько подарував просто до появи Філа на світ. За словами його мами, син почав користуватися подарунком уже в сім-вісім місяців, щойно навчився сидіти. "Ми не з тих батьків, які забороняють гаджети. Ми, навпаки, вітаємо це", — каже Олександра Єськова.

У цій родині всі дорослі або дизайнери, або архітектори, тому з великою кількістю техніки і роботою за комп'ютером хлопчик знайомий ще з дуже раннього дитинства. Уже в два роки у нього з'явилися улюблені мультфільми, потім канали. Тепер у свої п'ять років він стежить в інтернеті за успіхами робота Софії, відстежує розробки візіонера Ілона Маска і веде власний відеоблог з оглядом іграшок.

Підписників у нього поки що небагато, зізнаються батьки, які всіляко підтримують і розвивають захоплення сина. Обидва вони вже записалися на онлайн-курс із прокачування YouTube-каналу. Водночас бути тільки блогером Філ не хоче: він мріє мати одразу кілька професій і щиро не розуміє, чому має обрати одну.

Хоча міркування хлопчика більше схожі на дитячі фантазії, експерти підкреслюють: мультизадачність — відмінна риса покоління Альфа. Цифровим дітям ніяк не обійтися без цієї риси у світі майбутнього, де їм доведеться конкурувати з повноцінним штучним інтелектом, та й узагалі жити в мінливий і погано прогнозований час. І якщо люди старшого покоління реагують на зміни і нестабільність стресом, то діти Альфа звикли до них із пелюшок. "Вони налаштовані на нестабільність, багатозадачність, багатофункціональність", — каже Абрамчук.

А це не завжди добре, переконана Елеонора Шацило. Жвавий інтерес до будь-якого нового процесу в її дочки швидко проявляється і так само швидко зникає. Тому з ведення влогу на YouTube дівчинка перемкнулася на Instagram, а тепер знову захопилася відео. "Відповідно у всіх соцмережах у неї так і не вийшло довести справу до кінця: на каналі зараз всього 16 підписників, а в мікроблозі приблизно 100", — розводить руками мама.

Діти вже в п'ять років розуміють, що можуть щось створювати й одержувати за це гроші — монетизувати свої захоплення
Марія Абрамчук,
психологиня

11-річна Діана Шевчук послідовніша: вона самостійно і досить успішно веде одразу дві сторінки в Instagram. За персональним профілем школярки стежать майже 3,5 тис. користувачів. Водночас вона разом із подругою вже відкрила другу сторінку, яку присвятила виготовленню так званих жуйок для рук — популярних серед дітвори слаймів. Рецепти дівчатка шукають в інтернеті, готують і знімають по черзі. Просувають сторінку теж самі — за допомогою взаємного піару з іншими дітьми і проведення конкурсів.

"Все, що вона у нас просить, — це гроші на сувеніри для розіграшу в профілі", — розповідає мама Діани Шевчук Оксана. Саме вона свого часу навчила дочку правильно робити фотографії, а сьогодні вже дівчинка вчить маму, як обробляти їх на смартфоні. Адже гаджети для покоління Альфа — не щось складне або особливе, а лише інструмент для досягнення цілей.

"Як дорослому в роботі допомагає знання англійської мови, так у них із гаджетами відбувається", — каже директор столичної школи №141 Юрій Кіньков. Він не прихильник заборони планшетів і смартфонів для дітей: просто їх потрібно поставити на благо. Сьогодні не всі шестирічні діти вміють читати і писати, зате всі можуть набирати слова на гаджетах, розповідає педагог. "За допомогою цього вони теж можуть вчитися грамоті", — підкреслює він.

На думку фахівців, цифрові технології не тільки підвищують грамотність — YouTube відкриває перед малюками цілий світ набагато раніше, ніж його збагнули всі покоління їхніх попередників. Наприклад, коли в чотири роки Філ Шевченко прийшов до мами із запитанням "Як працює Всесвіт?", вона просто увімкнула йому потрібний ролик. Саме так сьогодні роблять багато батьків.

А зараз Філ уже сам вміє знайти відповіді на питання, які його цікавлять — вивчає космос, сполуки металів і архітектуру Дубая. "Він використовує YouTube як енциклопедію, — каже мама хлопчика. — І ми це підтримуємо".

СВІТ У СМАРТФОНІ: Філ Шевченко у свої п'ять років самостійно вивчає космос і сполуки металів в інтернеті, а також із задоволенням фотографує свою сім'ю

Темна сторона технологій

Ця блискуча медаль має й інший бік, в один голос стверджують психологи і педагоги. Діти Альфа насилу навчаються за класичною методологією. Річ утому, що навчання зазвичай вибудуване лінійно і здається таким дітям нуднішим, аніж захопливий відеоконтент, який можна не тільки перемикати, а й керувати ним. Не виключено, що незабаром людство може зіткнутися із тим, що професія викладача просто зникне через непотрібність, передбачає Абрамчук.

Є і ще одна особливість дітей Альфа: вони швидше, ніж попередні покоління обробляють і засвоюють потрібну їм інформацію, а нецікаві факти ігнорують. "Вони росли в повній свободі, — пояснює психолог, — самі вирішували, що їсти або що вдягати, а потрапляючи в шкільну стереотипну систему, зазнають труднощів з адаптацією".

Вчителі початкової школи намагаються розв'язати цю проблему дідівським способом і просять батьків не давати дітям гаджети на уроки. "Коли в кишені лежить гаджет, вчитель не потрібен, — зітхає навіть ліберал Кіньков. — У дитини одна мета — дістати гаджет і працювати на ньому". Педагог вважає, що в класичній освіті є низка речей, як-от походи в музеї та живе спілкування, які замінити гаджетами неможливо.

Водночас великі можливості тягнуть за собою великі ризики. Батьки панікують: із віртуального світу дитина може почерпнути не тільки історичну довідку й урок природознавства, але також небезпечні дані і небажане спілкування із незнайомцями.

"Аріна почала паролити телефон, — хвилюється Елеонора Шацило. — Але в комп'ютері я все ще переглядаю її історію пошуку". В Оксани Шевчук інші методи — через соцмережі вона стежить за життям дочки, хоча і зізнається: цього недостатньо.

Вирішити проблему небажаної і навіть небезпечної інформації з інтернету взялися деякі школи: вони вводять у програму заняття із кібербезпеки. "У нас, наприклад, є профільні курси з цієї теми, — каже Кіньков. — Правда, поки що тільки для 10–11 класів".

І ЦЕ ЛИШЕ ПОЧАТОК: 10-річна Аріна Шацило веде влоги про своє життя в YouTube та Instagram

Гості з майбутнього

Яким виросте покоління Альфа, соціологи поки сказати не можуть: об'єктом їх дослідження діти стають тільки після досягнення 10-річного віку. Водночас вони припускають: ці діти ростуть із великим відчуттям індивідуальної свободи і менше орієнтовані на будь-які авторитети.

На думку голови правління Українського інституту соціальних досліджень Ольги Балакірєвої, якщо раніше традиції виховання лежали в площинах "попередити", "навчити", "вберегти" і "передбачити", то зараз через інформаційну доступність дітям дають можливість розібратися у всьому самим. "У них зовсім інший погляд на свободу робити помилки", — пояснює Балакірєва.

Також психологи попереджають: діти Альфа значно доросліші у свої роки, ніж у цьому ж віці були міленіали і Z. "Вони вже в п'ять років розуміють, що можуть щось створювати й одержувати за це гроші, монетизувати свої захоплення", — каже Абрамчук.

До речі, найвисокооплачуванішим YouTube-блогером світу, за версією журналу Forbes, став дев'ятирічний американець Раян: відеоогляди іграшок на його каналі Ryan ToysReview принесли хлопчикові торік $22 млн.

"Ці діти практичніші, вони налаштовані на швидке вирішення проблеми", — оцінює своїх учнів Кіньков. А західні фахівці сподіваються, що покоління Альфа завдяки щільному інформаційному насиченню активно боротиметься за порятунок навколишнього середовища і матиме активну громадянську позицію.

Цього ж, за словами Балакірєвої, вимагає і змінений соціальний клімат в Україні — від держави з жорсткими рамками і контролем країна перейшла до відкритішого комунікативного міжособистісного простору. "Розсунуті межі інформації формують інших людей", — переконана соціологиня.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X