Сім перемог і п’ять зрад Верховної Ради

26 жовтня 2019, 07:15

Ось уже понад 50 днів як Україна має новий парламент, і він працює у шаленому темпі. Та схоже на те, що правляча партія цінує швидкість понад зміст

Складно встигнути за парламентом, що схвалив уже понад 70 законів з початку своєї роботи, тож ми склали список з найкращого та найгіршого, поговоривши з депутатами, суддями, юристами, економістами та іншими експертами.

Реклама

Найкраще з того, що досі зробила Рада:

1. Схвалила пакет прогресивних антикорупційних законів, які захищатимуть інформаторів, наново запустила неефективну та безглузду НАЗК, надала незалежні повноваження прослуховування НАБУ та ДБР, і обмежила юрисдикцію Вищого антикорупційного суду до справ, розслідуваних НАБУ та САП.

2. Наново запустили приватизацію. Рада схвалила закон, що дозволяє приватизувати українські роздуті державні підприємства, за винятком стратегічно важливих. Уряд погодив список із 800 державних підприємств, що будуть виставлені на продаж.

Складно встигнути за парламентом, що схвалив уже понад 70 законів

3. Закон про оренду державного майна. Створюється єдина загальнонаціональна база даних усього держмайна для здачі в оренду. Бізнес зможе легко знайти доступну місцеву нерухомість. На додачу до цього, продовження оренди більше не автоматичне, що має обернутись більшою конкуренцію та більшими доходами для держави.

4. Закон про концесії: інвестори та держава тепер можуть об'єднуватись заради модернізації та покращення держмайна чи інфраструктури, що кінець-кінцем відійде державі. Інвестор оплачує витрати на ремонт та отримує дозвіл експлуатувати порт, шосе, аеропорт тощо та отримувати прибутки від експлуатації протягом певного періоду часу.

5. Зниження порогу для публічних закупівель через систему ProZorro. Всі публічні закупівлі від 50 тисяч гривень (близько 2 тисяч доларів) чи більше повинні проходити через цю українську онлайн-систему, робота якої була відмічена нагородами.

6. Лібералізація будівельної індустрії: закон зменшує кількість дозволів, необхідних для будівництва, і вимагає від відповідного міністерства перевести процедуру отримання дозволів онлайн. Останнє примусить бюрократів брати на себе відповідальність за будь-які затримки у процесі затвердження. Веб-сайт у режимі реального часу показуватиме аплікантам, на якому етапі роботи нині перебуває влада. Словом, це збільшить прозорість та зменшить можливості для хабарництва.

7. Контроль за великими вантажівками на дорогах. Українські дороги в жахливому стані. Якось я була в червні в поїздці, що мала зайняти годину, але натомість зайняла три, оскільки ми мусили оминати дірки розміром з астероїд на дорогах Центральної України. Рада схвалила закон, що встановлює систему, яка зважуватиме вантажні автомобілі. Багато хто скаржиться на те, що водії навмисне перевантажують свої машини, що руйнує дороги. Якщо все буде успішно, це збереже державі мільярди гривень на будівництві доріг.

Найгірше з того, що досі зробила Рада:

1. Нардеп Олександр Дубінський намагався створити спеціальний комітет щодо розслідування дій керівництва ПриватБанку у 2014−2019 роках. Дубінський пов’язаний з екс-власником банку Ігорем Коломойським і це була ще одна нахабна спроба олігарха повернути собі ПриватБанк. Сказати, що цей політично мотивований крок викликав подив — це нічого не сказати. На щастя, ситуацію контролюють, і Захід спостерігає за цим.

2. Реформа Генпрокуратури. Новий генеральний прокурор допомагав писати антикорупційне законодавство 2014 року і користується хорошою репутацією серед антикорупційних оглядачів. Утім, давати йому карт-бланш у владі, як це зробила Рада — це помилка. Будь-хто може зловживати владою. Або ж нинішнього генпрокурора замінять на когось з менш стерильною історією. Також непокоїть те, що у сумнозвісній липневій телефонній розмові з американським президентом Дональдом Трампом Зеленський охарактеризував Руслана Рябошапку як «на 100% мого кандидата».

3. Спроби Зеленського реформувати судову систему проваляться, як і у попередників. Новий закон не реформує Вищу раду правосуддя, що є тим органом, який наймає, звільняє та дисциплінує суддів. Будь-які інші зміни — косметичні. Закон зменшить кількість суддів Верховного Суду з 200 до 100, і там уже зараз висловили занепокоєння тим, що на лаві залишать лише лояльних. Вони також говорять, що такий маленький суд просто не справиться з навантаженням. І в той час як найкращі активісти в країні намагались знайти в новому законі позитивне, я не вражена. Допоки суди України не зміняться, годі очікувати, що інвестори сприйматимуть країну серйозно. Прем'єр-міністр Олексій Гончарук може ставити будь-які абсурдно високі цілі щодо економічного росту та прямих іноземних інвестицій, та ніхто зі Заходу не вкладе в Україну гроші, допоки інвестування сюди не стане безпечним.

4. Зняття депутатської недоторканності. Розхвалену на всі заставки Заходом, цю незавершену реформу надто рано святкувати. Рада всього лише схвалила закон, який усуває один рядок з Конституції. Три інші закони, що регулюють депутатську недоторканність, не змінені. Юристи кажуть, що це лише перший крок до скасування депутатської недоторканності.

5. Імпічмент президента. Ще один трюк Зеленського, який звучить гарно на папері, а насправді є фейком. Експерти говорять мені, що сама процедура — розпливчата і не додає багато до того, що вже закладено в Конституції. Документ також був ухвалений з порушеннями регламенту Ради: жодному депутату не дозволили внести поправки у другому читанні закону.

Переклад НВ

НВ володіє ексклюзивним правом напереклад і публікацію колонок Atlantic Council. Републікування повної версії тексту заборонене

Оригінал

Приєднуйтесь донашого телеграм-каналу Мнения НВ

Показати ще новини