Що стоїть за посиленням обстрілів Одеси
Для тих, хто хоче більш глибоко розуміти тему з обстрілами українських портів в Чорному морі
Звісно, почнемо з нашого співчуття у зв’язку з загибеллю та пораненнями моряків та портовиків внаслідок обстрілу 12 березня.
Отже, ввечері 11 березня в Одеському порту балістичною ракетою пошкоджено грецький балкер MJ PINAR IMO n° 9406051. Flag (Barbados). DWT (вантажопідйомність) 30 465 тон.
Так, саме грецький: Ship manager/Commercial manager LOGAN SHIP MANAGEMENT CO 3, Agiou Nikolaou Street, 185 37, Piraeus, Greece. since 21/02/2024. Registered owner PINAR SHIP TRADE CO C/O: Logan Ship Management Co 3, Agiou Nikolaou Street, 185 37, Piraeus, Greece. since 21/02/2024
Це не дивує. Ще наприкінці 2024 наша моніторингова група прогнозувала і попереджала колег в ЄС, Британії та США, що Росія буде продовжувати і посилювати атаки на українські порти Чорного моря і Дунаю, намагаючись припинити роботу морського коридору та водночас створити умови для збільшення власного морського експорту зерна.
І те, що наші прогнози збуваються, нас абсолютно не радує.
Ми писали таке: «Та обставина, що кількість суден, що прибувають до портів Одеси фактично не залежить від інтенсивності обстрілів, дратує Росію та буде стимулювати її застосовувати все більш потужні види озброєння і в більшій кількості. Це буде створювати додаткові ризики не тільки для міжнародного судноплавства українських портах, але й для Румунії і Молдови».
Це не може не наводити на думку про вибірковість під час підготовки до обстрілів
В січні-жовтні 2024 нами зафіксовано щонайменше 113 російських атак на портову, енергетичну та іншу інфраструктуру Одеської області, в межах якої функціонує морський коридор. Наприкінці 2024 року вперше внаслідок цих атак були пошкоджені 7 іноземних суден.
Треба звернути увагу, що з 7 пошкоджених суден 6 належать компаніям-судновласникам з країн ЄС (Греція — 3, Латвія — 1, Португалія — 1, Польща -1) і 1 судно — українській компанії.
Між тим, найбільша частка суден, що здійснюють рейси до українських портів в умовах війни та обстрілів, — близько 33%, або більше 80 суден, в жовтні 2024 і в попередні місяці, належала судновласникам з Туреччини.
Судновласники з Греції займали друге місце в цьому рейтингу з часткою близько 15% або 40 суден і в жовтні 2024, і в попередні місяці. Це можна вважати конспірологією, але не може не наводити на думку про вибірковість під час підготовки до обстрілів.
Успішна робота українського морського коридору до трьох портів «Великої Одеси» у порівнянні з роботою так званого «зернового коридору» під егідою ООН, Туреччини та Росії стимулює Росію регулярно під час будь-яких перемовин з урядовцями Туреччини робити інформаційні «вкиди» про необхідність поновлення «зернового коридору» за участі Росії в контролі вантажів. Таку ж позицію час від часу декларують і чиновники Секретаріату ООН.
Останні обстріли — це нагадування про поновлення «ООНівського коридору» — з російськими інспекторами.
Нагадаємо, що «зерновий коридор ООН» діяв з 1 серпня 2022 до 17 липня 2023-го, коли дія угоди припинилася внаслідок виходу з неї Росії.
В перші місяці його роботи до одеських портів щодня прибували в середньому 5−6 суден, а потім у зв’язку зі штучними перепонами для інспекцій цей показник швидко скоротився до 3, 2,5, 1,2 і до 0.
В середньому за рік «ООНівського коридору» цей показник склав близько 3-х суден на день, тобто в середньому по 1 судну на день до кожного порту. (Український морський експортний коридор приймає 8−9 суден на день).
В Росії добре розуміють, що український морський експорт — це гроші, що йдуть в бюджет на війну проти Росії. Тому зараз основний ризик для Одеської області і всієї Західної частини Чорноморського регіону — це російськи атаки з повітря.
Аналіз країн реєстрацій компаній-власників суден, що здійснюють рейси до портів Великої Одеси, свідчить, що компаніям з кран ЄС належать близько 25% суден. Крім Греції, наявні судновласники з Німеччини, Нідерландів, Португалії, Румунії, Мальти, Болгарії, Латвії, Естонії, Польщі. Близько 5−6% суден належить компаніям з Китаю. Частка суден українських компаній складає близько 2−3%.
Всього представлені судновласники майже з 30 країн. Тобто український морський коридор — це міжнародна історія.
В 2024 році наш моніторинг зафіксував високий показник повторних рейсів до портів Великої Одеси — близько 70% загальної кількості суден. Це свідчить, що судновласники, незважаючи на воєнні ризики, досить високо оцінюють безпекову ситуацію. Саме це і дратує РФ.
Текст опубліковано з дозволу автора
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди NV