Українське суспільство стоїть на дуже складному перехресті. Що буде далі?
Незалежно від того, коли і в яких параметрах закінчиться перемогою України російсько-українська війна, на наше суспільство чекатиме низка колосальних повоєнних викликів
Текст опубліковано у спецвипуску журналу NV Світ попереду 2024 за ексклюзивною ліцензією The Economist. Републікацію заборонено.
Серед яких: розрив у досвіді найбільших соціальних груп, багатомільйонне скорочення населення, демобілізація найчисельнішої і найдосвідченішої армії в Європі, повне руйнування низки населених пунктів, зникнення цілих галузей економіки, найбільша у світі площа замінованих земель, десятки тисяч людей з інвалідністю внаслідок війни.
І хоча цей перелік може викликати приплив песимізму, насправді він не є вироком чи приводом скласти руки. Кожен із перелічених пунктів має потенціал спричинити як катастрофічно негативні наслідки, якщо проблемою не займатися, так і прорив та нову якість суспільного й економічного життя. Усе залежить від цілепокладання та налаштованості експертно та проактивно вирішувати проблеми —в першу чергу зреалізовувати ефективні державні політики.
Перший виклик розглянемо детальніше в силу його підвищеної пріоритетності та складності. Повоєнне суспільство має подолати кризу внутрішньої розділеності, адже міститиме в собі щонайменше чотири великі групи людей різного досвіду та візії: перша (понад мільйон громадян) доєдналася до Сил оборони України і зі зброєю в руках боронила державу; друга (кілька десятків мільйонів громадян) — взяла на себе відповідальність за тил, зокрема щодо забезпечення армії, життєдіяльності країни та здобуття міжнародної допомоги; третя (кілька мільйонів громадян) — виїхала за кордон у пошуках безпеки, рятуючи дітей чи себе від війни; четверта — опинилася на тимчасово окупованих Росією територіях (ми беремо спрощене узагальнення без деталізації по підгрупах. Наприклад, хтось на тимчасово окупованих територіях боровся із ворогом, а хтось став російським колабораціоністом).
Маємо подолати кризу внутрішньої розділеності
Така конфігурація говорить про ризик неконсолідованості та потребу в новому суспільному договорі. Це може призвести або до громадянських сутичок, революційних виступів, розшарування суспільства і глобальної електоральної кризи, або за наявності відповідної національної програми консолідації та солідаризації дозволить перезапустити ключові соціально-політичні домовленості, активно включити громадян у побудову нових соціальних взаємодій та політичних підсистем як на національному рівні, так і на міжнародному. Одним із каталізаторів суспільної взаємодії виступатимуть система перехідного правосуддя та політика меморіалізації досвіду війни (й перемоги).
За тією ж логікою варто розглянути й наступні виклики, адже кожен із них так само має ці дві варіації наслідків.
Негативні:
— поступова деградація, старіння та вимирання нації до 2100 року, а також фатальна нестача продуктивних сил, робочої сили, колапс системи пенсійного та соціального забезпечення;
— перетворення колишнього війська на розрізненні та конфліктні парамілітарні організми із паралельним зростанням рівня злочинності та появою феноменів військового найманства й піратства;
— депопуляція, запустіння та знелюднення тисяч кілометрів колишньої міської та сільської забудови, понівеченої війною;
— системний економічний спад, зменшення реального сектору економіки, безробіття понад 50 % населення, зростання рівня корупції;
— випадання із соціальної взаємодії та дискримінація десятків тисяч громадян з інвалідністю, посилення соціальної напруженості та образи в суспільстві, зростання рівня побутової злочинності.
Позитивні:
— ухвалення міграційної та демографічної стратегії: а) ізоляціоністського типу — зі спрямованістю на підвищення автоматизації та роботизації виробництва або обслуговування та заохочення до збільшення кількості дітей у родинах, загальною чисельністю населення до 40 млн і відносно низької густоти населення як переваги в перенаселеному світі, паралельно тісні контакти із багатомільйонною новою діаспорою як фактором присутності українства в інших країнах чи б) відкрито-прагматичного типу — із суворим утилітарним та конкурентним заохоченням до повернення громадян та переселення в Україну нових найбільш активних, продуктивних і талановитих представників інших країн, поступове доведення кількості населення до понад 50 млн осіб із переважаючою кількістю високопродуктивних сил;
— перетворення українського війська на кістяк сил безпеки оперативного міжнародного реагування, які забезпечать мир та порядок у різних регіонах світу, зростання престижу та авторитету України, ребрендинг та нова соціальна роль війська у свідомості мирних українців;
— деіндустріалізація та деурбанізація частини регіонів, побудова нових міст з урахуванням сучасних напрацювань урбаністики та соціальних наук — створення продуманих та комфортних технологічних поселень із високим рейтингом туристичної привабливості;
— розвиток на місці зниклих екстенсивних та неекологічних виробництв, які постали в індустріальну еру, нових високотехнологічних підприємств, перебалансування економіки з урахуванням потреб ХХІ століття, використання потенціалу найбільш затребуваних повоєнних сегментів економіки (будівництво, логістика, MilTech, сфера освітніх та соціальних послуг, сільське господарство) як драйверів побудови нової економіки;
— впровадження національної програми залучення та соціалізації військових, промоція нової культури ставлення до можливостей людей із протезами та імплантами (біоніка, елементи доказового постгуманізму), перетворення України на світового лідера із протезування, роботизації, реабілітації та виготовлення високотехнологічних рішень у цій сфері.
Українське суспільство стоїть на дуже складному перехресті, яке за вдумливого відповідального лідерства та за підтримки широких верств населення можна пройти гідно і набути абсолютно нової якості життя та соціальних взаємодій. Головне — не боятися міркувати про складне, розбирати його на елементи та бачити можливості поступу там, де більшість бачить лише проблеми.
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди NV