12 ключових можливостей для світу у 2022 році
Ми впорядкували всі сценарії за важливістю та визначили кожному ступінь ймовірності
Першу частину тексту про найвищі ризики 2022 читайте тут
1. Члени Світової організації торгівлі проведуть необхідні реформи
(ймовірність — середня)
Якщо адміністрація Байдена хоче виправдати свою риторику про підтримку всеосяжного міжнародного порядку, заснованого на універсальних правилах, пріоритетом має стати припинення економічної фрагментації та протекціонізму, який підживлює COVID-19. Для цього необхідно «відремонтувати» зруйновану Світову організацію торгівлі (СОТ), яка регулює до 80% світової торгівлі. За відсутності правил, які встановлюються СОТ, що дозволяють країнам порушувати якісь питання та вирішувати свої суперечки, світ дрейфуватиме у бік торгових обмежень та регіональних блоків, продиктованих великими економічними державами.
У добре сприйнятій нещодавній промові торговий представник США Кетрін Тай виступила з різкою критикою СОТ, але підтвердила зобов’язання США її реформувати. Такі реформи необхідні і здійсненні, починаючи із заново винайденого механізму врегулювання суперечок, що дозволяє уникнути судових розглядів і може похвалитися ефективною наглядовою радою. Вони також повинні включати прозорі субсидії, нові правила цифрової торгівлі, посилення ролі клімату та трудових прав, а також лібералізацію торгівлі, орієнтовану на конкретні сектори.
2. Дослідники розроблять універсальну вакцину проти всіх коронавірусів
(ймовірність — середня)
Більшість із нас усвідомили, що SARS-CoV-2 не зникне найближчим часом. Підходячи до третього року життя з вірусом, ми спостерігаємо все більше ковідних хвиль навіть у тих регіонах, де спостерігається відносно високий рівень вакцинації — поряд з новим штамом — омікроном, що викликає занепокоєння. Крім того, існують сотні інших схожих на COVID-19 вірусів різної інтенсивності, невелика частина яких може стати смертельною.
Нове дослідження передбачає, що переносниками коронавірусів, подібних до атипової пневмонії, можуть бути й інші тварини, крім кажанів. Нам потрібна універсальна вакцина проти всіх коронавірусів, включно з наявними та майбутніми варіантами SARS-CoV-2. Деякі перспективні дослідження в цьому напрямі вже ведуться. Вчені зі Школи глобальної громадської охорони здоров’я ім. Гіллінгса Університету Північної Кароліни, наприклад, працювали над розробленням такої вакцини і досліди на мишах показали обнадійливі результати. Їхній підхід аналогічний застосованому у вакцинах Pfizer і Moderna, за винятком того, що вони об'єднують мРНК із кількох коронавірусів. Паралельно такими ж розробками займаються багато інших вчених. Все це може дати ключ до стримування наступного спалаху. Уряд США повинен зробити це дослідження національним пріоритетом і масштабувати його, щоб кожен у світі міг отримати вигоду з його результатів.
3. Світові держави співпрацюватимуть за новими стандартами та регламентом ШІ
(ймовірність — низька)
Усі застосунки ШІ — від розпізнавання облич до перевірки зайнятості — все частіше використовуються у різних галузях і стануть повсюдними протягом цього десятиліття. Тим не менш, у цій сфері існує трохи узгоджених глобальних правил чи стандартів. Хоча ШІ — це технологія, в якій домінують Сполучені Штати та Китай, Європейський Союз прагне створити нормативну базу, яка б могла встановлювати такі стандарти. Проєкт Закону про штучний інтелект, представлений парламенту ЄС та Європейської комісії, встановлює докладні обмеження на використання ШІ та торгівлю на основі ієрархії ризиків (серед інших у групи високого ризику були визначені такі сфери, як наймання на роботу, критична інфраструктура і правоохоронні органи).
Нам потрібна універсальна вакцина проти всіх коронавірусів
Незважаючи на те, що декларації США, ЄС, Японії та Китаю про етику ШІ часто частково збігаються, загальні етичні цінності так і не були реалізовані. Ініціатива ЄС має підштовхнути Сполучені Штати до розроблення глобальних норм щодо штучного інтелекту. Нова Рада США-ЄС з торгівлі та технологій має приділяти першочергову увагу досягненню трансатлантичного консенсусу з цих питань, яка може закласти основу для більш широкої угоди між країнами «Великої двадцятки» (G20).
4. США та ЄС сформують трансатлантичний підхід до цифрового регулювання
(ймовірність — середня)
ЄС починає визначати свою концепцію «технологічного суверенітету» як підвищення конкурентоспроможності союзу. Пакет незавершеного законодавства здебільшого націлений на великі технологічні фірми США, які ЄС бачить як «контролерів» у встановленні умов торгівлі даними. Такий нормативний підхід стримає компанії США та змінить їхні бізнес-моделі, збільшуючи трансатлантичний розрив у технічному регулюванні. Конгрес США повинен розглядати амбіції ЄС як можливість перейти до власних цифрових правил Сполучених Штатів, тоді як адміністрація Байдена має приділяти першочергову увагу зусиллям щодо пошуку точок дотику до ЄС з цифрових питань. Консенсус між США та ЄС створить важелі для встановлення глобальних стандартів із цих питань.
5. США допоможуть уникнути чергової кризи в Україні
(ймовірність — нижче середньої)