Між домосідами й міленіалами
Мені 48 років, я представник покоління Х. У мене дві дочки. Маріанні 27 років. Мілленіал (або "ігрек"), вона обожнює Булгакова і мріє стати фінансово незалежною людиною. Христині — 16, і вона яскравий представник покоління Z (так званих домосідів) — не любить читати, зате відмінно малює і вже заробляє на цьому гроші.
Я підприємець. Більшість нових співробітників в нашій компанії — з покоління Y, і вже є парочка Z. Нещодавно, спілкуючись з HR-менеджером, цікавлюся: "Лєно, як з набором молоді?" Вона зітхає: "Складно з ними — мало що знають, але амбіції при цьому величезні. Одна студентка майже з нульовим рівнем знань попросила зарплату в розмірі 34.550 грн. Мовляв, розрахувала, що стільки потрібно для нормального життя. Але тямущих теж чимало, і, якщо сподобався кандидат, краще не роздумувати. Інакше перехоплять інші компанії, знаючи, наскільки швидко представники Z вміють приймати рішення".
Чим же Y і Z відрізняються від покоління Х? Тим, що виросли в епоху інтернету та у відносній безпеці. Нам, їхнім батькам, довелося виживати в 90-ті. Це сформувало в нас звичку трудоголізму і бажання заробити якомога більше грошей на випадок голодних часів. А ще досягати високого статусу і демонструвати його за допомогою дорогих годинників, машин і будинків. Підтримувати корисні знайомства, навіть якщо людина тобі огидна.
Для них дім — це не місто і не країна, а вся земна куляДеякі, усвідомивши безглуздість цієї гонки, змінили свої цінності, запустивши проекти з формування нового суспільства. Але в цілому покоління Х дотримується матеріальних цінностей, що і сприяє процвітанню корупції і кумівства в нашому суспільстві.
Y і Z, які виросли у відносному матеріальному добробуті, спокійно ставляться до грошей. Вони володіють як мінімум однією іноземною мовою, а інтернет зробив їх глобально мислячими. Вони можуть спокійно сісти в літак, полетіти до Таїланду і півроку попрацювати там на фрілансі. Для них першорядним є отримання задоволення від роботи і життя.
У них хороші цінності: вони захищають тварин, думають про екологію, мріють про світ без війн. І в найближчі 10-15 років вони змінять країну на краще. Але спілкування з ними викликає труднощі у старшого покоління — занадто великі відмінності. Як зрозуміти їх і створити такі умови, щоб покоління Y і Z змогли звернути гори?
Для початку визначимо сильні сторони нового покоління:
Толерантність. Для них є абсолютно нормальним, якщо хтось не відповідає класичним канонам суспільства. В їхній спільноті низький рівень гомофобії, расизму і сексизму.

Глобалізм. Для них не існує кордонів. Вони поділяють загальнолюдські цінності. Завзято виступають за мир і збереження природи. Для них дім — це не місто і не країна, а вся земна куля.
Швидкий пошук інформації. Вони не розуміють, навіщо потрібно щось зубрити годинами, якщо є інтернет. Вони можуть швидко знайти потрібну інформацію, проаналізувати її і так само швидко видати рішення.
Розуміння трендів. Вони нутром відчувають, який продукт або тенденція стають популярними, і беруть активну участь в його розкрутці.
Звернення на рівних. З дитинства до них ставилися з повагою, вони спокійно можуть спілкуватися з керівниками компанії і сперечатися з ними. Давати зворотний зв'язок без зайвої дипломатії.
А от що мене турбує в них:
Кліпове мислення. Через велику кількість інформації у них звужена увага. Вони сприймають інформацію малими порціями. Щоб достукатися до них, необхідно створювати яскравий заголовок, всього 1-2 абзаци тексту або відео на 30-60 секунд.
Лайкова мотивація. Вони залежні від соціального схвалення і чекають на похвалу навіть за незначні досягнення.
Зухвалість. Їх вчили піддавати авторитети сумніву. Але вони можуть публічно рубати правду-матку, не розуміючи, що потрібно робити це коректно і тет-а-тет.
Безвідповідальність. Вони можуть недоробити роботу, якщо їм стає нудно. Вони можуть піти раніше, якщо вважатимуть особисту справу пріоритетнішою.
Як же надихати нове покоління?
Стати наставником. Вони дуже цінують це, готові вчитися і розвиватися, якщо їм вказати шлях.
Давати інформацію невеликими частинами. Робити її наочною, подавати за допомогою візуальних образів — малюнків і коміксів.
Давати чіткий зворотний зв'язок. Вони цінують відвертість і готові слідувати нормам. Потрібно пояснювати їм наслідки їхніх рішень і разом з ними визначати, як найкраще поводитися в тій чи іншій ситуації.
Перетворити їх роботу на гру, в якій є драйвова атмосфера, чуйний наставник і потрібні інструменти. І ви отримаєте найефективніших та мотивованих колег.
Колонка опублікована в журналі Новое Время за 15 грудня 2017 року. Републікація повної версії тексту заборонена.
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени